کمال­ گرایی، استرس و عقب انداختن کارها

قطعاً عواملی در زندگی وجود دارند که سبب ایجاد استرس و نهایتاً تأثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی انسان می‌شوند. به تعویق انداختن کارها در نتیجه کمال‌گرایی و منفی گرایی از مهم‌ترین این عوامل به‌شمار می‌رود.
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمال­ گرایی، استرس و عقب انداختن کارها
معمولا کمال‌گرایی عامل به تعویق انداختن کارها و مسئولیت‌ها می‌شود.
 
چکیده : قطعاً عواملی در زندگی وجود دارند که سبب ایجاد استرس و نهایتاً تأثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی انسان می‌شوند. به تعویق انداختن کارها در نتیجه کمال‌گرایی و منفی گرایی از مهم‌ترین این عوامل به‌شمار می‌رود.

تعداد کلمات 510 /  تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

کمال­ گرایی، استرس و عقب انداختن کارها

قدم اول، کارهای تان را به تعویق نیندازید

به تعویق انداختن کارها معمولاً به خاطر ترس و تشویش است که می‌تواند مانع از حرکت ما شود، معمولاً کمال‌گرایی می‌تواند عامل این مسئله باشد. شاید آن‌قدر تحت‌فشار ایدئال بودن هستید که کاری را که باید انجام دهید انجام نمی‌دهید چون نگران هستید خروجی کار آن‌طور که دلتان می‌خواهد نشود. خوشبختانه روش‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد؛ و می‌توانید استرس ناشی از آن را نیز از بین ببرید.
_به خاطر داشته باشید شما می‌توانید کارهای خودتان را کنترل کنید نه خروجی آن‌ها را. ممکن است نگران نظر استادتان در مورد انشای خود باشید و به همین دلیل نمی‌توانید آنچه را که در توان دارید به نمایش بگذارید. نهایت تلاشتان را بکنید و بهترین انشایی که می‌توانید را بنویسید،  این تنها کاری است که از دستتان برمی‌آید. بعد از این هر چه پیش بیاید از کنترل شما خارج است.
_بی‌نقص بودن و ایدئال‌گرایی یک هدف غیرمعقول است. هیچ انسانی نمی‌تواند بی‌نقص باشد، ضمن اینکه نظر هر کس نسبت به ایدئال بودن متفاوت است. به‌جای این فکرها نهایت تلاشان را بکنید و دائم به خروجی کار فکر نکنید.
مثلاً فرد ایده آل‌گرا نمره 18 را یک شکست قلمداد می‌کند، چون فکر می‌کند این بهترین نمره‌ای که می‌توانست کسب کند نیست. کسی که همه تلاشش را برای کاری انجام دهد این را به‌خوبی می‌داند که او نهایت تلاشش را کرده و می‌تواند به این تلاش و اهتمامش در کار مفتخر باشد بدون توجه به اینکه چه نمره‌ای کسب کرده.
_حواستان به بایدها باشد. بعضی از این بایدها باعث شکست شما می‌شوند. بایدهایی که خارج از کنترل شما هستند. مثلاً، شخصی با خود می‌گوید، یک دانش‌آموز خوب هیچ‌وقت نباید اشتباهی کند. قطعاً این هدف نامعقولی ست. به‌جای این از عبارات من می‌توانم استفاده کنید. من می‌توانم نهایت تلاشم را بکنم و به تلاشم افتخار کنم، حتی اگر اشتباهی کردم. همه در زندگی‌شان دچار اشتباه می‌شوند.

بیشتر بخوانید : کمال گرایان؛ به تعویق انداختن کارها و مسئولیت‌ها

قدم دوم، با خودتان جملات مثبت بگویید

با مثبت اندیشی بر افکار منفی غلبه کنید. ذهن تان را تمرین دهید تا مثبت اندیشی راجع به شمارا یاد بگیرد که این خود عامل کاهش استرس خواهد بود. چند مثال:
من می‌توانم این کار را انجام دهم.
من می‌توانم نهایت تلاشم را بکنم. این‌همه کاری است که از دست من برمی‌آید و کافی ست.
من از مشکلاتم قوی‌تر هستم.
اشتباهات من به معنی بد بودن من نیستند.
_من یک انسانم و جایزالخطا.
_این مشکل هم مثل مشکلات دیگر موقت است و می‌گذرد.
_هر زمان که به کمک نیاز داشتم می‌توانم از دیگران کمک بگیرم و تنها نیستم.

منبع: https://www.wikihow.com/Be-Calm-in-a-Stressful-Situation
مترجم: سارا اشرفی

بیشتر بخوانید :
نقش کمال گرایی در ایجاد استرس
قدم به قدم با استرس خود مقابله کنید
منشأ استرس خود را شناسایی کنید
چگونه در شرایط استرس‌زا، آرامش خود را حفظ کنیم؟ (بخش اول)
چگونه در شرایط استرس‌زا، آرامش خود را حفظ کنیم؟ (بخش دوم) 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.