سرد مزاجی چرا و چگونه؟

بسیاری از بانوان از نداشتن تمایلات جنسی رنج می‌برند. این مشکل در هر نژاد و کشوری شایع است. چون سردمزاجی جنسی در زنان معمولا به یک سری از روش‌ها و شیوه‌های غلط در زندگی روزمره نیز می‌تواند مربوط شود. در زیر با برخی از عوامل سردمزاجی آشنا می ­شویم.
پنجشنبه، 30 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
سرد مزاجی چرا و چگونه؟
 سردمزاجی به معنای کاهش و یا از بین رفتن تمایلات جنسی در زن می باشد.
 
چکیده: بسیاری از بانوان از نداشتن تمایلات جنسی رنج می‌برند. این مشکل در هر نژاد و کشوری شایع است. چون سردمزاجی جنسی در زنان معمولا به یک سری از روش‌ها و شیوه‌های غلط در زندگی روزمره نیز می‌تواند مربوط شود. در زیر با برخی از عوامل سردمزاجی آشنا می ­شویم.

تعداد کلمات 850 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

سرد مزاجی چرا و چگونه؟

مقدمه

سرد مزاجی اصطلاحی پر مصرف است، اما به ندرت در معنای صحیح خود به کار می رود، چنان که امروزه با شنیدن اصطلاح سرد مزاجی مجموعه ای از بی میلی جنسی، تحریک نشدن، لذت نبردن از نزدیکی و نقص تکامل روانی جنسی در زن استنباط می شود در حالی که این استنباط کاملاً نادرست است. «سرد مزاجی عبارت است از ناتوانی زن در رسیدن به اوج لذت جنسی». سرد مزاجی در زن، معادل ناتوانی جنسی در مرد بوده و به معنی کاهش و یا از بین رفتن تمایلات جنسی در زن می باشد. علت سرد مزاجی در مواردی مربوط به بیماری های جسمی مانند زیاده روی در کار و فعالیت جسمانی، خستگی، بیماری قند، ضعف اعصاب و... می باشد. اما در اکثر موارد، علت آن روانی است. به همین جهت باید با در نظر گرفتن علت اصلی سرد مزاجی، نسبت به درمان آن اقدام نمود. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه نمود این است که سردمزاجی در زن اگر به صورت ناتوانی جنسی بروز نکرده باشد، جای نگرانی نداشته و فقط احتیاج به آگاهی دارد.
 

اکنون به چند نمونه از عواملی که سبب سردمزاجی می‌شود اشاره می‌کنیم[i]

1ـ ناراحتی‌های عصبی مهمترین دلیل سردمزاجی است. سعی کنید از بروز تنش‌ها جلوگیری کرده و فاصلۀ عاطفی بین خود و همسرتان را کم کنید تا سردمزاجی در شما و همسرتان از بین برود.
2ـ آیا می‌دانید تغذیه نامطلوب یکی دیگر از دلایلی است که شما را به سوی سردمزاجی سوق می‌دهد. بهترین روش آن است که با استفاده از غذاهای مقوی و مفید مثل ماهی، میگو، کبوتر، تخم پرندگان، قلوۀ گوسفند، شغلم پخته در شیر، خاویار و تخم‌مرغ با پیاز و... خود را تقویت کنید.
3ـ بعضی عوامل روحی، روانی و تربیتی، مثل خجالتی بودن، اضطراب و نگرانی می‌تواند زمینه‌ساز سردمزاجی باشد، پس سعی کنید این حالت را با همدلی و موعظه‌های شیرینِ دو طرفه برطرف کرده و هرگز یکدیگر را سرزنش یا تحقیر نکنید.
4ـ زیاده‌روی در خوردن غذا می‌تواند موجب سخت شدن عواطف و احساسات شده و تمایلات جنسی را سرکوب کند.
5ـ یکی دیگر از عوامل سردمزاجی مقاربت منقطع است؛ در این هنگام مرد با عقب کشیدن خود در هنگام انزال باعث می‌شود نه خود لذت ببرد و نه زن به اوج لذت برسد.
6ـ ترس از آبستنی از عوامل بسیار مؤثر در سردمزاجی است، چرا که اضطراب را برای زن تشدید کرده و باعث ناهماهنگی جنسی می‌شود. برای از بین بردن این حالت با وسایل جلوگیری آشنا شده و راه مطمئن و مناسب را انتخاب کنید.
7ـ خستگی مفرط بدن و ورزش‌های زیاد و سنگین قوای جنسی را کاهش می‌دهد در صورتی که حرکات عضلانی و ورزش‌های سبک به دلیل تأثیر بر غدد داخلی میل جنسی را افزایش می‌دهد.
8 ـ اختلالات و بیماری‌های غدۀ پروستات تنها یک بیماری نیست بلکه موجب سردی جنسی نیز می‌شود.
9ـ ورم مفاصل بالاخص برای خانم‌ها یکی از عوارضی است که در میانسالی موجب ناراحتی‌های جنسی می‌شود. مراجعه به متخصص و استفاده از داروهای تجویزی می‌تواند شما را در رفع این مشکل یاری کند.
10ـ دیابت می‌تواند در مجاری عروقی و عصبی مردان اختلال ایجاد کرده و نعوظ را با مشکل همراه سازد، این بیماری در زنان نیز باعث از بین بردن لغزندگی واژن و تورم آن شده و آمیزش را غیر قابل تحمل می‌کند.
11ـ فشار خون باعث کاسته شدن میزان خون در آلت تناسلی مرد شده و جلوی نعوظ را می‌گیرد.
12ـ ناراحتی‌های قلبی و دلهره و اضطراب ناشی از آن بر روی تمایلات جنسی تأثیر دارد.
13ـ برخی بیماری‌های مزمن مثل هیپوتیروئید، برخی مشکلات ریوی، صرع و افسردگی و استعمال داروهای آن به صورت منظم و در طولانی مدت می‌تواند روی تمایلات جنسی تأثیر بگذارد.
14ـ در بعضی موارد به واسطه‌ی برش خوردن فرج با استفاده از فرسپس یا بعد از زایمان این بخش از بدن حساس شده و در موارد نادری منجر به ناراحتی‌های جنسی شود که در این حالت، مراجعه به متخصص زنان می‌تواند در رفع این مشکل تأثیرگذار باشد.
15ـ فقدان استروژن در زنان بالای 50 سال، موجب خشک شدن واژن می‌شود که معمولاً می‌توان با مالیدن ژل هورمونی روی فرج یا خالی کردن ماده‌ای درون واژن این ناراحتی را درمان نمود.

تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم

بیشتر بخوانید :
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
ناتوانی و سرد مزاجی جنسی زوجین
درمان سردمزاجی زنان
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش اول)


پی نوشت : 

[i] ـ برخی از نکات این قسمت برداشت آزادی است از دو کتاب، ناتوانی، بی‌میلی و سردی جنسی، آرمان ساکت؛ و رازهای زناشویی، جان‌گری، ترجمه مژگان عظیمی.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.