طرز تهیه انواع کمپوت های خانگی (بخش دوم)

یکی از بهترین دسرهایی که می توان در هر فصلی از آن به عنوان یک میان وعده استفاده کرد، که سرشار از فیبرها و مواد مغذی در آن بوده و همچنین می‌تواند یکی از غذاهای راحت هضم برای افراد بیمار بوده. با ما همراه باشید.
جمعه، 24 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع کمپوت های خانگی (بخش دوم)
زردآلو طبع سرد و تر دارد، بازکننده گرفتگی های مجاری عروقی و نرم کننده سفتی ها در قلب نیز می تواند باشد، مفید برای تسکین درد گوش ، لطیف کننده پوست صورت و گردن می باشد.
 

مقدمه

در هر فصلی استفاده از میوه های آن فصل باعث می شود که مواد مغذی و مورد نیاز بدن ما فراهم شود. اما چه برای بزرگترها و چه برای کودکان سخت است که میوه خام را به مقدار زیاد مصرف کنند، در حالی که نیاز بدن است. شما می توانید از اضافه میوه هایی که می گیرید یا از همان میوه هایی که تهیه می کنید، کمپوت هایی را درست کنید که مواد مغذی درون میوه را به شما برساند، هم یک میان وعده و دسر فوق العاده خوشمزه برای شما و خانواده تان باشد. علاوه بر این زمانی که شما این کمپوت ها را درست می کنید، فاقد مواد نگهدارنده و اسانس های مصنوعی است و این یک امتیازی است که تنها از کمپوت های خانگی می توان دریافت کرد. 
 

کمپوت گلابی

گلابی طبع گرم و تر دارد، می‌تواند انرژی از دست رفته بدن را به بدن بازگرداند. همچنین تقویت کننده سلول های خاکستری مغز بوده. این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و می‌تواند از سرطان‌ها پیشگیری کند و بیماری های قلبی عروقی را نیز بهبود بخشد. 
 
مواد لازم :
- گلابی یک کیلو 
- شکر ۲۵۰ گرم
- آب ۳ لیوان
 
طرز تهیه :
ابتدا باید میوه ها را به صورت کاملا صحیح شسته و پوست بگیرید و به هر شکل دلخواه ای که مورد نظر شما است، آن را ریز کرده. اما توجه داشته باشید که بسیار خورد نشود، چون بر اثر حرارت قوام خود را از دست می دهد. در مرحله بعد آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید، زمانی که شکر ها کاملا حل شد، گلابی را به این محلول اضافه کنید. زمانی که یکی دو جوش زد کمپوت شما آماده است. مواظب باشید که کمپوت زیاد نجوشد در این صورت گلابی‌ها له میشوند و شکل خود را از دست می‌دهند اما نباید بگذارید کاملاً خام به نظر بیایند. [1] 
 

کمپوت شلیل

میوه شلیل یکی از بهترین تقویت کننده ها برای پوست بوده و یک میان وعده عالی برای افراد باردار به حساب می‌آید و برای هضم بهتر غذا نیز بسیار کمک می‌کند. شلیل یکی از میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و به علاوه بر آن به خاطر کالری کمی که دارد، هرگز باعث چاقی و یا قند اضافه نمی‌شود. 
 
مواد لازم :
- شلیل سفید یا قرمز یک کیلو
- شکر ۲۵۰ گرم 
- آب ۳ لیوان
 
طرز تهیه :
ابتدا شلیل ها را شسته، نصف کرده و هسته آن را جدا کنید. سپس آب و شکر را مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید، شکر ها را که حل شدن شلیل ها را به آن بیفزایید. توجه داشته باشید که بعد از چند جوش آن را از روی حرارت بردارید، چراکه شلیل بافت بسیار نرمی داشته و با حرارت سریعا له شود. پس مراقب کمپوت باشید تا کمپوتی عالی به دست آورید. 
 

کمپوت زردآلو

زردآلو طبع سرد و تر دارد، بازکننده گرفتگی های مجاری عروقی و نرم کننده سفتی ها در قلب نیز می تواند باشد، مفید برای تسکین درد گوش و رفع سنگینی شنوایی، درمان کننده کم خونی، لطیف کننده پوست صورت و گردن و مفید برای جلوگیری از نفخ می باشد. [2] 
 
مواد لازم :
- زردآلو یک کیلو
- شکر ۲۵۰ گرم 
- آب ۳ لیوان
 
طرز تهیه :
زردآلو ها را شسته و هسته آنها را خارج کنید. سپس در مرحله بعد شکر و آب را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از حل شدن شکر ها زردآلو را به آن اضافه کرده، پس از اینکه چند جوش زد از روی حرارت بر می‌داریم. کمپوت شما آماده است. البته برای نگهداری بیشتر کمپوت باید آن را هوا گیری کنید. 
 

