فعالیت های بدنی کودک شش ساله

شناخت ویژگی های هر مقطع سنی تاثیر به سزایی در تربیت کودک و نوجوان دارد. کودک شش ساله کودکی است که در انتهای دوران کودکی اول است و دارای ویژگی های خاص جسمی و روانی است. در این نوشتار به بیان فعالیت های بدنی کودک در شش سالگی می پردازیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 26 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت های بدنی کودک شش ساله
کودک شش ساله ترسیم حروف و رنگ کردن آنها را بسیار دوست دارد. 
 
چکیده: شناخت ویژگی های هر مقطع سنی تاثیر به سزایی در تربیت کودک و نوجوان دارد. کودک شش ساله کودکی است که در انتهای دوران کودکی اول است و دارای ویژگی های خاص جسمی و روانی است. در این نوشتار به بیان فعالیت های بدنی کودک در شش سالگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1087 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
فعالیت های بدنی کودک شش ساله

فعالیت بدنی کودک شش ساله

آرامش کودک ۵ ساله از سن 5/5  سالگی به بعد ادامه نمی یابد. می گویند: از سن ۵ / ۵ سالگی دیگر کودک را نمی توان در خانه نگاه داشت. او در خانه و در بیرون از خانه بازی می کند و ظاهرا نمی داند دوست دارد در کجا باشد، اوقاتش را با حفر زمین و بالا رفتن از پله و چیزهای دیگر پر می کند. سه چرخه اش را در سرازیری سوار می شود و اسباب و وسائلش را در ارابه کوچکشن حمل می کند. بازی با «شن»، و «آب»، و «گل»، توجهش را جلب می نماید. کارهای خانگی در سطح وسیعی امکان فعالیت بدنی را برایش فراهم می آورد. چیدن میز غذاخوری را دوست دارد و مادرش را در یافتن اشیائی که نیاز دارد یاری مینماید. هنگامی که از کودک سؤال می کنیم با چه چیزی بازی میک ند؟ جوابهای مختلفی می دهد.
 

[ویژگی های کودک شش ساله]

شش سالگی، سنی است که کودک بسیار فعال و پر تحرک می باشد و تقریبا همواره در حال فعالیت است چه در حال ایستاده و چه در حال نشسته ، ظاهرا از حرکات بدنی خود آگاهی دارد، در همه جا حضور دارد، از درخت بالا می رود. غالبا در کلاس به تمیز کردن یا برس کشیدن پارکت ها و کف پوشها، جابجا کردن میز و صندلی و سایر آثاثیه علاقمند است، هر چند که در این زمینه مهارت و آگاهی لازم را نداشته باشد. عاشق فعالیت است و از اینکه دیگران در کارش دخالت کنند بدش می آید. بازی های خشن و پر سر و صدا، قسمت اعظم فعالیت هایش را تشکیل می دهند. دوست دارد با پدر یا برادر جوانش زورآزمایی کند، اما این بازی می تواند سرانجام ناخوشایندی داشته باشد زیرا او نمی داند چه موقع باید دست از بازی بکشد. هنگامی که با توپش در خانه بازی می کند، حرکاتش نگران کننده است، بدین معنا که هوا می پرد و با یک ضربه پا توپش را پرتاب می کند و سعی می کند آن را دوباره بگیرد. بازی با حلقه ژیمناستیک را دوست دارد و به بالا رفتن از طناب و تاب خوردن با آن علاقمند است. تاب ، یکی از بازی های مطلوبش بشمار می آید و حالا با تعادل بیشتری روی تاب می نشیند و دوست دارد تا حد امکان در هوا بالاتر رود.
غالبا کودک ۶ ساله تمایل دارد با رفتار خود از حد خویش تجاوز کند و دوست دارد چیزهایی بسازد که از قد خودش بلندتر باشد. به پرشهای بسیار بلند با دور خیز علاقمند است و نگران زمین خوردن نیست، و باغچه منزل خودش نسبت به خانه همسایه کمتر جلوه دارد.
 

چشم ها و دست ها

رفتارهای کودک ۵ / ۵ ساله  که با چشم و دست در ارتباط هستند، دچار تغییرات شایان توجهی می شوند. او از دستش به عنوان یک ابزار ، با آگاهی بیشتر بهره می برد و در تجربیاتش از آنها استفاده می کند. می گویند در این سن کودک از دستانش بطور ناشیانه و با عدم مهارت برای انجام کارهای حرکتی ظریف بهره می برد و با وجود این در صدد انجام فعالیتهای جدید اینچنینی است. بویژه به بازی ها و اشیاء فلزی علاقمند است. گاهی به کارهایی که با این لوازم انجام می دهد توجه کمتری نشان می دهد تا کارهایی که با دست انجام می دهد. به همان اندازه که باز کردن وسایل را از یکدیگر دوست دارد، به جمع کردن و گردآوری آنها نیز علاقمند است. بویژه دختر بچه ها در این سن دوست دارند به عروسک هایشان لباس بپوشانند یا لباس از تنش در آورند.
 

[کارهای هنری کودک شش ساله]

نقاشی کردن، ترسیم حروف و رنگ کردن آنها را مانند سن ۵ سالگی دوست دارد، اما در نقاشی از مدل خود، کمتر رعایت امانت را می کند. رنگ آمیزی یک نقاشی وقت زیادی را از کودک می گیرد. هنگامی که نقاشی اش را رنگ می کند، حالاتش ناشیانه است، مرتبا بدنش را جابجا می نماید. طرز گرفتن مداد رنگی را تغییر می دهد و سرش را خم می کند. گاه می ایستد و گاه روی میز خم می شود و همانطور که به نقاشی ادامه می دهد، با سر روی بازویش فشار می آورد. هرچند گاهی می گوید که دستش خسته شده است و برای چند لحظه آن را با دست دیگرش نگاه می دارد. هنگامی که در حال انجام دادن کارهای دستی ظریف تر است، غالبا او را به حالت ایستاده یا حتی در حال راه رفتن مشاهده می کنیم.
کودک ۶ ساله به همان اندازه که در حالت نشسته فعال است، در حالت ایستاده نیز فعال می باشد. روی صندلیش می جنبد، روی لبه صندلی می نشیند بطوری که ممکن است سقوط کند و بیفتد. در صحبت کردن بسیار تواناست، به این معنی که زبان و دهانش دائما در حرکت هستند، سوت می زند و لبهایش را گاز می گیرد، مدادش را میجود، گاز می گیرد و با آن ضربه هایی وارد می کند. نسبت به سن5/5  سالگی با مهارت بیشتری مداد را در دستانش می گیرد، اما این کار برایش خسته کننده است. اکنون چشم ها و دستها نسبت به ۵ سالگی با سرعت و هماهنگی کمتری عمل می کنند. وقتی که کودک ۶ ساله با مکعب های کوچک، برجی می سازد، با اختیار و آگاهی بیشتری این کار را انجام می دهد و سعی می کند مکعبها را در جای مناسب قرار دهد، اما احتمال دارد آنها را نسبت به ۵ سالگی با دقت کمتری ردیف نماید.گاهی امکان دارد کودک ۶ ساله با آنچنان بی توجهی مکعب ها را بچیند که چندین بار سقوط کنند.
کودک هر چیزی را که به دستش برسد، می گیرد، لمس می کند و به کشف آن می پردازد: «با آن چکار می کنی؟» و می خواهد همه کار انجام دهد. غالبا فعالیت زیادی می کند، اما نتایج آن محسوس نیست. با بریدن و چسب زدن ، دفترچه می سازد و با خاک رس مدلی از اشیاء اطرافش درست می کند.
کودک ۶ ساله نگاه متحرکی دارد و غالبا از کاری که انجام می دهد چشم بر می دارد، سر به هواست و اتفاقات اطرافش خیلی زود حواسش را پرت می کنند، در حالی که با نگاهش حرکات کودک دیگری را تماشا و دنبال می کند، دستانش همچنان به کار کردن ادامه می دهند. کودک برای درست کردن کاردستی به کمک زیادی نیاز دارد. اره تا می شود و از کار می افتد. برای کوبیدن میخ تمام نیرویش را بکار می گیرد، ضربات او غالبا با بی دقتی فرود می آیند و گاهی چوبها را می شکند و گاهی با سر آستین چکش را می گیرد. علیرغم تمام اینها قادر به جمع کردن قطعات چوب است.


 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


 

بیشتر بخوانید:
تکامل روانی - جنسی کودکان «از 6 تا 12 سالگی»
اصول رشد و تکامل در روانشناسی (بخش دوم)
تأخیر تکاملی کودکان
تربیت جنسی کودکان از منظر اسلام
مراحل رشد و تکامل از منظر روان شناسی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.