مهارت شوخ طبعی همسران

شوخی کردن اغلب زمانی اتفاق می‏ افتد که با افراد رابطه ‏ی صمیمی و دوستان ه‏ای داریم. شوخی و طنز در رابطه بین زوجین هم علاوه بر اینکه موجب لذت بردن و تفریح می‏ شود، رابطه را از حالت یک نواختی خارج کرده و موجب نشاط همسران می‏ گردد.
يکشنبه، 26 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مهارت شوخ طبعی همسران
باید دنبال شادی‌ها گشت؛ چون غم‌ها خودشان ما را پیدا می‌کنند.
 
چکیده : شوخی کردن اغلب زمانی اتفاق می‏ افتد که با افراد رابطه ‏ی صمیمی و دوستان ه‏ای داریم. شوخی و طنز در رابطه بین زوجین هم علاوه بر اینکه موجب لذت بردن و تفریح می‏ شود، رابطه را از حالت یک نواختی خارج کرده و موجب نشاط همسران می‏ گردد.

تعداد کلمات 1041 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
مهارت شوخ طبعی همسران

مرز صمیمیت

شاید بعضی ها مفهوم صمیمیت را نمی‏دانند. صمیمیت در بین زوجین به معنی ایجاد یک رابطه عمیق عاطفی به همراه احساس امنیت خاطر و اطمینان است که الفاظ و واژگان مورد استفاده نقش به سزایی در این موضوع دارند. خنده و شوخی با بیدار کردن کودک درون برای چند دقیقه شادی آور است در حالیکه شوخی های افراطی فقط منجر به آزردگی می شود.
 

احساس امنیت و اطمینان

برای به وجود آوردن موفقیت در سیستم خانواده می بایست احساس امنیت و احساس اطمینان خاطر را در همسرمان به وجود آوریم و این احساس زمانی به دست می آید که افراد به هر ترتیبی شده فکر کنند که از طرف همسرشان مورد پذیرش می باشند و حتی لغزش ناخوداگاه هم از سمت همسر مورد ناخوشایندی یا مورد بی مهری قرار نگرفتند.
 

روش برخورد با شوخی نامناسب

در صورتی که یکی از زوجین، یک شوخی انجام داد که همسرش آن را نامناسب دانست و آزرده شد، ابتدا به جای اینکه عصبانی شود و در صدد عکس العمل سریع باشد بهتر است که خونسردی خود را حفظ کرده و کمی صبر کند. چون این احتمال وجود دارد که شوخی همسرتان کاملاً سهوی بوده و هیچ گونه قصد آزاری را نداشته است. این توقف، فرصتی را ایجاد می کند تا از شدت عصبانیت شما کاسته شده و همسرتان درباره عمل و یا گفتار خود که در قالب شوخی بوده است عمیق تر فکر کند. سپس به او بگویید که این شوخی وی شما را ناراحت کرده و به نظرتان شوخی نامناسبی بوده است و از او بخواهید که درباره شوخی خود توضیح دهد.
 

شوخی یا سوء تفاهم

گاهی ممکن است شما یک شوخی را نامناسب برداشت کرده باشید در حالی که منظور همسرتان اینگونه نبوده است بنابراین فرصت توضیح دادن را به او بدهید. بعد از اینکه همسرتان کاملاً ذهنیت و منظور خود از شوخی اش را بیان کرد، شما نیز احساس خود که می تواند احساساتی مانند: خشم، ناراحتی، حقارت و غیره باشد با او در میان بگذارید. احساسات خود را به وضوح و روشنی و بدون هیچ گونه کج خلقی بیان کنید. دانستن کامل احساسات شما هم به خودتان و هم به همسرتان این فرصت را می دهد تا در موارد مشابه بتوانید رفتار خود را تنظیم و کنترل کنید.
 

چشم پوشی موقت

در صورتی که شوخی در جمع و در حضور دیگران باشد و از دید همسر فرد، شوخی نامناسبی به نظر آید منجر به تاثیر منفی در رفتارهای بعدی و اعتماد به نفس آن شخص می شود ولی بهتر است که در حضور جمع از عمل و گفتار وی چشم پوشی کرده و زمانی که از آن جمع جدا شدید و در شرایط مناسبی قرار گرفتید، در کمال آرامش احساس خود را با همسرتان در میان بگذارید.
 