کمپوت گوجه سبز

این میوه باعث تقویت سیستم عصبی شده و کم خونی را ازبین می برد و عمل کرده کلیوی بدن را تقویت می کند. گوجه سبز به عملکرد رفع بیماری های کبد نیز کمک کرده و این میوه باعث از بین رفتن کرم های روده می شود. با این میوه می‌تواند به کاهش وزن و عملکرد بهتر دستگاه گوارش به دلیل بالا بودن فیبر آن کمک کنید. 
 
مواد لازم :
- گوجه سبز یک و نیم کیلو 
- شکر ۵۰۰ گرم
- آب ۵ پیمانه
 
طرز تهیه :
بهتر است برای درست کردن کمپوت گوجه سبز از نوع رسیده آن استفاده کنید، که ترش مزه گی آن کمتر بوده و تا حدودی نرم تر باشد. اما نه تا حدی که بر اثر حرارت پخت له شود. بعد از آنکه این میوه را کاملا شسته و هسته آن را خارج کرده و گوشت آن را به قسمت های مساوی خرد کنید و یا می‌توانید با هسته نیز کمپوت کنید.  در این مرحله آب و شکر را مخلوط کرده و بر روی حرارت گذاشته تا شکر به طور کامل حل شود، سپس گوجه سبزها را در این مخلوط بریزید و اجازه دهید تا چند جوش بخورد. مراقب باشید که قطعات میوه شما له نشود. بعد از اتمام کار آن را از روی حرارت برداشته و میل فرمایید. 
 

چند نکته کاربردی

برای آنکه کمپوت های خود را مدت طولانی تری در یخچال نگهداری کنید، می توانید از روش هواگیری یا پلمپ استفاده کنید. که برای این کار باید از قوطی های شیشه ای که درب های آن ها پلاستیکی یا فلزی هستند استفاده نمایید. طریقه هواگیری به این صورت است که ابتدا میوه مورد نظر را که به صورت کمپوت در آورده اید، درون شیشه ها ریخته و مقداری از شیشه را خالی بگذارید. سپس در آن را محکم ببندید، شیشه‌ها را ایستاده در ظرف مناسبی قرار دهید. سپس در آن ظرف را از آب پر کنید، به طوری که آب روی تمام شیشه ها را بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید. از زمانی که آب قابلمه به جوش آمد، مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بجوشانید تا هوای داخل شیشه ها کاملاً گرفته شود. به این شکل شما توانسته اید ظرف خود را کاملا هواگیری و پلمپ کرده و کمپوت ها را مدت طولانی تری در یخچال نگهداری کنید. 

در پخت کمپوت باید توجه داشته باشید که نباید همانند مربا زیاد بجوشد، بلکه باید آب کمپوت کاملا رقیق بوده و میوه قوام خود را از دست ندهد.  به علاوه آنکه جدا نکردن پوست میوه باعث می‌شود که قوام آن بیشتر بوده و طعم بهتری بدهد. بنابراین برخی از میوه‌ها که پوست آن ها قابل استفاده است را با پوست کمپوت کنید. از ابن القدّاح درباره امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «که ایشان، پوست کندن میوه را دوست نداشت { البته این کار در مورد همه ی میوه ها صدق نمی کند }» [3] 

مقدار شکر مصرفی برای پخت کمپوت برای میوه هایی که شیرین هستند یک چهارم وزن میوه، برای میوه هایی که ترش هستند یک سوم وزن میوه شکر لازم است. 

برای اینکه کمپوت شما طعم واقعی میوه را بدهد می توانید هنگام پخت کمپوت چند قسمت است پوست میوه را هم به صورت کامل در قابلمه ریخته و پس از پخت کمبود آنها را خارج کنید. توجه داشته باشید که از هیچ گونه عرقیجات و طعم‌دهنده در آن ها استفاده نکنید زیرا هیچ طعمی بهتر از طعم خود میوه نیست.

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392،صفحه 434.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، قم: سپهر اندیشه، 1396، جلد دو، صفحه 41. 
[3] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران: اسلامی، 1407 ق، جلد 6، صفحه 350، حدیث3.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.