راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش دوم)

اگر شما هم به ورم و درد لثه مبتلا شده‌اید، نگران نباشید. درد و ورم لثه را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد. ما در این مطلب روش های خانگی و طبیعی درمان ورم و درد لثه را به شما معرفی می‌کنیم.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش دوم)
به منظور پیشگیری از بازگشت وضعیت‌ نامناسب سلامت دهان و هم‌چنین، کمک به درمان ورم و درد لثه به اندازه‌ی کافی ویتامین D مصرف کنید.
 

راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه


1. آب لیمو یا ترکیب آب لیمو و توت فرنگی
آب لیمو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در هوای گرم است. در هر نقطه‌ای از دنیا، آدم‌ها آب لیمو را به عنوان ماده‌ای برای خنک شدن در روزهای داغ تابستانی می‌شناسند، ولی به این نکته توجه نمی‌کنند که آب لیمو فوایدی بیش از این‌ها دارد. از آب لیمو می‌توان به طور گسترده به عنوان دارویی طبیعی برای درمان بسیاری از علائم بیماری‌های معمول یا مشکلات شایع سلامتی در زندگی روزانه استفاده کرد. به ویژه، آب لیمو در فهرست موثرترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه نیز قرار دارد. آب لیمو به خاطر وجود مقدار زیادی خواص ضد التهابی و ضد باکتری، و هم‌چنین سطوح بالایی از ویتامین C نه فقط ورم لثه را به طور کامل درمان می‌کند، بلکه به مدت نسبتا طولانی، عفونت‌ها را نیز از دهان‌تان دور نگه می‌دارد.

روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که از آب لیمو استفاده می‌کنند،‌ برخی از این روش‌ها از قرار زیر هستند:
الف. روش اول این‌که می‌توانید آب لیمو را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. بعد از مسواک زدن، دهان‌تان را با این محلول بشویید. از این روش روزی دو بار استفاده کنید تا از فرسایش لثه‌ها و هم‌چنین، خونریزی‌شان در اثر ورم لثه پیشگیری کنید.

ب. هم‌چنین، می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری آب لیمو و مقدار اندکی نمک، یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی لثه‌تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این خمیر چند دقیقه‌ای روی لثه‌تان باقی بماند، و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۴ الی ۵ مرتبه تکرار کنید تا این‌که مطمئن شوید لثه‌تان استحکام سابق را دوباره به دست آورده است.

پ. شاید از شنیدن نام توت فرنگی در کنار آب لیمو تعجب کنید؛ ولی در حقیقت، ترکیب این دو ماده تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت دهان و لثه خواهد داشت. توت فرنگی که حاوی مقداری زیادی اسید است، می‌تواند جرم دندان را به طور کامل از بین ببرد.

توت فرنگی علاوه بر آن‌که دندان‌های‌تان را سفیدتر و تمیزتر می‌کند، می‌تواند برای لثه‌ها نیز سلامتی به همراه داشته باشد. توت فرنگی حاوی مقداری زیادی ویتامین C است که عامل قدرتمندی برای پیشگیری از عفونت‌ها به شمار می‌رود.

اکنون، نظرتان را به روش درمانی فوق‌العاده‌ای با ترکیب آب لیمو و توت فرنگی جلب می‌کنیم:
پ.۱. سه الی چهار عدد توت فرنگی را در یک مخلوط‌کن بریزید و سپس، یک قاشق غذاخوری آب لیمو نیز به آن بیفزایید.

پ.۲. این ترکیب را خوب به هم بزنید. سپس، با استفاده از این ترکیب، لثه‌تان را به آرامی ماساژ دهید؛ در صورت امکان، این کار را می‌توانید با استفاده از یک مسواک نرم انجام دهید.

پ.۳. سپس دهان‌تان را بشویید و آب را خارج کنید.

پ.۴. این کار را مرتبا تکرار کنید تا نتیجه‌ی مطلوب را در لثه‌تان مشاهده کنید.

2. افزایش مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C
همان‌طور که چندین بار در این مقاله گفته شد، آب لیمو یکی از بهترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه است؛ دلیل این مسئله نیز این است که آب لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت، باید مواد غذایی حاوی ویتامین C را به مقدار زیاد در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. به گزارش نشریه‌ی لثه ‌درمانی (Journal of Periodontology)، مصرف کم ویتامین C در رژیم غذایی احتمال ابتلا به ورم لثه را افزایش می‌دهد. معمولا میوه‌های رایج و محبوب بسیاری وجود دارند که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند؛ از جمله پرتقال، پاپایا، توت فرنگی، گواوا، انگور، کیوی، انبه، فلفل دلمه‌ای و غیره. تمام این میوه‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان هستند؛ از این رو، می‌توانند به بازسازی استخوان و هم‌چنین رشد بافت همبند، از جمله لثه، کمک کنند.

بنابراین، برای اجتناب از ابتلا به بیماری‌های لثه، به خصوص ورم لثه، بهتر است تا حد ممکن خوراکی‌هایی مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی ویتامین C باشند. میزان مناسب مصرف ویتامین C برای زنان ۱۹ سال به بالا، دست‌کم روزانه ۷۵ میلی گرم، و مردان ۱۹ سال به بالا، ۹۰ میلی گرم است. در نتیجه، همیشه به خاطر داشته باشید در رژیم غذایی روزانه‌تان به اندازه‌ی کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین C و هم‌چنین مکمل‌های این ویتامین مصرف کنید تا از ابتلا به ورم لثه و هم‌چنین، سایر بیماری‌ها در امان بمانید.

3. افزایش مصرف ویتامین D
همان‌طور که می‌دانید، ورم لثه بر اثر کمبود ویتامین‌های ضروری از قبیل ویتامین C و D ایجاد می‌شود؛ از این رو، برای مبارزه با ورم لثه باید رژیم غذایی روزانه‌ تان را با ویتامین D کامل کنید. ویتامین D به عنوان یکی از بهترین داروها برای درمان ورم لثه، تاثیر قدرتمندی بر عفونت لثه نیز دارد. این ویتامین که غنی از سطوح بالایی از خواص ضد التهابی است، می‌تواند به رهایی از درد لثه‌ها و هم‌چنین، رشد باکتری‌ها در دهان کمک ‌کند. به منظور پیشگیری از بازگشت وضعیت‌ نامناسب سلامت دهان و هم‌چنین، کمک به درمان ورم و درد لثه به اندازه‌ی کافی ویتامین D مصرف کنید.

اگر سالمند هستید، این ویتامین را مرتبا مصرف کنید، زیرا طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده، به نظر می‌رسد افزایش سطح ویتامین D در خون بتواند خطر ابتلا به عفونت لثه را در آدم‌های ۵۰ سال به بالا کاهش دهد. می‌توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین D نظیر تخم مرغ، ماهی سالمون، روغن جگر ماهی، یا تخمه‌ی آفتابگردان و هم‌چنین قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی – به مدت حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، حداقل دو بار در هفته – میزان جذب ویتامین D را در بدن‌تان افزایش دهید. به این ترتیب، بعد از گذشت مدتی، لثه‌ تان قوی‌تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید، توصیه می‌شود برای جذب ویتامین D از نور خورشید صبحگاهی استفاده کنید که دارای اشعه‌ی ماوراء بنفش اندکی است؛ آفتاب اواسط روز، در ساعات اوج تابش نور خورشید، می‌تواند برای بدن مضر باشد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.