چگونه خودتان را آرام کنید؟ (بخش دوم)

امروزه زندگی همراه با استرس، اضطراب و فشار زیادی است. بنابراین باید روش­ هایی برای آرام کردن خود بیاموزید. در بخش اول این مقاله به راهکارهایی برای آرام کردن ذهن پرداختیم؛ در ادامه ، به روش­ هایی برای آرام کردن بدن می ­پردازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 16 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه خودتان را آرام کنید؟ (بخش دوم)
نوشیدن دم­نوش ­های گیاهی آرام بخش می ­تواند به کاهش استرس کمک کند.
 
چکیده : امروزه زندگی همراه با استرس، اضطراب و فشار زیادی است. بنابراین باید روش­ هایی برای آرام کردن خود بیاموزید. در بخش اول این مقاله به راهکارهایی برای آرام کردن ذهن پرداختیم؛ در ادامه ، به روش­ هایی برای آرام کردن بدن می ­پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1150 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چگونه خودتان را آرام کنید؟

روش دوم: آرام کردن بدن تان

1. ماهیچه های تان را ریلکس کنید

تنش در ماهیچه هایمان جمع می شود. وقتی احساس نگرانی و استرس دارید، سعی کنید آن ماهیچه های منقبض را شل کنید تا به آرام شدن شما کمک کند.
دستتان را ماساژ دهید. دست ها تنش زیادی را تحمل می کنند، مخصوصا اگر با کامپیوتر کار می کنید. کمی لوسیون آرامش­بخش مانند روغن نعناع یا اسطوخودوس روی دست هایتان بمالید. سپس ماهیچه ای که درست زیر شست تان است را ماساژ دهید.
ماهیچه ی فکتان را شل کنید. دهان تان را همانطور که نفس می کشید کاملا باز کنید. برای 30 ثانیه در همان حال نگه دارید، سپس رها کنید.
روش استفاده از فشار انگشت ها را امتحان کنید. این روش یک تکنیک بدن آسیایی است که شما نقاط معینی از بدنتان را ماساژ یا فشار می دهید تا تنش ها رها شوند.
 

2. حرکات روزمره را بادقت انجام دهید

 حرکات آشنا اثر آرامش بخشی دارند. کارهای روزمره کمک می کند بدن تان را در آسایش قرار دهید. شما می توانید کار های آشنا و تکراری انجام دهید تا ذهن تان از افکار مزاحم پاک شود. سعی کنید موهای تان را شانه کنید، ببافید یا ظرف ها را بشویید. باغبانی یکی دیگر از حرکات روزمره ی خوب است.
 

3. دوش بگیرید

وان را با آب گرم پرکنید. به جای عجله کردن برای تمیزکردن خودتان اجازه بدهید در آب گرم فرو روید و ماهیچه های تان در آب ریلکس شوند.
اضافه کردن روغن های عصاره­ای مانند روغن اسطوخودوس را امتحان کنید. نمک های حمام، حباب حمام و گلبرگ های خوشبو هم می توانند آرامش بخش باشند.
شمع ها را روشن و موسیقی ملایم پخش کنید. به ذهن تان اجازه دهید تا زدوده شود و روی عطرها، آب و موسیقی تمرکز کند. اگر به یک وان دسترسی دارید، در وان آب گرم بنشینید. اتاق های بخار و سونا نیز می­ توانند آرامش بخش باشند.
 

4. فعال باشید

ورزش می تواند حالتان را خوب کند و به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید. این به این معنا نیست که شما باید بدوید. هر نوع فعالیت جسمانی که شامل حرکت ملایم باشد، می تواند خونتان را پمپاژ کند، اندورفین ها را افزایش دهد و به شما آرامش بیشتری بدهد.
15 دقیقه در حوالی ساختمان تان قدم بزنید. سعی کنید حالت های ملایم یوگا را انجام دهید. بدنتان را بکشید مخصوصا گردن و شانه هایتان را. سعی کنید چرخش های سر و شانه را انجام دهید.
 

5. بدن تان را برای خواب آماده کنید

ساعت قبل از به رختخواب رفتن را صرف تلویزیون دیدن یا وبگردی نکنید. این فعالیت ها می تواند ذهن شما را مشغول نگه دارد و از آرامش داشتن شما جلوگیری کند. مصرف نوشیدنی های الکلی قبل از خواب نیز می تواند منجر به خواب نا آرام شود. درعوض، 30 دقیقه قبل از خواب را صرف خاتمه دادن به روزتان کنید. قبل از خواب کتاب بخوانید. یک دوش آب گرم بگیرید. چند دقیقه ­ای را صرف نوشتن وقایع روزانه کنید. مدیتیشن انجام دهید یا روی تکنیک­ های نفس کشیدن تان کارکنید. ببینید بهترین راه برای خاتمه دادن به روز برای شما چیست؟ در آن صورت می توانید کامل استراحت کنید و به خواب عمیق بروید.
 
 
 
روش سوم: امتحان کردن روش های دیگر آرام سازی

1. چای بنوشید

دانشمندان مدعی شدند که چای می تواند به کاهش دادن استرس کمک کند. نوشیدن روزانه ی چای می تواند به کاهش دادن استرس و نگرانی در هنگام قرار گرفتن در موقعیت های پر تنش به شما کمک کند. سعی کنید قهوه ی صبحتان را با چای سیاه جایگزین کنید یا بعد از ظهر، یک دمنوش گیاهی تسکین دهنده بنوشید. چای گل ساعتی را برای کمک به فرو نشاندن اضطراب امتحان کنید. چای نعناع، بابونه و باد رنجبویه که همه بدون کافئین هستند را امتحان کنید. به چای تان عسل اضافه کنید. عسل نیز یک آرامش بخش به حساب می آید.
چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی ال تیانین است که یک عامل آرامش بخش است. بسیاری از انواع چای سبز دارای کافئین هستند؛ بنابراین سعی کنید آن ها را درشب ننوشید. درصورت امکان چای سبز بدون کافئین تهیه کنید. این کمک می کند که ال تیانین بهتر کار کند.
 

2. آدامس بجوید

بنابریک پژوهش جدید، جویدن آدامس در موقعیت های پُرتنش می تواند به کاهش نشانه های استرس کمک کند. دانشمندان دریافتند که جویدن آدامس، کورتیزول (هورمون استرس) و حالت های روحی منفی را کاهش می دهد.
هنگامی که احساس نگرانی می کنید، یک نوع آدامس را در داخل دهان تان بترکانید و برای چند دقیقه بجوید. استراحت کنید و سعی کنید درحالی که آدامس می جوید ذهنتان را پاکسازی کنید تا به خودتان برای داشتن آرامش بیشتر کمک کنید.
 

3. با یک نفرصحبت کنید

یک راه خوب برای ریلکس کردن صحبت کردن درباره ی چیزی است که به شما آرامش می دهد. رهاکردن آن چیزی که شما را اذیت می­ کند، بلافاصله باعث می شود که شما احساس بهتری داشته باشید. یک کلمه ی محبت آمیز و حمایت کننده از یک دوست یا عزیز می تواند شما را آرام کند. با دوستتان حضوری صحبت کنید، با او تماس بگیرید، یا یک پیامک فوری ارسال کنید. با شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. عمل صحبت کردن درباره ی نگرانیتان با یک نفر، می تواند نتایج آنی داشته باشد.
 

4. کارها را از لیست بایدهای تان خط بزنید

 گاهی ریلکس کردن به معنای انجام ندادن کاری است. با این کار یک عامل از عوامل نگرانی شما کمتر می شود. برای این که این کار به جای پرتنش بودن، آرامش بخش باشد روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید.  سپس روی نتیجه نهایی تمرکز کنید که نتیجه نهایی خط زدن یک کار از لیستتان است. این، زمان را در زندگیتان آزاد می کند. و به شما کمک می کند که آرام باشید.
 

5. تمیزکردن، یک تکنیک عالی برای آرام سازی است

ملافه های تان را عوض کنید، پنجره ها یا پرده های تان را بشویید. خانه تان را با زمین­ شوی یا جاروبرقی تمیز کنید.
وسایل تان را مرتب کنید. تمیزکردن و کنار گذاشتن آت و آشغال ها به اندازه ی پاک سازی ذهن مان اهمیت دارد. سعی کنید لباس ها و کفش های قدیمی را به موسسات خیریه اهدا کنید. سراغ کتاب های تان بروید و آن هایی که خوانده اید را اهدا کنید. کشوی میزتان را مرتب کنید.
به امور مالی تان رسیدگی کنید. رسیدگی کردن به صورت حساب ها و چیز های دیگر را به یک روز دیگر موکول نکنید. آن را از لیست کارهایی که باید انجام دهید خط بزنید. به خودتان اجازه دهید برای کاری که انجام داده اید احساس خوب و احساس آرامش داشته باشید.

منبع: https://www.wikihow.com/Make-Yourself-Rela
مترجم: نیلوفر کیانی

بیشتر بخوانید:
چگونه خودتان را آرام کنید؟ (بخش اول)
چگونه آرام و آسوده خاطر باشیم ؟
چگونه یک روز آرام داشته باشیم؟ (بخش اول)
چگونه یک روز آرام داشته باشیم؟ (بخش دوم)
چگونه آرام و بی استرس باشیم؟ (بخش اول)
چگونه آرام و بی استرس باشیم؟ (بخش دوم)
چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ (بخش اول)
چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما