همسران و چگونگی تقسیم مسئولیت ها در زندگی مشترک

اغلب زوج ها نقش‌هایی را برعهده می‌گیرند که در خانواده پدری شان وجود داشته است. شما قبل از ازدواج فرصت دارید تا در این باره که چگونه نقش هایتان را با یکدیگر ترکیب کنید، صحبت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سازش و مصالحه برای ایجاد یک رابطه سالم، کاملا ضروری است.
سه‌شنبه، 26 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
همسران و چگونگی تقسیم مسئولیت ها در زندگی مشترک
زوجین می­ توانند درباره تقسیم مسئولیت های زندگی مشترک، قبل از ازدواج با یکدیگر، به توافق برسند.
 
چکیده : اغلب زوج ها نقش‌هایی را برعهده می‌گیرند که در خانواده پدری شان وجود داشته است. شما قبل از ازدواج فرصت دارید تا در این باره که چگونه نقش هایتان را با یکدیگر ترکیب کنید، صحبت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سازش و مصالحه برای ایجاد یک رابطه سالم، کاملا ضروری است.

تعداد کلمات 1045 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

همسران و چگونگی تقسیم مسئولیت ها در زندگی مشترک

مقدمه

زوجین معمولا قبل از ازدواج درباره نقش­ ها و مسئولیت­ های زندگی مشترک صحبت نمی‌کنند. اما این موضوع مهم تر از آن است که مورد بی توجهی قرار گیرد. چه ازدواج اول تان باشد یا دوم، احتمالا برایتان بسیار مفید خواهد بود که قبل از ازدواج در مورد نقش های تان صحبت کنید.
 

نقش هایتان را تعیین کنید

در زیر فهرستی آمده است که می تواند برای شروع فکر کردن درباره این موضوع به شما کمک کند:
 
- خرید                                             - جاروبرقی کشیدن
- آماده کردن غذا                                 - بیرون گذاشتن زباله ها
- مرتب کردن رختخواب ها                       - مرتب کردن کمدها و کشوها
- مراقبت از گل ها و گیاهان                     - پرداخت صورتحساب ها
- مراقبت از اتومبیل                             - رسیدگی به چک های بانکی
- نظافت حمام                                   - پرداخت مالیات
- شستشوی لباس ها                              - انجام تعمیرات خانه
- اتو کشیدن لباس ها                          - زمان بندی قرارهای ملاقات
- گردگیری                                      - ثبت حسابهای مالی
- خرید خواربار                                - بازگرداندن فیلم های ویدئویی و سی دی ها
- نگهداری از حیوانات خانگی              - کارهای متفرقه
 
می توانید کارهای دیگر خانه را هم به این فهرست اضافه کنید. سپس نگاهی به فهرست خود بندازید و در این مورد که کدام یک ازشما به طور طبیعی از انجام چه کاری لذت می برد، با هم مشورت کنید. درمورد کارهایی که علاقه ای به انجام آن ندارید هم صحبت کنید. سپس مجددا فهرست را بررسی کنید تا ببینید که چه کسی چه کاری را بهتر می تواند انجام دهد.
ما وقتی این تمرین را انجام دادیم، متوجه شدیم که کلودیا با شستن لباس ها مشکلی ندارد؛ پس او این کار را به عهده گرفت. دیوید درست کردن برخی غذاها را دوست داشت؛ پس او هم این مسئولیت را پذیرفت. همچنین دیوید دوست داشت به امور مالی رسیدگی کند و آن را نیز بر عهده گرفت. (کاری که کلودیا با انجام دادن آن سردرد می گرفت!)  وقتی درمورد فهرستمان صحبت می کردیم، کلودیا فورا اعلام کرد که دیوید حمام را بهتر نظافت می­کند!

حقیقت تلخ آن است که برخی کارها را هیچ کسی نمی خواهد انجام دهد. مطالعه و درک کردن، بخش های مهم این فرایند هستند. متوجه شده ایم که وقتی دچار استرس شده ایم، اگر فقط یک نفر احساسمان را درک کند، بهتر می‌توانیم استرسمان را کنترل کنیم. شما می توانید آن فرد دیگر برای همسرتان باشید. وقتی جیم و جین فهرست خود را مجددا ارزیابی کردند، جیم متوجه شد که آنها پس از ازدواجشان باید بیشتر در کارهای خانه مشارکت کنند. اینکه چه کسی چه کاری را انجام دهد، به اندازه فلسفه مشارکت در کارها اهمیت ندارد.

جیم و جین - که از ازدواج قبیل خود فرزندانی داشتند- در مورد تقسیم کار خانه، به یک برنامه منطقی و واقع گرایانه رسیدند. آنها تصمیم گرفتند که از فرزندانشان در کارهای خانه کمک بگیرند. دوستان جین یک جاروبرقی آب و خاک به او دادند. هدیه هایی که به آنها داده شد شامل آرام پز برقی و کتاب‌های آشپزی مخصوص غذاهایی که سریع آماده می­ شوند بود. با کمک آرام پز و کمی برنامه ریزی، او (یا جیم) می توانستند قبل از ترک کردن منزل، غذا را بار کنند. همچنین آنها تصمیم گرفتند در ابتدا به مدت یکی دو ماه یک آشپز استخدام کنند. جین پذیرفت که به تکالیف بچه ها رسیدگی کند و در انجام برخی از تکالیف خاص به آنها کمک کند. جیم و جین موافقت کردند که برای نظافت کلی خانه ماهی یک بار شخصی را استخدام کنند. وقتی جیم و جین ازدواج کردند، قطعاً با مسائل دیگری نیز باید خود را تطبیق می‌دادند، اما صحبت کردن درباره نقش ها، قبل از ازدواج، نقطه شروع خوبی برای درک بهتر خواهد بود.
 

صحبت، صحبت و گوش دادن

 صحبت کردن درباره نقش ها و مسئولیت ها، قبل از ازدواج، یک چیز است و انجام دادن آنها پس از ازدواج چیز دیگر. کارت به یاد ندارد که در دوره نامزدی در این باره صحبت کرده باشیم، اما من به یاد دارم. با این حال، فکر نمی­ کنم کارت به من گوش می کرده است! ما در مورد این موضوع صحبت کردیم که چگونه به کارهای خودمان رسیدگی کنیم و مسئولیت های خانه را پنجاه - پنجاه برعهده بگیریم. فکر می کردم کارت قبول کرده تا کارها را به صورتی متفاوت از مدلی که با آن بزرگ شده است انجام دهد اما اشتباه فکر می کردم.

 او از اینکه من بیشتر از سهم خود، کارهای خانه را انجام دادم، خوشحال هم می شد. در واقع، من همه خرید خانه، آشپزی، گردگیری، جارو کردن، نظافت خانه، شستشوی لباس ها، خرید هدایا و نامه نگاری را انجام می‌دادم.
کار کارت این بود که به اتومبیل مان بنزین بزنند و برای تعویض روغن آن را به تعمیرگاه ببرد. (حتی این کار را هم خودش نمی ­کرد!) تا جایی که من همه امور را به خوبی انجام می دادم، کارت هم از شغل من حمایت می کرد. پس از مدت کوتاهی احساس کردم که بی ارزش شمرده شده ام. ناراحتی من و احساس همدلی کارت، ما را به هم نزدیک نمی کرد.
 بنابراین به عنوان کسی که در آن شرایط قرار داشته، آن کارها را انجام داده است و می‌داند که روش بهتری وجود دارد، این را بپذیرید. در مورد نقش ها و مسئولیت هایتان صحبت کنید و بعد برای مذاکره، مذاکره و باز هم مذاکره آماده باشید!

آیا فکر می‌کنید تجربه ما کاملا منسوخ شده است و نباید به نقش و مسئولیت ها تا این حد توجه کنیم؟ شاید بخواهید لحظه ای درنگ کنید و فکر کنید که نقش هایتان در زندگی مشترک چگونه ایجاد شد. اغلب زوج ها نقش‌هایی را برعهده می‌گیرند که در خانواده پدری شان وجود داشته است. آیا در خانواده های شما نقش زن و شوهر در زندگی مشترک شبیه هم بوده اند یا با هم تفاوت داشته اند؟ شما فرصت دارید تا در این باره که چگونه نقش هایتان را با یکدیگر ترکیب کنید، صحبت کنید. به یاد داشته باشید که سازش و مصالحه برای ایجاد یک رابطه سالم، کاملا ضروری است.


منابع : ده قرار مهم برای زندگی مشترک، دیوید آرپ و دیگران (1389)، ترجمه اکرم قیطاسی، موسسه انتشارات صابرین، چاپ چهارم، قم.
 

بیشتر بخوانید :
درک کردن همسر
همسران و تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر
چگونه در زندگی مشترک شوخ طبع باشیم؟
تعدیل خواسته ها از همسر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.