رمزگشایی از غار تنهایی شوهران

مردها در برابر مشکلات سکوت می‏ کنند و کمتر راجع به خودِ مشکل صحبت می ‏کنند و به غار تنهایی خود فرو می ‏روند تا با فکر کردن و در نظر گرفتن تمام جوانب، بتوانند راه حلی پیدا کنند. مردها زمانی که راه حلی پیدا کنند از غار خود بیرون می ‏آیند.
دوشنبه، 27 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
رمزگشایی از غار تنهایی شوهران
درک نکردن و نپذیرفتن تفاوت ها، منجر به بروز اختلافات خواهد شد.
 
چکیده : مردها در برابر مشکلات سکوت می‏ کنند و کمتر راجع به خودِ مشکل صحبت می ‏کنند و به غار تنهایی خود فرو می ‏روند تا با فکر کردن و در نظر گرفتن تمام جوانب، بتوانند راه حلی پیدا کنند. مردها زمانی که راه حلی پیدا کنند از غار خود بیرون می ‏آیند.

تعداد کلمات 1255 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

رمزگشایی از غار تنهایی شوهران

توصیه مادرانه

در میان قبایل بومیان آمریکا، مادران به نوعروسان یاد می­ دهند که وقتی شوهرشان ناراحت و یا زیر فشار است، به درون گلدان تنهایی یا همان غار تنهایی خود می ­خزد؛ در این حالت، آنها نباید ناراحت شوند؛ زیرا این حالت فقط گهگاهی برای مرد رخ می­دهد و زنان نباید تصور کنند که شوهرشان آنها را دوست ندارد. مادران به نوعروسان اطمینان می­دادند که شوهرشان به زودی از درون غار بیرون می­آید. اما نکته مهم­تری که آنها به نوعروسان هشدار می­دادند این بود که نباید هیچ­گاه شوهرشان را در هنگام رفتن به غار دنبال کنند؛ چون در این صورت، اژدهایی که از غار حفاظت می­ کند، آنها را می­سوزاند.
شیوه چشمت فریبِ جنگ داشت       ما غلط دیدیم و صلح انگاشتیم
 

دلیل اختلافات

دلیل پیدایش بیشتر اختلاف ­های غیرضروری در روابط زناشویی، این است که زن، مرد را در غار ذهن تعقیب می­کند. زن این موضوع را درک نکرده است که مرد، در زمان ناراحتی باید در آنجا تنها باشد و حرفی نزند. وقتی مرد به درون غار خویش می­خزد، زن نمی­تواند درک کند که چه اتفاقی می­افتد. او به طور طبیعی تلاش می­ کند تا مرد را به صحبت کردن وادارد؛ زیرا امیدوار است با بیرون کشیدن مرد از غار ذهنش و از طریق صحبت درباره آن مشکل، به مردش کمک کند.
 

فرایند ایجاد تنش

بدین ترتیب، زن می­پرسد: آیا مشکلی پیش آمده؟ مرد هم پاسخ می­دهد: «نه». اما زن احساس می­کند که مرد از چیزی ناراحت است. زن تعجب می­کند که چرا شوهرش احساسش را از او پنهان می­کند. او به جای آنکه به مرد اجازه دهد تا درون غار ذهن خویش راه حلی را پیدا کند، ندانسته تمرکز او را به هم می­ریزد.
 دوباره می ­پرسد: می­دانم از چیزی ناراحتی. اون چیه؟
مرد می­ گوید: هیچی.
زن می­پرسد: هیچی! تو از یک چیز ناراحتی. چه احساسی داری؟
مرد می­گوید: ببین، حالِ من خوب است. فقط تنهام بذار.
زن می­پرسد: چرا با من این­طور رفتار می­کنی؟ چرا دیگر با من حرف نمی­زنی. این­طوری نمی­تونم بفهمم چه مشکلی داری؟ تو مرا دوست نداری. فکر می­کنم از من بدت می­آید.
در این لحظه، مرد کنترل خود را از دست می­دهد و شروع به زدن حرف­هایی می­کند که بعدها پشیمان می­شود ( شاید هم نشود). بدین ترتیب اژدهای او از غار بیرون می­آید و زن را می­سوزاند.
اینش سِزا نبود، دلِ حق‌گزار من       کز غم­گسار خود، سخن ناسزا شنید
 

اژدهای سوزان

زن در دو حالت در آتش اژدها می­سوزد: یکی آنکه ندانسته به حریم خلوت مرد تجاوز می­کند و دیگر آنکه وقتی حرف­ها و جمله­های مرد را به درستی درک و برداشت نمی­کند. این جمله­ها معمولاً هشدارهایی است که نشان می­دهد مرد درون گلدان تنهایی خودش است و یا در حال رفتن به آنجاست. وقتی زن می­پرسد موضوع چیست؟ مرد در جمله کوتاهی می­گوید چیزی نیست یا حالم خوب است. این علایم هشدار دهنده کوتاه، معمولا تنها راهی است که یک زن می­داند که زمان آن فرا رسیده که شوهرش را با احساس­ هایش تنها بگذارد. مرد به جای آنکه بگوید ناراحتم و می­خواهم کمی تنها باشم، فقط سکوت اختیار می­کند.
 

نتیجه معکوس

زن دوست دارد بداند چه مدت طول می­کشد تا مرد از گلدان تنهایی­ اش خارج شود و او چگونه می­تواند این زمان را کاهش دهد. باید گفت معمولاً هرچه زنان، مردان را بیشتر وادار به صحبت کردن یا بیرون آمدن از گلدان تنهایی کنند، آن­ها دیرتر بیرون می ­آیند.
هرچقدر زنان بخواهند به مردان بفهمانند که این عقب نشینی کاری اشتباه است، در واقع آنها را بیشتر به عقب­نشینی و رفتن به درون گلدان تنهایی­شان سوق داده­اند. حتی اگر آن­ها قصد بیرون آمدن از آنجا را داشته باشند.
معمولاً مرد زمانی ساکت می­شود و از اطرافیان فاصله می­ گیرد که احساسش جریحه دارشده و یا زیر فشار روحی است و می­کوشد تا به تنهایی مشکل خویش را حل کند. بی­شک، کمک کردن زن در چنین شرایطی، پی­آمدی نامطلوب و منفی در پی دارد.
 

حمایت بانو از شوهر

به طور کلی، وقتی مردان به درون گلدان تنهایی خود می­روند، زنان از طریق شش راه­کار می ­توانند به آنها کمک کنند که عبارت­ اند از:
  1. هنگامی که مرد سکوت کرده و در خود فرو رفته، اعتراض نکنند؛
  2. با ارائه راه حل، سعی نکنند درصدد کمک به حل مشکل او برآیند؛
  3. با جویا شدن از احوال و احساسش سعی نکنند با او همدردی کنند؛
  4. نگران حال همسرشان نباشند و برای او تأسف نخورند؛
  5. کنار دهنه گلدان تنهایی ­اش ننشینند و منتظر بیرون آمدن او باشند.
بر دَرِ ارباب بى‌مروّت دنیا چند نشینى که خواجه کى به دَر آید
  1. به انجام کارهایی بپردازند که موجب خوشحالی خودشان می­شود.
 

حس اعتماد و اطمینان

مرد از همسر مورد علاقه ­اش انتظار دارد مطمئن باشد که وی می­تواند عامل ناراحتی ­اش را خودش برطرف کند. این حس اعتماد و اطمینان که مرد خودش می­تواند از پس مشکلش برآید، برای حفظ غرور و شرافت و عزت نفس مرد بسیار اهمیت دارد.
مردها توصیه یا هم­دردی ناخواسته را نمی ­پسندند و می ­خواهند شایستگی خود را ثابت کنند. برای مردها توانایی انجام کارها بدون کمک دیگران، موجب فخر و سربلندی است. در صورتی که به یک زن، زمانی حس فخر و سربلندی دست می ­دهد که کسی به او کمک می­ کند و ارتباطی حمایت­ گرانه دارد. مرد هنگامی احساس می­ کند مورد حمایت قرار گرفته که زن در ارتباط با او چنین بگوید: «من اطمینان دارم به تنهایی از عهده کارهایت برمی ‏آیی وگرنه، خودت درخواست کمک خواهی کرد».
 

عشق و توجه از طریق نگران بودن

یادگیری حمایت از مرد به این شکل، در آغاز ارتباط کاری دشوار است؛ زیرا برای زن سخت است که نگران همسرش نباشد. در واقع، نگران بودن زن، یکی از راه­های نشان دادن عشق و توجه و محبتش به دیگران است. برای یک زن، شاد بودن منصفانه نیست هنگامی که شخص مورد علاقه او ناراحت است. اما وقتی زن نگرانی ندارد و از شوهرش خشنود است، مرد نیروی بیشتری برای مقابله با مسائلش به دست می­آ­ورد و به آسانی از گلدان تنهایی­اش بیرون می­آید.بنابراین، هرکاری که موجب می­شود با انجام آن، زن احساس خوبی پیدا کند، در این موقعیت مفید­ خواهد بود؛ مانند: مطالعه کردن، ورزش کردن، خرید کردن، پیاده­روی کردن، برقراری تماس تلفنی با یکی از دوستان نزدیک و ... .
بى‌ماه مِهرافروز خود، تا بگذرانم روز خود        دامى به راهى مى‌نهم، مرغى به دامى مى‌زنم
اورنگ کو، گلچهر کو، نقشِ وفا و مهر کو     حالى من اندر عاشقى داو تمامى مى‌زنم[1]
امّا قضیه برای زنان متفاوت است؛ آنها در شرایط مشابه نیاز به توجه و درک دارند. جان گری می ­نویسد: مدت زیادی طول کشید تا فهمیدم که همسرم در زمانی که ناراحت است، واقعاً دوست دارد برای او نگران باشم. بدون آگاهی از نیازهای متفاوتمان، از اهمیت نگرانی ­های او می­کاستم و این کار، فقط باعث افزایش ناراحتی او می­شد.

منابع:
کتاب رمز و راز دلبران، علی محمد صالحی
کتاب مردان مریخی زنان ونوسی، جان گری

بیشتر بخوانید :
مدیریت سکوت و کناره گیری شوهر
مواجهه با سکوت شوهر

پی نوشت :
[1] . بیت اول: «در غیاب محبوب زیباروى محبت‌انگیز خود، براى اینکه روز را به شب برسانم، تله و دام در راه نهاده و مرغى را به دام مى‌افکنم». بیت دوم: «اورنگ و گلچهر (این عاشق و معشوق) کجا رفتند و از مهر و وفا کجا نشانى باقى مانده است؟ در حال حاضر، این منم که در کار عاشقى، داعیه سرآمد همه عاشقان را دارم». (اورنگ: نام عاشقى مانند مجنون و فرهاد و عاشق گلچهر). شرح جلالى بر حافظ، ج‌3، ص 1823.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.