درمان‌های خانگی برای گوش درد

درد یا احساس پری در یک یا هردو گوش می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از دلایل ایجاد شود. در شرح زیر اطلاعات برخی از درمان‌های خانگی موثر برای تسکین درد گوش به تفضیل ارائه شده است.
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان‌های خانگی برای گوش درد
درمان‌های خانگی برای گوش درد

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 

درد یا احساس پری در یک یا هردو گوش می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از دلایل ایجاد شود. در شرح زیر اطلاعات برخی از درمان‌های خانگی موثر برای تسکین درد گوش به تفضیل ارائه شده است.
بیشتر اوقات، گوش درد نشانه‌ای از عفونت گوش است. عفونت‌های گوش، به خصوص عفونت در گوش میانی، در نوزادان و کودکان خردسال بسیار رایج است. ترومای گوش، تجمع مایع به دلیل دوران، انسداد شیپوراستاش، تجمع موم به دلیل شدید تمیزکردن گوش با گوش پاک‌کن و عفونت‌های ناشی ازعوامل بیماری‌زا، برخی از عوامل موثر رایج برای درد در گوش است. هرچند بهتر است برای درمان مناسب با یک متخصص گوش و حلق مشورت گیرید، درمان‌ها خانگی خاص نیز می‌توانند برای کاهش درد دنبال شوند.

درمان گوش درد در خانه

سیر، برگ بوصیر، روغن زیتون و روغن درخت چای
شما می‌توانید مخلوطی از حبه سیر کوبیده، پوست کنده و ریز و خرده شده و نصفی از برگ بوصیر تازه، با ظرافت ریز شده را تهیه کنید. آن‌ها را با 3/2 فنجان روغن زیتون در یک لیوان شیشه‌ای متوسط تمیز ترکیب کنید. در شیشه را محکم ببندید و برای استخراج روغن از ترکیبات فعال آن را به مدت حداقل10 روز در مقابل نور خورشید قرار دهید. بعد از 10 روز روغن را بافشار از طریق یک تور سیمی مطلوب غربال نمایید. سپس مجدد، از طریق پارچه پنبه‌ای تمیز یا پارچه نازک، این روغن را به ظرف شیشه‌ای دیگری منتقل کنید و چند قطره از روغن درخت چای به آن اضافه نمایید. 3 الی 4 قطره از این ترکیب را برای حداقل 4 بار در روز روی گوش‌تان قرار دهید و هر بار حداقل 10 دقیقه اجازه دهید باقی بماند.

روغن سیر

شما همچنین می‌توانید برای گوش درد روغن سیر را آماده کنید. سیر آنتی2بیوتیک طبیعی است. شما فقط باید یک حبه سیر را بردارید وآن را به خوبی خرد کنید. آن را در شیشه کوچک بریزید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید و اجازه دهید مخلوط برای یک یا دو روز ساکن بماند. قبل از استعمال، روغن را برای مدتی گرم کنید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود. به کمک یک قطره چکان روی گوش عفونت کرده استعمال کنید و یک تکه پنبه روی آن قرار دهید به طوری که روغن بیرون نریزد. حداقل 20 دقیقه قبل از شستن آن را نگه دارید. این را حداقل 3 الی 4 بار در روز امتحان کنید.

عصاره نعناع تازه

دیگر درمان خانگی که شما می‌توانید امتحان نمایید عصاره نعناع تازه است. این برای نخستین بار کمی سخت است و سپس آن را در یک پارچه پنبه‌ای بریزید، و برای خارج شدن عصاره‌اش، آن را فشار دهید. این عصاره برای کمک کردن به گوش درد استفاده می‌شود.

آب اکسیژنه

2 یا 3 قطره آب اکسیژنه درون گوش‌تان بربزید و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند سپس با دقت گوش‌تان را با آب گرم با فشار بشویید. این به تمیز کردن موم حمع شده در گوش‌تان کمک می‌کند. پس از تمیز کردن آن‌ها، گوش‌تان را با پارچه پنبه‌ای نرم خشک کنید.

ترکیب روغن کنجد

ترکیب عصاره زنجبیل و روغن کنجد همچنین درمانی موثر برای گوش درد است. روغن دانه گیاهان درمانی را با افزودن روغن کنجد به آن به نسبت یک بر سه مصرف کنید. این ترکیب روغنی را در محل درد گوش بریزید. چهار تا پنج قطره در یک مرتبه کافی است. سپس آن را با آب گرم تمیز بشویید.
همچنین شما می‌توانید ترکیب آب زنجبیل و روغن کنجد را امتحان کنید. مقدار مساوی ازعصاره زنجبیل تازه و روغن کنجد را ترکیب نمایید. 2الی 3 قطره از این ترکیب را درون گوشی که درد می‌کند بچکانید وگوش را با یک تکه پنبه بپوشانید. اجازه دهید تا حداقل 10 الی 15 دقیقه باقی بماند. این نیز به تسکین درد کمک می‌کند.

روغن معدنی

چکاندن چند قطره از روغن معدنی درون گوش برای آن دسته از افرادی که اغلب به شنا می‌روند مفید واقع خواهد شد. پیش از رفتن به درون آب، شما می‌توانید روغن معدنی حاصل شده از منابع طبیعی مانند نفت خام را استعمال نمایید و همچنین از گوش بند استفاده کنید.

بالشتک گرمایشی

البته، آسان‌ترین راه استفاده از بالشتک گرمایشی است یا پارچه گرم در نزدیکی محل تحت تاثیر است. این یک درمان همیشگی است و شما می‌توانید با هریک از درمان‌های خانگی ذکر شده را برای گوش دردتان از آن استفاده کنید.
توجه داشته باشید: درحالی که هوایی سفر می‌کنید، معمولا مردم احساس پر بودن گوش را می‌کنند. گاهی اوقات، درد نیز ممکن است همراه با احساس پری گوش باشد. بهترین راه تسکین دادن خودتان از این درد جویدن آدامس و خمیازه کشیدن است، که به انقباض عضلات و باز شدن شیپوراستاش کمک می‌کند.
پیروی کردن از درمان‌های ذکر شده مطمئنا موجب تسکین خواهد شد. شما باید از اقدامات پیشگیرانه نیز پیروی کنید. اطمینان حاصل نمایید که نباید اجازه دهید موم به مدت طولانی درون گوش‌تان باقی بماند. دوش آب گرم بگیرید. بخار آب جوش به نرم کردن موم کمک خواهد کرد و راحت ازبین خواهد رفت. جدا از تمام این اقدامات، شما باید مراقب باشید که هیچ چیز مانند گوش پاک‌کن، انگشتان، سنجاق سر، غیره را درون گوش‌تان نبرید. این‌ می‌تواند موجب آسیب به پرده گوش و افزایش احتمال عفونت و تجمع باکتری در گوش ‌شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.