درست خندیدن، هنر است

خندیدن برای همه افراد لازم است تا یکنواختی و روزمرگی های زندگی خود را برای لحظاتی فراموش کنند اما برای ایجاد خنده، خلاقیت لازم است نه توهین، آزردن و تمسخر. در صورتی که شوخی‏های یکی از زوجین ادامه دار و بدون توجه به شرایط است و یا موجب تمسخر و تحقیر طرف مقابل می شود، نشان دهند مشکل جدی در ارتباط است که باید توسط مشاوره و زوج درمانی در خصوص اصلاح روابط زوجین اقدام شود.
همه ی ما خندیدن را دوست داریم اما باید بدانیم به چه بهایی می خندیم. حفظ ارزش ها و اصول اخلاقی در زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است و اگر این اصول را با شوخی های لفظی، تهدید آمیز، فیزیکی و حتی بدتر از اینها زیر پا بگذاریم و دائماً شوخی های نا مناسب را تکرار کنیم، نباید توقع دوام یک زندگی مشترک در آرامش و خوشبختی را داشته باشیم.
 

توصیه هایی در مورد شوخی و نشاط در خانواده:

آموزش دهید
فواید شوخ‌طبعی متعادل را به همسر، فرزند و دوستتان بیاموزید تا هم این حس با تمرین به مهارت تبدیل شود، و دیگر اینکه آنان نیز بیاموزند از این ابزار مهم در زندگی کمک بگیرند.

دنبال شادی بگردید نه غم
این جمله را به یاد داشته باشید: «باید دنبال شادی‌ها گشت؛ چون غم‌ها خودشان ما را پیدا می‌کنند».

چشمه باشید
 از ذهن و فکر خلاق خود برای ساختن لطیفه یا طنز استفاده کنید. برای دیگران نیز بازگویید و در دفترتان به ‌نام خود ثبت کنید.

خشابتان را پر نگه دارید
خلاصة جوک یا لطیفه‌هایی را که می‌شنوید، در دفترتان یادداشت کنید تا همیشه خشاب اسلحة شما برای جنگ با سختی‌ها پر باشد و به‌موقع از آنها کمک بگیرید.

ظرف شکلات درست کنید
 با دوست، هم‌اتاقی یا همسرتان در لطیفه‌گویی رقابت کنید. ظرف شکلاتی را برای لطیفه معین کنید و به‌جای شکلات، جوک و لطیفه در آن بگذارید تا هر‌کس سراغ آن می‌رود با خواندنش شاد باز‌گردد. این کار را می‌توانید مثلاً به شکل مسابقه‌های ماهانه با روزی دست‌کم یک یا دو جوک انجام دهید.

 ارمغان بفرستید
از حس شوخ‌طبعی برای آرامش یاران دیار (مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و...) که نگران شما هستند کمک بگیرید. این کار سبب آرامش آنها می‌شود و نتیجه‌اش به خودتان نیز بازمی‌گردد.

 ترمز شوخ‌طبعی خود را چک کنید
ماشین شوخ‌طبعی اگر به ترمز مجهز نباشد، در درة مشاجره و دل‌خوری دیگران می‌افتد. شوخ‌طبعی نباید بر پایة تمسخر و تحقیر افراد باشد. امام على(ع) فرمودند: «دورترین مردم از موفقیت، کسى است که شیفتة سرگرمى و شوخى است».

دستگاه شوخ‌طبعی خود را روغن‌کاری کنید
حس شوخ‌طبعی، مانند دستگاهی است که باید چرخ‌دنده‌هایش پیوسته روغن‌کاری شود، وگرنه خشک می‌شود؛ از حرکت می‌ایستد و سبب می‌شود چرخة ارتباط انسان با خود، خدا و دیگران تا حدودی بازایستد. برای تقویت حس شوخ‌طبعی خود از روش‌های زیر کمک بگیرید:
الف) مطالعة کشکول‌ها، مجله‌های طنز، وبلاگ‌ها و سایت‌ها، کتاب‌های طنز، لطیفه، کاریکاتور و...؛
ب) هم‌نشینی با افراد شوخ‌طبع؛
ج) دیدن فیلم‌های کمدی و طنز؛
د) یادداشت کردن لطیفه و جوک در دفتر مخصوص خود و استفادة بهنگام از آنها.
 
 
منابع:
برگرفته از کتاب «من مانده ام تنهای تنها» (مهارت رویارویی با غم غربت)، محمدحسین قدیری، مرکز مشاوره و راهنمایی مأوا
کانال اکسیر خانواده
سایت دکتر سلام

بیشتر بخوانید :
خوش خلقی، عامل تحکیم خانواده
مهارت های زندگی سالم
شوخ‌طبعی یک مهارت است
کلیدهای طلایی آرامش در زندگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.