فعالیت های بدنی کودک پنج ساله

مشاهده ی کودک پنج ساله تان که از کودک نوپا تبدیل به یک شخصیت کوچک می شود می تواند برای شما حساسیت هایی به وجود آورد. او فعالیت های خاص بدنی را در این سن تجربه می کند که در این نوشتار به برخی از این موارد پرداختیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
برای کودک ۵ ساله، خانواده به عنوان مرکز دنیا درنظر گرفته می شود.
 
چکیده: مشاهده ی کودک پنج ساله تان که از کودک نوپا تبدیل به یک شخصیت کوچک می شود می تواند برای شما حساسیت هایی به وجود آورد. او فعالیت های خاص بدنی را در این سن تجربه می کند که در این نوشتار به برخی از این موارد پرداختیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 931 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله

فعالیت بدنی 

کودک ۵ ساله کارش سنجیده و می تواند به خودتسلط داشته باشد. او نسبت به خود جهت گیری مطلوبی نموده است. او نسبت به ۴ سالگی حرکات کششی کمتری داشته و حرکات دست وی، شدت کمتری دارد.
او در خود فرو رفته است. بازوانش به بدنش چسبیده و پاها را خیلی از هم باز نمی کند. گاهی توپی را پرت کرده و در همین حال ضربه ای با پا به آن می زند. او تقریبا هم زمان چشم ها و سر را با نگاه به سوی چیزی حرکت می دهد.
او مستقیم به طرف یک صندلی رفته و روی آن می نشیند. به نظر می رسد جهت یابی خوبی در چهار جهت قطب نما داشته و با چرخیدن، زوایه قائمه ای به طرف چپ، راست و حتی عقب، در حالی که روی صندلی خود نشسته رسم می کند.
در ۵ سالگی فعالیت حرکتی او خوب رشد کرده است، همیشه پاهایش را به زمین می کشد، او می تواند راست راه برود، با گذاشتن یک پا روی پله و با پریدن از یک پا به پای دیگر، از پلکان پائین رود.
 

[استفاده از وسایل]

سیستم متناوبی در تعدادی از عملکرد رفتاری اش وارد عمل می شود. او سه چرخه اش را دوست دارد و به خوبی می داند چگونه آن را به کار ببرد. او با اطمینان از یک نقطه به نقطه دیگر بالا می رود. او علاقه زیادی به چوب پا[1] و اسکیت دارد ولی نمی تواند مدت زیادی آنها را به کار ببرد.
کودک ۵ ساله نسبت به کودک ۴ ساله دارای جنب و جوش کمتری است، به نظر می رسد رفتارش سنجیده تر بوده و کمتر فعال است زیرا مدتی طولانی در یک وضعیت باقی می ماند ولی او به طور مخفی آن را تغییر می دهد، می نشیند، می ایستد و سپس به صورت چمباتمه قرار می گیرد.
با این حال او فعال است، گرچه مدت بیشتری در یک محل بازی می کند.
او خیلی کمک کرده و دوست دارد بالا برود و چیزی برای مادرش پیدا نماید و یا برای چیدن ظروف از آشپزخانه به سالن غذا خوری برود.
کودک ۵ ساله هنگام نشستن، بالاتنه اش را راست نگاه داشته و کاری را که می خواهد انجام دهد، درست در مقابلش قرار دارد.
گاهی برای جهت دادن به بدنش اندکی به راست یا چپ می گردد و برای ادامه آنچه که انجام می دهد بلند می شود.
 

[فعالیت های چشمی]

فعالیت های چشمی و دستی اش به اندازه یک فرد بالغ به نظر کامل می آید، گرچه هنوز ساختارهای ظریفتری می بایست رشد نماید.
 او به شیئی نزدیک می شود و آن را با دقت بر می دارد و دوباره بر جای می گذارد.
وقتی تنها فعالیت های حرکتی مطرح است، او دقیق و ماهر است. او با دقت بیشتری اشیائی را که قبل از رفتن به مدرسه داشته است کنترل کرده و آنها را مجددا بازدید می نماید.
یک پازل، یا وسیله بازی معماگونه آشنایی را خیلی سریع انجام می دهد. او بهتر می تواند از دستهایش استفاده کرده و دوست دارد بند کفش هایش را ببندد، همچنین دگمه را.
او دوست دارد انگشتانش را روی شاسی و زبانه های پیانو گذاشته و شبیه کوک کردن از آنها صدا در آورد.
او دوست دارد با مکعب های کوچک و بزرگ که دارای رنگ های گوناگون هستند ساختمان ساده ای بسازد.
او دوست دارد مدلی را کپی نماید.
کودک ۵ ساله از نگاه کردن هم لذت می برد، او مادرش را می بیند که کاری انجام می دهد و به نوبه خود سعی در انجام آن می کند.
او دوست دارد نقاشی ها و نامه ها واعداد را کپی نماید، او همچنین دوست دارد تصاویر را رنگی کند و سعی می نماید از خطوط کشیده شده تجاوز نکند.
به یک کودک می بایست اجازه داد که فعالیت خود را بدین ترتیب انجام دهد تا آمادگی بهتری برای اجرای آنها در ۶ سالگی داشته باشد. در رسم های خود، چند خط ساده کشیده و جزئیات کمی اضافه می کند.
گاهی پیش می آید که درب ماشین رو و درب باغ را در اطراف خانه اش جای دهد و یا مربعی با دو بریدگی در بالا و پائین برای نشان دادن درب ها بکشد، او قبول دارد که این «خانه عجیبی» درست شده است.
 

[کارهای دستی کودک]

برتری امور دستی در حدود ۵ سالگی مشخص است و کودک می تواند دستی را که با آن می نویسد، بشناسد. او مداد را با دستی که راحت تر با آن می نویسد برداشته و مداد را دیگر از یک دست به دست دیگر نمی دهد.
هنگام ساختن یک برج با مکعب ها غالبا از یک دست و دست دیگر استفاده می کند ولی مخصوصا دستی را که راحت تر است بکار می برد.
همین وضع در وقتی که تصاویر را نشان می دهد، پیش می آید. و چنانچه مجبور باشد در یک وضعیت باقی بماند، خود را تکان می دهد ، کمی از روی صندلیش بلند می شود، به طرفی می چرخد، کاملا برمی خیزد ولی مابین میز و صندلی می ماند، این کششهای انقباض عضلانی مدت کوتاهی به طول می انجامد.
با دست دیگر قسمتی از بدنش را می مالد، ضربه های کوچکی می زند و هر قسمتی از آن را، صورت ، بازوها، ساق پا را دست می زند. همچنین گاهی عطسه کرده و نیاز به پاک کردن آب بینی دارد.

 
پی نوشت:

[1] . متأسفانه بعضی کلمات و لغات در زبان خارجی هست که معادل فارسی ندارد. از جمله همین «چوب پا» که لغت آن کلمة «إشاس» می باشد که عبارت است از چوب بلند دارای رکاب یا گیره ای که پا را روی آن گذاشته و سپس با آن راه می روند، اغلب در سیرک ها مورد استفاده قرار می گیرد. (مترجم).


 
 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


 

بیشتر بخوانید:
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)
رشد و تکامل حسی و ادراکی در کودکان
ویژگی های رشد وفعالیت های بدنی مناسب برای کودکان 4 الی 5 سال
میانگین وزن کودک برحسب سن
پرورش مهارت های دیداری و شنیداری در کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.