تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری (بخش دوم)

تا زمانیکه بر روی خود کار نکنید و دانش و مهارت هایتان را ارتقاء ندهید نباید منتظر معجزه ای در زندگتان باشید.شما باید هرروز مطالعه کنید و آموزش ببینید، باید هر روز تمرین کنید و تمرکز لازم در زمینه مورد نظر را بدست آورید.
سه‌شنبه، 1 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری (بخش دوم)
تمرکز کردن بر روی فعالیت های زندگی،یک قدرت و مهارت است.
 
چکیده : تا زمانیکه بر روی خود کار نکنید و دانش و مهارت هایتان را ارتقاء ندهید نباید منتظر معجزه ای در زندگتان باشید.شما باید هرروز مطالعه کنید و آموزش ببینید، باید هر روز تمرین کنید و تمرکز لازم در زمینه مورد نظر را بدست آورید.

تعداد کلمات 964 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری

گفت‌وگوهای بی‌فایده را به حدّاقل برسانید

یکی از بزرگ‌ترین هدردهنده‌های زمان یا صرفه‌جویی در زمان، بسته به نوع برخورد شما، عبارت است از مکالمات و بحث‌هایی که با همکاران و دیگر افراد برقرار می‌کنید. از آن جایی که مکالمه و برقراری ارتباط اجتناب‌ناپذیر است، روش برخورد شما با آن می‌تواند تأثیر شگرفی بر بازدهی و نتیجه‌گیری کلّی شما داشته باشد. وقتی با گروه یا شخصی قرار ملاقاتی دارید، اداره را به صورت کامل سازماندهی کنید و زمان خود را به دقّت تنظیم نمایید تا به طور مصمّم بتوانید روی فرد مورد نظر تمرکز داشته باشید. اجازه ندهید گفت‌وگوی شما از خط خارج شود. وقتی مهمانتان صحبت می‌کند، به دقّت به حرف‌ها و گفته‌هایش دقّت کنید و با وسوسه‌ی منحرف شدن از بحث، مبارزه نمایید. گوش کردن با دقّت و تمرکز بالا، میزان زمان انتقال پیام فرد را کاهش می‌دهد. بد نیست بدانید انحراف از بحث مورد نظر به صورت مداوم ـ مثل: تماس‌های تلفنی یا رفت و آمد افراد ـ بدترین نوع هدردهنده‌های زمان هستند. هر قدر بتوانید این وقفه‌ها را کنترل کنید، زمان کمتری برای مکالمه‌یی با کیفیت بالا ـ طبق آنچه مدّنظر و خواسته‌ی شماست ـ صرف می‌نمایید.
 

برای پایان کار اجبار داشته باشید

در مغز انسان چیزی وجود دارد که با تکمیل هر کاری پرشور و هیجانزده می‌شود. یکی از مهم‌ترین عادت‌هایی که می‌توانید در خود بهبود بخشید، عبارت است از پایان یا خاتمه‌ی کار. بنابراین، ضرب‌الاجلی برای خود تعیین کنید و به عنوان سیستم اجبار که شما را قادر به تمرکز بیشتر و مصمّم‌تر روی یک موضوع می‌کند، از آن استفاده نمایید. خود را منظّم کنید که کاری را در یک زمان مشخّص انجام دهید و سپس قبل از اینکه کار دیگری را آغاز کنید، آن را به پایان برسانید. هر بار که نیاز مغز خود را با پایان کار برطرف می‌کنید، اندروفین در جریان خون ترشّح می‌شود. این هورمون، در حدّ زیادی به احساس شادی و رضایت خاطر شما می‌افزاید و باعث افزایش خلّاقیت و انرژی شما می‌گردد. چنین هورمونی، شخصیت شما را بهبود می‌بخشد، در این صورت، احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت. پس بکوشید تا تکمیل کارهای مهم را در خود برنامه‌ریزی کنید تا در نهایت، کنترل و کیفیت کلّی زندگی شما بهبود یابد.
 

