چگونه روابط خود با فرزندانمان را تقویت کنیم؟ (بخش دوم)

یکی از عوامل تأثیر گذار بر موفقیت هر فرد در زندگی نوع روابط او با والدین است، به نحوی که برخی روانشناسان معتقدند بسیاری از سوء رفتارها و مشکلات روانشناختی بزرگسالی ریشه در کودکی و سبک های فرزند پروری دارد....
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه روابط خود با فرزندانمان را تقویت کنیم؟ (بخش دوم)
چکیده: یکی از عوامل تأثیر گذار بر موفقیت هر فرد در زندگی نوع روابط او با والدین است، به نحوی که برخی روانشناسان معتقدند بسیاری از سوء رفتارها و مشکلات روانشناختی بزرگسالی ریشه در کودکی و سبک های فرزند پروری دارد. در بخش اول این مطلب به برخی نکات جهت تقویت روابط والدین و فرزندان پرداختیم، در این بخش نیز به برخی نکات دیگر اشاره خواهیم کرد.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

چگونه روابط خود با فرزندانمان را تقویت کنیم؟ (بخش دوم)
ج. در برخورد با سوء رفتار فرزند خود به این سه نکته توجه کنید. هر کودکی ممکن است از خطوط قرمز تعیین شده توسط والدین و یا جامعه عبور کند. در میان فرزندان این احتمال در مورد فرزندان بزرگسال بیشتر است. برای اینکه نظم در محیط خانواده رعایت شود و از سویی رابطه شما با فرزندانتان در سطحی مطلوب باقی بماند، لازم است این سه نکته را رعایت کنید:
  • قاطع باشید. پیامدهای رفتارهای ناشایست را گوشزد کرده و در انجام آن ها ثابت قدم باشید.
  • منصف باشید. مطمئن باشید تنبیه در نظر گرفته شده با جرم مرتکب شده مناسب است. از تنبیهات خشونت باری که ممکن است پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد اجتناب کنید.
  • رفتاری دوستانه داشته باشید. وقتی می خواهید حرفتان را بزنید سعی کنید لحنتان قاطع و درعین حال مؤدبانه باشد. به هیچ عنوان صدای خود را بالا نبرید. از سوی دیگر در صورتیکه رفتار فرزندتان اصلاح شد، حتما او را تشویق و تحسین کنید.
 
د. سعی کنید برخی از مکالمات را به صورت چهره به چهره انجام ندهید. نشستن در کنار هم در هنگام مکالمه می تواند فشار را از روی فرزندتان برداشته تا مکالمه راحت تر انجام پذیرد. مثلاً زمانی که پسرتان در ماشین در کنارتان نشسته و قرار است او را به مدرسه برسانید می توانید در مورد دعوای روز گذشته  او با همکلاسی هایش صحبت کنید. و یا وقتی دخترتان در آشپزخانه در حال کمک کردن به شماست، می توانید در ارتباط با دوستان جدیدش از او سؤال کنید:
  • از این زمان ها استفاده کرده و سعی کنید به خوبی از علائق و عملکردهای فرزندتان آگاه شوید. همچنین می توانید  علائق و تجربه های کودکی خود را با او به اشتراک بگذارید.
  • بر هر علاقه مشترکی که ممکن است هر دوی شما داشته باشید، تأکید نمایید. وقتی فرزندتان به چنین اشتراکاتی پی ببرد، احتمالاً برای صحبت کردن با شما علاقه بیشتری از خود نشان خواهد داد.

3. با گذر زمان در نوع ارتباط خود تجدید نظر کنید.

 
الف. همزمان با رشد فرزندتان در قوانین تجدید نظر کرده و امتیازات را افزایش دهید.  وقتی سن فرزندتان بیشتر می شود، شما نیز باید در قوانین و دستورالعمل ها بازبنی کرده و آن ها را متناسب با شرایط تغییر دهید. کودکان نیاز دارند که بدانند به آن ها اعتماد دارید، و این اعتماد در قالب دادن مسئولیت و همزمان با افزایش سن، نشان داده می شود. در عین حال لازم است قوانین بسیار سختگیرانه و جدی تری را برای قانون شکنی های آن ها در نظر بگیرید.
  • در کنار فرزندان خود بنشینید و درباره قوانین صحبت کنید. مثلاً بگویید: "تا امروز قانون این بود که تا قبل از ساعت 9 شب خانه باشی، و به نظر می رسد تا به امروز از این قانون راضی بوده ای، اما با توجه به اینکه بزرگتر شده ای، می توانیم یک ساعت به این زمان اضافه کنیم، پس، از این به بعد اجازه خواهی داشت تا ساعت 10 شب بیرون بمانی. نظر خودت چیست؟
 
