راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش اول)

رایج ترین نوع بیماری لثه،ورم لثه است ، شرایطی شامل التهاب در لثه و اطراف طوق دندان که در نتیجه پیشرفت و تجمع پلاک در خط لثه به وجود آمده است که علائم آن، شامل لثه قرمز و ورم کرده و همچنین خونریزی لثه است. ما در این به راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه پرداخته ایم.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش اول)
در میان بهترین روش خانگی درمان ورم و درد لثه ، انواع مختلفی از روغن‌های عصاره‌ای یا معطر وجود دارند که می‌توانند به سرعت این وضعیت را تسکین دهند.
 

مقدمه

اگر شما هم به ورم و درد لثه مبتلا شده‌اید، نگران نباشید. درد و ورم لثه را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد. اما اگر با انجام این درمان‌ها وضعیت‌ تان بهتر نشد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و ما در این مطلب روش های خانگی و طبیعی درمان ورم و درد لثه را به شما معرفی می‌کنیم.
 

راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه


۱. تهیه‌ی دهان‌شویه و خمیر از نمک
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های درمان ورم و درد لثه که بسیاری از متخصصین آن را پیشنهاد می‌کنند، استفاده از نمک است. همان‌طور که می‌دانید، نمک یکی از اجزای مهم موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بدون نمک، غذاها طعم دلپذیرشان را از دست می‌دهند، و از خوردن آن‌ها خسته می‌شوید. در کنار کاربردهای فوق‌العاده‌ی نمک که آن را به طعم دهنده‌ی جدایی ناپذیر غذاها تبدیل کرده‌اند، استفاده از این ماده به عنوان راه درمان بی‌خطری برای بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های دهان، به طور گسترده رایج است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هر روز صبح بعد از بیدار شده از خواب، از نمک معمولا به عنوان دهان‌شویه‌ استفاده می‌شود؛ این ماده حتی می‌تواند علائم شدید برخی بیماری‌های دهانی نظیر ورم لثه را نیز درمان کند.

از برخی جهات، نمک به عنوان موثرترین درمان خانگی برای ورم لثه به شمار می‌رود. نمک سرشار از خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی است؛ از این رو، به عنوان ماده‌ای برای درمان ورم و درد لثه به کار می‌رود. به علاوه، از نمک برای رفع عفونت آبسه، و هم‌چنین کاهش انتشار باکتری‌ها در دهان نیز استفاده می‌شود.

برای بهره‌مندی از فواید نمک برای درمان ورم لثه، طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:
الف. ابتدا، لازم است نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. وقتی محلول آب و نمک آماده شد، هر روز به طور مرتب دهان‌ تان را با آن بشویید – یک بار صبح بعد از خواب، و یک بار عصر. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تورم لثه‌تان کاهش یابد.

ب. هم‌چنین، می‌توانید با ترکیب نصف قاشق چای خوری نمک با مقداری کافی خردل، خمیر تهیه کنید. سپس، به مدت یک الی دو دقیقه لثه‌ های‌ تان را با استفاده از این خمیر ماساژ دهید. در نهایت، دهان‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز، تکرار کنید تا ورم لثه‌ تان کم‌تر شود.
 
۲. چرخاندن روغن در دهان
این روش درمانی تحت آموزه‌های طب آیورودا، و با شیوه‌های این طب سنتی انجام می‌گیرد؛ به همین خاطر، دیگر نیازی نیست درباره‌ی وخیم شدن وضعیت ورم لثه‌ تان نگران باشید، زیرا این شیوه‌ی درمانی می‌تواند به پیشگیری از تکثیر باکتری‌ها و ایجاد ورم لثه کمک کند. این روش نه تنها به کاهش جرم و تقویت لثه کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین، باعث حفظ سلامت دهان نیز می‌شود. شمار زیادی از انواع روغن‌ها وجود دارد که می‌توانید برای درمان ورم و درد لثه از آن‌ها استفاده کنید؛ ولی از جمله مهم‌ترین روغن‌ها برای انجام این کار می‌توان به روغن نارگیل، روغن کنجد و غیره اشاره کرد.

دستورالعمل زیر نحوه‌ی صحیح انجام این روش درمانی را برای تقویت لثه به شما نشان می‌دهد:‌
الف. یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن کنجد را مستقیما وارد دهان‌تان کنید.
ب. سپس، این روغن را دست‌کم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل دهان‌تان بچرخانید.
پ. در نهایت، دهان‌تان را به طور کامل با آب گرم بشویید.
ت. این کار را باید هنگام صبح،‌ قبل از مسواک زدن، انجام دهید. از این روش، دست‌کم،‌ به مدت یک ماه استفاده کنید.

حتما به خاطر داشته باشید، این روغن‌ها فقط برای شستشوی دهان هستند، بنابراین، نباید آن‌ها را ببلعید یا غرغره کنید.

۳. روغن‌های معطر: روغن نارگیل / روغن نیم / روغن زیتون
در میان بهترین روش خانگی درمان ورم و درد لثه ، انواع مختلفی از روغن‌های عصاره‌ای یا معطر وجود دارند که می‌توانند به سرعت این وضعیت را تسکین دهند. بهترین نمونه‌های این روغن‌های معطر که باید برای درمان ورم لثه به ذهن‌مان بسپاریم عبارت هستند از روغن نارگیل، روغن زیتون، و روغن نیم یا چریش. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، چرخاندن روغن در دهان یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان ورم و درد لثه است؛ از این رو، استفاده از هر یک از این روغن‌ها می‌تواند در رفع سریع ورم لثه به شما کمک کند. روغن نارگیل خالص سرشار از ترکیبات ضد باکتری است.

از این رو، از روغن نارگیل به طور گسترده برای درمان مشکلات پوست و مو استفاده می‌شود. تاثیر روغن نارگیل بر ورم لثه، مشابه‌ی تاثیر آن بر پوست یا مو است. در کنار این مسئله، ویتامین E نیز حاوی خواص ضد باکتری فراوانی است که برای درمان ورم و درد لثه مفید هستند. استفاده از این روغن‌ها بسیار آسان است؛ فقط کافی است روغن ویتامین E و روغن نارگیل را مستقیما روی لثه‌تان بمالید. به علاوه، می‌توانید از روغن نیم یا چریش نیز برای تسکین لثه‌تان استفاده کنید؛ زیرا در پوست و برگ درخت نیم یا چریش خواص ضد التهابی و ضد باکتری وجود دارند که می‌توانند به تقویت دستگاه ایمنی بدن و هم‌چنین افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک کنند.

اگر هم‌چنان از نتیجه راضی نیستید، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید؛ روغن زیتون دارای ترکیبات مفید بسیار و خواص ضد التهابی است که باعث می‌شوند لثه‌ تان به سرعت سلامتی‌اش را به دست بیاورد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل دهان‌تان ببرید و به مدت چند دقیقه، دهان‌تان را با این روغن بشوید و سپس، آن را از دهان خارج کنید. هرگز آن را نبلعید، زیرا در صورت عفونی بودن لثه‌تان، ممکن است این روغن آلوده شده باشد. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از این روغن، لثه‌تان را با ملایمت ماساژ دهید. برای کسب بهترین نتیجه، این کار را روزی ۳ مرتبه تکرار کنید.

۴. ترکیب جوش شیرین و سرکه سیب
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، جوش شیرین نقش بسیار مهمی در درمان علائم آزاردهنده‌ای از جمله ورم لثه ایفا می‌کند؛ به همین خاطر، تعجب‌آور نیست که جوش شیرین را نیز در فهرست بهترین روشهای خانگی و طبیعی برای درمان ورم و درد لثه قرار داده‌ایم. به عبارت دیگر، این ماده به طور گسترده توسط شمار زیادی از آدم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوش شیرین دارای ترکیبات بی‌خطری است و به همین خاطر، نیازی به نگرانی درباره‌ی کاربرد و هم‌چنین تاثیر این ماده وجود ندارد.

جوش شیرین به اندازه‌ی کافی از عناصر موثری تشکیل شده است که آن را به عنوان داروی طبیعی و مطمئنی برای این مشکل معرفی می‌کنند. به زبان تخصصی‌تر، جوش شیرین حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که واقعا برای سلامت دهان، دندان، و لثه‌ها مفید هستند. کارکرد این ماده به گونه‌ای است که می‌تواند فضای اسیدی داخل دهان را متعادل کند، و در نتیجه، به خوبی می‌تواند بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان را تحت کنترل در آورد. به علاوه، خواص ضد عفونی کنندگی جوش شیرین به خوبی می‌توانند عفونت را کاهش دهند.

با استفاده از نکات زیر می‌توانید از جوش شیرین و سرکه سیب یک داروی موثر برای درمان ورم و درد لثه تهیه کنید:
الف. نخست، می‌توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار اندکی آب گرم ترکیب کنید و آن‌ها را به خمیر تبدیل کنید.
ب. سپس، این خمیر را مستقیما روی لثه‌‌ تان بمالید.
پ. اجازه دهید این خمیر ۱ الی ۲ دقیقه روی لثه‌تان باقی بماند، و سپس آن را با آب گرم بشویید.
ت. این کار را هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید.
ث. یا این‌که می‌توانید، با یک روش ترکیبی از جوش شیرین و سرکه سیب برای درمان مشکل‌تان استفاده کنید.
ج. برای این کار لازم است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید.
چ. این ترکیب را خوب به هم بزنید. دهان‌تان را با جوش شیرین مسواک بزنید و سپس، از ترکیب آب و سرکه سیب به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.
ح. مابقی ترکیب آب و سرکه سیب را نیز می‌توانید بنوشید تا از داخل بدن‌تان نیز با ورم لثه مبارزه کنید. به خاطر داشته باشید، هرگز سرکه سیب را به شکل خالص وارد دهان‌تان نکنید زیرا این ماده می‌تواند مینای دندان‌تان را ضعیف کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.