به طور مرتّب به خود پاداش دهید

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید شرایط خود را برای تکمیل کار تنظیم کنید، ایجاد ساختار پاداش‌دهی برای هر کاری‌ست که انجام می‌دهید؛ درست همان‌طور که وقتی حیوانات دست‌آموز کاری را انجام می‌دهند، مربّی‌شان با حبّه‌یی قند یا بیسکویت به آنها جایزه می‌دهد. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید و اگر بتوانید کار و وظیفه‌ی بزرگی را به انجام برسانید، هدیه‌ی بزرگی به خود اختصاص دهید. روان‌شناسان دریافته‌اند هشتاد و پنج درصد از انگیزه‌ی شما برای مشارکت در کاری خاص، با مزیّت و سود حاصل از انجام آن کار تعیین می‌شود. وقتی برای خود سیستم پاداش را تنظیم می‌کنید، می‌توانید برای خود انگیزه‌یی ایجاد نمایید. اینچنین حسّی، صورت خودآگاه و ناخودآگاه عامل انگیزه است تا بدون وقفه کار کنید و آن را به سرانجام برسانید.
 

پاداش را تقسیم کنید

وقتی روی تکمیل کاری بزرگ فعّالیت می‌کنید و در این میان به همکاری و درک اعضای خانواده نیاز دارید، درباره‌ی پاداشی برای کلّ خانواده بحث نمایید. این پاداش می‌تواند خوردن شام بیرون از خانه باشد یا رفتن به سینما و غیره. اگر هر کس بداند در قبال همکاری‌یی که می‌کند چیزی به عنوان پاداش دریافت می‌نماید، درک بیشتری خواهد داشت، از شما حمایت بیشتری می‌کند و حتّا شما را تشویق می‌نماید که بی‌وقفه کار کنید تا آن را به سرانجام برسانید. بسیاری از شرکت‌ها برای نیروهای فروشنده‌ی خود از این سیستم استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها، رقابت و سهمیه‌ی فروش خود را به گونه‌یی ساماندهی می‌نمایند تا به تولیدکننده‌های سطح بالا برسند. آنها بروشورهایی نزد همسران آنها می‌فرستند، چرا که برنده‌ی سفری به جزایر هاوایی یا کاراشیب شوند. همسر فرد فروشنده که حالا به خاطر رسیدن به این پاداش انگیزه‌ی کافی به دست آورده، او را تشویق می‌کند تا بیشتر پیشرفت کند و برنده‌ی جایزه‌هایی از این قبیل باشد. پاداش، انگیزه‌ی خوبی برای عملکرد عالی‌ست. شما هم باید تا می‌توانید برای خود چنین انگیزه‌هایی ایجاد کنید؛ حتّا اگر این پاداش چیز ساده‌یی باشد، مثل: پیاده‌روی برای رفتن به ماهیگیری یا نوشتن گزارش. پیشبینی آن، شما را به جلو می‌راند و کمک می‌کند روی کارتان تمرکز کنید.
 

حرف‌های مثبت بزنید

می‌توانید قدرت تمرکز خود را با تکرار جملات مثبت روی یک موضوع خاص یا هر کاری زیاد کنید. فرمانی که تکرار می‌نمایید، به صورت ناخودآگاه در ضمیر ناخودآگاهتان پذیرفته می‌شود. سپس ضمیر ناخودآگاه، انگیزه‌ی حرکت را هماهنگ و متناسب با آن فرمان صادر می‌کند. وقتی با خود همراه با اشتیاق و اعتماد راسخ صحبت می‌کنید، خواهید دید که درون خود برای رسیدن به بازدهی بالا انگیزه دارید. وقتی حواستان پرت می‌شود، می‌توانید عبارتی انگیزه‌بخش بسازید. هر گاه احساس کردید از کار پرت شده‌اید بگویید: «برگرد سر کار!» «برگرد سر کار!» این جمله شما را به کارتان بازمی‌گرداند و باعث می‌شود تا به هنگام تکمیل آن بی‌وقفه کار کنید. وقتی شخصی قصد دارد با شما صحبت کند و شما را از کار پرت نماید، با گفتن جمله‌ی «خب، فکر کنم دیگر باید برگردم سر کارم.» از او جدا شوید. هر زمانی که بگویید باید سر کارتان برگردید، فرد مقابل شما به صحبت‌هایش خاتمه می‌دهد و شما را تنها می‌گذارد. هر بار که این کلمات را تکرار کنید، خواهید دید بازگشتن سر کار و تمرکز مجدّد چه قدر راحت است.
 
منبع  : برگرفته از کتاب راندمان بالا در زمان کم:اثر برایان تریسی
 

بیشتر بخوانید : 
تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری(بخش اول)

راهکارهایی برای افزایش تمرکز حواس
چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟
کانون تمرکز خود را بیابید (بخش اول)
کانون تمرکز خود را بیابید (بخش دوم)
20 نکته در مورد تمرکز
چند روش برای تقویت قدرت تمرکز حواس
مهارت افزایش توجه و تمرکز



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما