راه های جلوگیری از باروری در مردان

برای داشتن یک رابطه رضایت مندانه میان همسران، که منجر به فرزندآوری نشود، امروزه روش های مختلفی وجود دارد که برخی از ایشان دائما مرد را از باروری می اندازند و برخی موقت. با ما همراه باشید تا در مورد راه های جلوگیری از باروری در مردان بیشتر آشنا شوید.
پنجشنبه، 25 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه های جلوگیری از باروری در مردان
وازکتومی بدون تیغ جراحی یک روش دایمی پیشگیری از بارداری برای آقایان است.
 
چکیده: برای داشتن یک رابطه رضایت مندانه میان همسران، که منجر به فرزندآوری نشود، امروزه روش های مختلفی وجود دارد که برخی از ایشان دائما مرد را از باروری می اندازند و برخی موقت. با ما همراه باشید تا در مورد راه های جلوگیری از باروری در مردان بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 1187 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
 راه های جلوگیری از باروری در مردان
شیوه های جلوگیری از باروری در مردان

1.بستن لوله های اسپرم بر (وازکتومی بدون تیغ جراحی NSV)

وازکتومی بدون تیغ جراحی یک روش دایمی پیشگیری از بارداری برای آقایان است. این روش با یک عمل جراحی سرپایی و بی حسی موضعی و معمولا کوتاه تر از ۲۰ دقیقه انجام می گیرد. طی این عمل لوله های اسپرم بر، از طریق ایجاد یک سوراخ کوچک بر روی کیسه بیضه ها بسته می شوند.
بسته شدن لوله های اسپرم بر از ورود اسپرم ها به مایع منی جلوگیری می نماید. در این حالت مایع منی فرد بدون اسپرم بوده و لقاح صورت نخواهد گرفت.
وازکتومی یک روش دائمی جلوگیری از بارداری می باشد و در صورتی که مردی بعد از عمل وازکتومی تصمیمش عوض شود و بخواهد دوباره بچه دار شود به آسانی قابل برگشت نخواهد بود. قبل از اینکه اقدام به عمل وازکتومی شود باید فرد مطمئن شود که دیگر در هر شرایط دیگری خواهان پدر شدن نخواهد بود. با این حال گاهی اوقات می توان با یک عمل جراحی، وازکتومی را برگشت داد اما هیچگونه تضمینی وجود ندارد که این عمل موفقیت آمیز بوده و دوباره فرد بتواند صاحب فرزند شود.

عوارض جانبی جدی این عمل بسیار نادر می باشند. حدود ۱۰٪ افراد دچار درد، خونریزی و التهاب بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند شد. این امر ممکن است به دلیل ایجاد فشار موقتی که در وازدفرانس ایجاد می شود پدید آید. در موارد خیلی نادری ممکن است اسپرم ها تا حتی یکسال بعد از عمل وازکتومی نیز در مایع منی یافت شوند. این وضعیت ممکن است به علت مهاجرت آرام و ضعیف اسپرم ها در وازدفرانس ایجاد شود و یا اینکه ممکن است نشان دهنده این باشد که انتهای بسته شده و ازدفرانس دوباره به یکدیگر متصل شده اند. راه حل این وضعیت، انجام دوباره عمل وازکتومی می باشد.
 

۲. داروی پیشگیری از باروری مردان

داروی ضد باروری که مردان مصرف می کنند شامل دو واحد از هورمون پروژسترون و تستوسترون است.
استفاده از این مجموعه هورمون ها تاکنون به صورت های مختلفی انجام شده است. در آخرین دوره آزمایش های پزشکی در استرالیا، هورمون پروژسترون در دوره های سه ماهه به صورت آمپول تزریق می شود و هورمون تستوسترون به صورت ایمپلنت (کارگذاشتن در پوست) داده می شود یعنی هورمون در داخل کپسولی در داخل بدن قرار می گیرد و به تدریج جذب می شود. این هورمون هم باید هر سه ماه یکبار تجدید شود.
با این حال، به دلیل اینکه واحد یا دوز مناسب هنوز یافت نشده است، محققان تاکنون نتوانسته اند دو هورمون را همزمان و یک جا به صورت یک قرص، همانند قرص ضدبارداری زنان، به مشتریان ارائه کنند.
 

٣. استفاده از اسپرم کش ها

اسپرم کش ها موادی هستند، که باعث نابودی یا ناتوان شدن اسپرم می شوند به طوری که این اسپرم ها نمی توانند باعث بروز حاملگی شوند. اسپرم کش ها در انواع مختلف ژلها، کرم ها، کف ها، و شیاف ها ساخته شده اند.
تاثیر اسپرم کش ها وقتی که بطور صحیح و مداوم با روش های سد کننده ای مثل کاندوم ها استفاده شوند بسیار بیشتر خواهد بود؛ این مواد همچنین باعث کشته شدن بعضی از میکروب ها نیز می گردند و می توانند در جلوگیری از انتقال بعضی از عفونت ها هم موثر باشند. با این حال ، اسپرم کش ها به تنهایی (بدون کاندوم از انتقال بیماری ایدز جلوگیری نمیکند.

مزایای اسپرم کش ها عبارتند از:
* اثر لیز کنندگی و نرم کنندگی آن، باعث افزایش لذت در هنگام مقاربت می گردد.
* می تواند باعث از بین رفتن بعضی از میکروب ها شود.
* در بروز حاملگی های بعدی در آینده اختلالی ایجاد نمی کند.

معایب اسپرم کش ها عبارتنداز:
* ممکن است در بعضی از افراد باعث حساسیت شده و ایجاد خارش یا قرمزی نماید
* از انتقال ایدز جلوگیری نمی کند
* باید نیم ساعت قبل از مقاربت از آن استفاده شود.
 

 ۴. کاندوم‌های مردانه

کاندوم های مردانه به شکل آلت تناسلی مردان بوده و معمولا از جنس لاتکس (Latex) می باشد. کاندوم ها با ایجاد یک سد بین زوجین باعث می شوند که مایعات بدن (منی) انتقال پیدا نکند. این کار موجب می شود که بیماری های عفونی مقاربتی مثل بیماری ایدز از این طریق منتقل نشود. کاندوم های مردانه در حال حاضر تنها روش جلوگیری از بارداری بطریقه موثر و قابل برگشت هستند که برای مردان وجود دارد. میزان کارآیی کاندوم های مردانه در جلوگیری از بارداری ۸۸ تا ۹۷ درصد می باشد.
کاندوم های مردانه فقط وقتی موثر هستند که قبل از انجام مقاربت استفاده شوند. در ابتدا ممکن است استفاده از کاندومها کمی ناراحت کننده و مشکل باشد اما پس از مدتی به آنها عادت خواهید کرد و استفاده از آن برایتان راحت خواهد بود. استفاده از اسپرم کش همراه با کاندوم می تواند خطر وقوع حاملگی را نیز به میزان زیادی کاهش دهد.

هیچگاه از دو کاندوم در یک زمان استفاده نکنید. از کاندوم های مردانه و کاندوم های زنانه نباید به طور همزمان با یکدیگر استفاده شود. قرار دادن دو کاندوم مردانه بر روی آلت تناسلی می تواند احتمال پارگی کاندوم را افزایش دهد. نوار لاتکسی که در انتهای قسمت باز کاندوم قرار دارد به جلوگیری از لغزیدن و سر خوردن کاندوم در حین مقاربت کمک می نماید. پس از خروج منی، آلت تناسلی را قبل از اینکه حالت نعوظ خود را از دست داده و شل شود، از مهبل بیرون بکشید. در طی بیرون کشیدن آلت تناسلی از مهبل، با دستتان کاندوم را بر روی آلت تناسلی نگه دارید تا از نشت کردن اسپرم ها (منی) به خارج کاندوم جلوگیری شود. سپس این کاندوم را به دور بیندازید و در صورتی که، فعالیت جنسی هنوز ادامه دارد از یک کاندوم جدید دیگر استفاده نمایید. در طی مدتی که این کار را انجام می دهید از تماس آلت تناسلی خودتان با همسرتان جلوگیری نمایید تا از انتقال عفونت با بروز حاملگی جلوگیری شود. شایع ترین عللی که باعث عدم کارآیی مناسب کاندوم ها می گردند عبارتند از : پاره شدن و لیز خوردن و بیرون آمدن کاندوم .
برای جلوگیری از پاره شدن کاندوم، مطمئن شوید که مهبل به اندازه کافی بر اثر ترشحاتی که دارد نرم بوده و حالت لغزندگی دارد. در غیر این صورت می توانید از مواد نرم کننده که فاقد روغن هستند استفاده نمایید.
نرم کننده های روغنی مثل وازلین باعث سست شدن سطح مهبل و آلت تناسلی می شود.
 

مزایای استفاده از کاندوم‌ها

* جلوگیری از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز (HIV)
* جلوگیری از بارداری توسط مردان
* در دسترس بودن کاندوم‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک
* استفاده آسان آنها
* عدم ایجاد اختلال در حاملگی های بعدی
* کاهش خطر ایجاد سلول های سرطانی در دهانه رحم
 
منبع : کتاب «دائره المعارف جنسی آقایان»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
مطمئن ترین روش ضدبارداری
روش های جلوگیری موقتی یا دائمی از بارداری
پیشگیری از بارداری با تزریق هورمون در مردان
ختم روش‌های جلوگیری از بارداری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما