چرا کودکان دچار عدم تمرکز می شوند؟

یکی از شایع ترین اختلال در کودکان عدم تمرکز است که خود نشانه اختلال بیش فعالی نیز می تواند باشد. در این نوشتار به بررسی علل عدم تمرکز در کودکان پرداخته می شود. با ما همراه باشید.
شنبه، 13 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چرا کودکان دچار عدم تمرکز می شوند؟
مهدکودک ها می تواند زمینه ساز عدم تمرکز در کودکان باشند.
 
چکیده: یکی از شایع ترین اختلال در کودکان عدم تمرکز است که خود نشانه اختلال بیش فعالی نیز می تواند باشد. در این نوشتار به بررسی علل عدم تمرکز در کودکان پرداخته می شود. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 801 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

چرا کودکان دچار عدم تمرکز می شوند؟

عدم تمرکز در کودکان

تعداد بچه هایی که دچار عدم تمرکز هستند، رو به افزایش است. معمولا وقتی بچه ها نمی توانند چیزی را خوب به خاطر بیاورند یا بر چیزی تمرکز کنند، ممکن است دچار مشکل عدم تمرکز شده باشند. بیشتر بچه ها در طول دوران دبستان دچار این مشکل می شوند و معمولا والدین یا مربیان این کودک ها دایم شکایت می کنند که این بچه ها نمی توانند بر چیزی تمرکز کنند و کاری را به درستی انجام دهند. این اختلال را بسیاری از متخصصان کودک و روان شناسان به خوبی تشخیص می دهند. کودکانی که واقعا از این بیماری رنج می برند، مشکلات دیداری، شنیداری و حتیحرکتی نیز دارند. ولی نباید تصور کرد هر کودکی که چیزی را فراموش می کند، دچار این بیماری شده است. والدین و مربیانی که نگرانند مبادا بچه ها از این اختلال رنج ببرند، باید بدانند که علاوه بر این مشکل دلایل مختلفی برای کم توجهی بچه ها وجود دارد و آنها نباید همیشه فکر کنند بچه های کم توجه از این اختلال رنج می برند.
 

مهدکودک و از بین رفتن تمرکز کودک

گاهی گفته می شود که اگر مهد کودک ها به بچه ها بیش از حد فشار آورند تا چیزی را یاد بگیرند، ممکن است این اختلال در آنها دیده شود. وقتی از کودک می خواهیم که بعد از یاد گرفتن چیزی سراغ یاد گرفتن یک چیز دیگر برود، تمرکز کودک کم می شود و نمی تواند مدت طولانی بر یک چیز تمرکز کند. این کار باعث می شود که کودک نتواند بر چیزهای مختلف توجه کافی داشته باشد کودکی که به مهد کودک می رود، مجبور است صبح ها زود از خواب بیدار شود تا مادرش بتواند زودتر سرکار برود. کودک مجبور است سریع به مهد برود و فرصتی برای بازی کردن ندارد. در مهد نیز او مجبور است کارهای مختلفی انجام دهد و مطالب مختلفی را یاد بگیرد بعداز ظهرها هم که کودک از مهد به خانه برده می شود، او می تواند در خانه تلویزیون تماشا کند و کمی هم بازی کند بعد از آن او باید زود بخوابد تا دوباره صبح زود بیدار شود و به مهد کودک برود.

کودکانی که به مهد می روند ، مجبورند چند سالی همین برنامه را ادامه بدهند. اگرچه به نظر می رسد بچه ها با برنامه های مهد مشغول می شوند ولی اینطور نیست. به گفته ی روان شناس معروف رشته ی کودک اریک اریکسون، باید به بچه ها در طول این دوران از زندگی شان فرصت بدهیم از عقاید، رفتار و کارهای دیگران الگو بگیرند و برای خودشان اهدافی را مشخص کنند. از این طریق آنها به مسایل مختلف توجه می کنند و آنها را یاد می گیرند.
در بیشتر مهد کودک ها بچه ها نمی توانند به مسایل مختلف توجه کافی داشته باشند. چون معمولا وقتی آنها مشغول انجام کاری هستند باید آن را نیمه کاره رها کرده و سراغ کار دیگری بروند. این کار باعث می شود که آنها نتوانند به چیزهای مختلف توجه کافی داشته باشند و در نهایت حرف گوش کن نشوند و آرام و قرار نداشته باشند. چنین کودکانی وقتی به مدرسه می روند، با مشکل روبه رو می شوند و معلمشان احساس می کند که آنها از اختلال عدم تمرکز رنج می برند.

اگر احساس می کنید که فرزندتان از این مشکل رنج می برد نباید خود سر به او دارو بدهید. او را به یک متخصص نشان دهید تا ببیند آیا واقعا دچار این اختلال شده است یا نه. برای حل این مشکل راه های متعددی در پیش روی شماست. اول این که خیلی به کودک سخت نگیرید. به او اجازه ندهید زیاد تلویزیون ببیند یا با کامپیوتر بازی کند. بیشتر به او توجه کنید و با او بازی کنید. کنجکاوی کودک را تحریک کنید و به توانایی های او توجه داشته باشید. از او بخواهید کارهای خلاقانه انجام دهد. در انجام کارهای کودک عجله نکنید. بگذارید کاری را تمام کند و بعد به سمت انجام کار دیگری برود. کم کم به او یاد بدهید چه کاری درست و چه کاری نادرست است. همه ی کودکان وقتی مشغول انجام کاری هستند، نمی توانند به راحتی بر چیز دیگری تمرکز کنند. اگر احساس می کنید که کودکتان از اختلال عدم تمرکز رنج می برد، مدتی طول می کشد تا او یاد بگیرد بر چیزهای مختلف تمرکز کند. نگران نباشید او با کمک شما و معلمانش، کم کم یاد می گیرد که به مسائل مختلف توجه کند؛ بدون این که مجبور باشد از داروی خاصی استفاده کند.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
چگونه تمرکز کودکان را افزایش دهیم؟
گام به گام تا تمرکز کودکان
آموزش تمرکز به کودکان
تقویت توجه و تمرکز کودکان توسط بازی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.