چگونه درد زانو را درمان کنیم؟

ممکن است برای همه افراد پیش آمده باشد که بعد از فعالیت روزانه یا سانحه‌ی خاصی دچار درد زانو شده و به دنبال راه درمانی برای آن هستند . تسکین درد زانو و درمان آن را می توان بدون مصرف قرص با راهکار های درمانی خانگی و یک سری پیشگیری ها می توان انجام داد.
يکشنبه، 16 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
چگونه درد زانو را درمان کنیم؟
خوردن میوه هایی از قبیل کیوی ، چغندر ، گل کلم ، انبه به طور منظم باعث از بین رفتن درد زانو می شود.
 
چکیده : ممکن است برای همه افراد پیش آمده باشد که بعد از فعالیت روزانه یا سانحه‌ی خاصی دچار درد زانو شده و به دنبال راه درمانی برای آن هستند . تسکین درد زانو و درمان آن را می توان بدون مصرف قرص با راهکار های درمانی خانگی و یک سری پیشگیری ها می توان انجام داد.

تعداد کلمات 1234 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه درد زانو را درمان کنیم؟
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

زانو درد یکی از شایع ترین دردهای مفصلی است که خیلی ها به دلایل مختلف به آن دچار اند و با بالا رفتن جمعیت مردم و اضافه شدن به فعالیت های روزانه، این بیماری فزونی یافته است. بیشترین آسیب در تصادفات رانندگی و سانحه های جاده ای ، آسیب به لگن و زانو است . 
استفاده درست و اصولی از زانو در انجام کارهای روزمره شما را دچار این دردها نمی‌کند ، اما اگر دچار آن شدیم با چه کار هایی می توان آنرا درمان کرد ؟ آیا در مراحل اولیه راهکار های خانگی و راحتی برای درمانش وجود دارد ؟ 
 

به چه دلیل دچار زانو درد می‌شویم ؟

بالا و پایین رفتن از پله ها به شکل منظم و با ارتفاع زیاد به مرور ساییدگی زانو و درد را به همراه دارد .
بالا رفتن سن و کهولت باعث ضعف استخوان بندی مفاصل بدن شده و از مقاومت آن در مقابل فعالیت ها کاسته می‌شود و با هر فعالیت حتی کوچکی شما  دچار زانو درد می‌شوید .
اگر در هر سنی در ناحیه پا دچار شکستگی شدید عواقبی را در پیش دارد که زانو درد از جمله آنها است ، چرا که بر اثر شکستگی فشار به زانو بیشتر شده و تحمل وزن فرد بر زانو خود بیشتر از نقاط دیگر پا است .
نظافت های طولانی خانه و کف زمین نیز شما را دچار این درد می‌کند .
جراحی های عضلاتی یا غضروف که در سن بالا و بر اثر سانحه ای انجام می شود که بیشتر برای ورزش کاران است نیز دلیل درد زانو بوده .
در رفتگی زانو که بر اثر فشار ناگهانی به آن پیش می آید نیز باعث درد آن است .
و یک سری بیماری های دیگر مانند آرتروز ، لوپوس و... می‌تواند از دلایل درد باشد .
 

راهکار هایی برای درمان زانو درد 

* اگر دچار زانو درد هستید و اضافه وزن هم دارید ، یعنی شما خودتان با وزن اضافه باعث تشدید درد شده اید. در صورت داشتن وزن بالا ، با رژیم و ورزش های نرم خود را لاغر کنید و تاثیر آن را در کاهش وزن خود ببینید . چرا که هر نیم کیلو اضافه وزن به اندازه سه کیلو بر مفاصل پای شما فشار وارد می‌کند .
* کیسه آب گرم و یا دوش آب گرم برای درد های زانو که التهاب ندارند باعث تسکین درد مفاصل شده و درد را می کاهد ، اما اگر درد شما برای فعالیت های بدنی است از این روش استفاده نکنید ، چرا که بدن خود گرمای مورد نیاز را در فعالیت به دست می آورد . از امام رضا (ع) در همین زمینه آمده است که : آب گرم، چنانچه آن را هفت جوش بجوشانی و از ظرفی به ظرف دیگر درآوری ،تب را می برد و نیرو را به ساق پاها و قسمت پایین تر از مچ ،سرازیر می کند .» [1]
* استفاده از زانو بند های معمولی ممنوع . زانو بند های کشی معمولی که می توان آنها را از هر کجا تهیه کنید مناسب برای درمان زانو درد نیست بلکه در خون رسانی به آن نقاط اختلال ایجاد کرده و بعد از برداشتن آن ، درد شما تشدید پیدا می کند . اما استفاده از زانو بند های اصولی و مخصوص درد زانو مناسب بوده ،چرا که این نوع زانو بند ها بیشتر پیچیده بوده و مناسب با درد زانو شما طراحی شده که عمدتا هزینه خریداری آنها بیشتر بوده ، اما برای تسکین دردتان می ارزد .
* اگر درد شما ناشی از آرتروز است ، یا کشیدگی عضلاتی و جراحت باشد ، زنجبیل درمان خوبی برای رفع درد است . تکه ای زنجبیل را در آب بگذارید و ده دقیقه بجوشانید و آنرا صافی کشیده و مقدار کمی عسل و آبلیمو به آن افزوده و روزی دو تا سه لیوان از این محلول را تا روز بهبودی میل کنید و حتی می‌توانید محل درد را با روغن زنجبیل ماساژ دهید .[2]
* روغن های طبع گرم مالیدن به دلیل ایجاد گرما و ماساژ دادن باعث تسکین درد شده و اگر روس آنزا با پارچه و سپس نایلون ببندید روغن گرمای  خود را حفظ می کند و فرد احساس آرامش و راحتی می کند .
* عضلات و رباط پا نگهدارنده زانو هستند و اگر این ماهیچه ها خاصیت نگهدارندگی خود را از دست دهند دچار درد زانو نیز می‌شوید که رگ به رگ شدن و یا گرفتگی مربوط به عضلات می‌شوند که با تقویت و قدی سازی این عضلات می توان از درد و بیماری های مفاصل نیز کم کرد. ورزش های نرم و نرمش های عضلاتی باعث تسکین درد زانو و قوی شدن عضلات می‌شود .
* اگر ورزشکار هستید و دچار درد زانو و گرفتگی شدید ، حتما مدتی را مخصوص استراحت و نرمش خود اختصاص دهید و از انجام ورزش طولانی مدت و سنگین پرهیز کنید .
* شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های تقویت ران و زانو است که جلوگیری از دچار شدن به این درد ها می شوند .
* قدرت و خاصیت یخ را در رفع درد زانو دست کم نگیرید . یخ خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای دارد و واقعا به بهبود زانو کمک می کند . استفاده از یخ را به کاری سخت و دشوار تبدیل نکنید. هنگامی که خسته اید ویا راه طولانی را طی کردید پا ها را بالا نگه داشته و باند با پارچه ای روی آن بکشید و کیسه یخ را بیست الی سی دقیقه روی آن بگذارید ، این روش باید اولین انتخاب شما بین روش های دیگر برای رفع درد باشد .[3]
* استفاده از کفش مناسب با پا و نوع فعالیت های خودتان انتخاب کنید و توجه داشته باشید کفش شما ضربات ناشی از راه رفتن بر سطح سفت زمین را جذب کند و آنرا به زانو یا ران پا ارسال نکند . این ضربات به مرور شما را دچار ساییدگی مفاصل می‌کند و خستگی و درد زانو را در پیاده‌روی در پیش دارد .
* خوردن میوه هایی از قبیل کیوی ، چغندر ، گل کلم ، انبه به طور منظم باعث از بین رفتن درد زانو می شود. امام رضا علیه السلام در این باره فرمود: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند».[4]

پاورقی
[1] طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370، صفحه 340
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم :سپهر اندیشه، 1396، صفحه 20
[3] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386 ، صفحه 59
[4] برقی‌، احمدبن محمد، ترجمه علیرضا زکی‌زاده‌ رنانی، جلد 2، مشهد: اعتقاد ما، 1395،  صفحه 327

منبع
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370
برقی‌، احمدبن محمد، ترجمه علیرضا زکی‌زاده‌ رنانی، جلد 2، مشهد: اعتقاد ما، 1395
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم :سپهر اندیشه، 1396
محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386

بیشتر بخوانید :
درمان‌های خانگی برای زانو درد
درمان خانگی زانو درد​​​​​​​
درد زانو به هنگام خم کردن آن​​​​​​​
چند حرکت موثر برای رفع درد زانو​​​​​​​
علل و درمان زانو درد هنگام شب​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.