ب. فرزندان خود را در تصمیم گیری ها مشارکت دهید. احساس یک نوجوان زمانی که می بیند والدینش واقعاً می خواهند نظرش را درباره مسأله ای بدانند، بسیار با ارزش و قیمتی است. بسیاری از والدین معمولاً خودشان تصمیم گیری می کنند و اجازه نمی دهند فرزندان در این زمینه نقشی ایفا کنند. در هر حال، زمانی که کودکان به سن نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی می رسند، نظر خواهی از آن ها قبل از اتخاذ تصمیم، حس خودمختاری و استقلال را در آن ها ایجاد خواهد نمود.
  • اجازه دهید فرزندان بزرگترتان در بیشتر تصمیماتی همچون انتخاب لباس، غذا، فعالیت و برنامه ریزی برای تفریح آخر هفته، مشارکت نمایند. همچنین برای اینکه نشان دهید چقدر برای نظرات فرزندانتان ارزش قائلید درباره موضوعات و مسائل خانوادگی از آن ها مشورت بخواهید. مثلاً از او بخواهید که در مورد انتخاب مدرسه مناسب برای برادر کوچک خود تحقیق کند و نتیجه را به والدین اعلام کند. یا اینکه از فرزند خود بپرسید به نظرت این هفته چه فیلمی را برای تماشا انتخاب کنیم و یا امسال تابستان ترجیح می دهید به کجا سفر کنیم. البته از او بخواهید که دلایل و انگیزه های خود را برای انتخابش، بیان کند.
 
ج. فرزندان خود را تشویق کنید تا چالش های زندگی خود را مستقلانه حل و فصل نمایند. وقتی فرزندتان ارتباطی عمیق با شما داشته باشد، احساس قدرت نموده و با همین روحیه به جهان بیرون و اجتماع وارد شده و به شکلی مستقل با چالش ها و مشکلات دست و پنجه نرم خواهد کرد. در هر صورت سعی کنید برای فرزند خود نقش حامی را ایفا کرده تا به مرور زمان خود کارآمدی در او رشد کرده و پرورش یابد.
  • لازم است گاهی اوقات به فرزندان خود فرصت دهید تا به صورت مستقل و به تنهایی با مشکلات خود مواجه شوند تا در محیط هایی مانند دانشگاه، خصوصاً دانشگاه های دور از محل سکونت والدین، بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. مثلاً فرض کنید فرزندتان گمان می کند که معلمش نمره ای ناعادلانه به او داده است، می توانید با فرزند خود صحبت کرده و او را تشویق کنید که خیلی محکم، جدی و در عین حال محترمانه اعتراض خود را به معلمش بیان کند.
  • استقلال و خودمختاری به صورت تدریجی و پله پله حاصل می شود. بنابراین به فرزندان خود بیاموزید که کم کم خود را با انجام کارها و تکالیف دشوارتر مواجه سازند. سعی کنید نحوه مواجهه با موقعیت های دشوار و استرس زای اجتماعی را با نقش بازی کردن، آموزش دهید. پس از ایفای نقش سعی کنید به او بازخورد داده و با بیان نقاط قوت و ضعفش، به پیشرفتش کمک کنید.


منبع: wikihow



مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید:
چگونه روابط خود با فرزندانمان را تقویت کنیم؟ (بخش اول)
محبت کردن به کودکان؛ چرا و چگونه؟ بخش اول)
محبت کردن به کودکان؛ چرا و چگونه؟ (بخش دوم)
روش‌های برقراری ارتباطات محبت‌آمیز با کودکان از دیدگاه اسلام (بخش اول)
روش‌های برقراری ارتباطات محبت‌آمیز با کودکان از دیدگاه اسلام (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما