درمان فوری خارش بدن (بخش اول)

جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌ها برای رهایی از مشکل خارش بدن است. این ماده حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب و خارش پوست‌تان کمک می‌کند. ماهیت قلیایی جوش شیرین همچنین به عنوان یک خنثی کننده‌ی اسید طبیعی عمل می‌کند، که می‌تواند به تسکین پوست کمک کند. در این مطلب به درمان آنی و فوری خارش بدن پرداخته ایم.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان فوری خارش بدن (بخش اول)
روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب زنجیره‌ی متوسط است که دارای خواص آنتی هیستامینی و ضد التهابی هستند که به تسکین خارش کمک می‌کنند.
 

 خلاص شدن آنی و فوری خارش بدن

۱. دوش آب سرد بگیرید یا با آب سرد حمام کنید
دانشمندان هنوز درباره‌ی مکانیسم دقیق فرایند خارش مطمئن نیستند، اما این امکان وجود دارد که خارش را با استفاده از یک «ضد-محرک» (مانند خاراندن) فرو نشاند. برای تسکین خارش پوست می‌توان به سادگی از آب سرد استفاده کرد.

– دوش آب سرد بگیرید یا با آب سرد حمام کنید. از آنجایی که سرما بسیار موثر است، دوش آب سرد گرفتن و این که اجازه دهید آب خنک به ناحیه‌ی مبتلا به خارش برسد می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر حمام کردن را ترجیح می‌دهید، تا آنجا که می‌توانید در یک وان پر از آب سرد دراز بکشید.

– همچنین می‌توانید مقداری روغن معطر به آب وان اضافه کنید چرا که به تسکین پوست و متوقف ساختن حساسیت نسبت به آب حمام کمک می‌کند. ۲-۳ قطره روغن معطر به آب سرد حمام اضافه کنید.

– بابونه تسکین دهنده و ضد التهابی است.

– کندر می‌تواند پوست گر گرفته را تسکین دهد.

– اسطوخودوس می‌تواند به رفع استرس و کاهش خارش کمک کند.

– روغن گل همیشه بهار می‌تواند با افزایش رطوبت پوست‌تان خارش را کاهش دهد.

– از استفاده‌ی این روغن‌ها خودداری کنید چون پوست را تحریک می‌کنند: برگ‌تاج، دارچین، میخک، سنبل هندی، زیره سبز، علف لیمو، به‌لیمو، پونه‌ی کوهی، گل جعفری، و آویشن.
 
۲. یک کمپرس سرد درست کنید
یک حوله یا پارچه را در آب سرد خیس کنید و بعد آن را روی ناحیه ای از پوست‌تان که می‌خارد قرار دهید تا تسکین پیدا کند. این کار را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید. این تسکین به خاطر آن اتفاق می‌افتد که پارچه‌ی خیس پوست تحریک شده را نرم (آرام) می‌سازد و به برداشتن پوست مرده‌ی آن ناحیه کمک می‌کند.

– همچنین می‌توانید از بسته‌های یخ یا کیسه‌های یخ زده‌ی نخود و لوبیا بر روی ناحیه‌ی دچار خارش استفاده کنید، هرچند این‌ها را باید قبل از گذاشتن روی پوست در یک حوله یا پارچه پیچید. اقلام یخی را بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه – و نه بیشتر – روی آن بگذارید.

– استفاده از آب داغ یا کمپرس گرم می‌تواند حساسیت پوست را بدتر کند.
 
۳. حمام جوش شیرین(محلول بی‌کربنات بخیسانید)
مواد لازم: ۱ فنجان جوش شیرین – یک وان آب حمام

دستورالعمل: یک فنجان جوش شیرین را به آب حمام خود اضافه کنید و بگذارید در آن حل شود. خودتان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب بخیسانید و بعد پوست‌تان را خشک کنید. می‌توانید این کار را روزی یک بار انجام بدهید.

علت کارساز بودن: جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌ها برای رهایی از مشکل خارش بدن است. این ماده حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب و خارش پوست‌تان کمک می‌کند. ماهیت قلیایی جوش شیرین همچنین به عنوان یک خنثی کننده‌ی اسید طبیعی عمل می‌کند، که می‌تواند به تسکین پوست کمک کند.
 
۴. سرکه سیب برای درمان خارش بدن
مواد لازم: ۲ فنجان سرکه‌ی سیب – یک وان آب حمام

دستورالعمل: دو فنجان سرکه سیب را به آب حمام‌تان اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودتان را در آن بخیسانید. با حوله‌ پوست‌تان را خشک کنید. برای رهایی از خارش‌ها به صورت موضعی، می‌توانی یک قاشق سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب رقیق کنید و آن را با استفاده از پنبه روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش بمالید. شما باید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

علت کارساز بودن: سرکه‌ی سیب حاوی آنزیم‌های خاصی است که می‌تواند به بازیابی تعادل pH پوست کمک کند. خواص ضد التهابی آن علائم خارش بدن را کاهش می‌دهد در حالی که خواص ضد میکروبی آن از عفونت جلوگیری می‌کند.
 
۵. حمام با بلغور جو دو سر
مواد لازم: ۲ فنجان بلغور جو دو سر – یک وان آب حمام

دستورالعمل: دو فنجان بلغور جو دو سر را به آب وان حمام‌تان اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خودتان را در این آب بخیسانید. به آرامی کمی از بلغورها را روی قسمت‌هایی که دچار خارش هستند بسابید. باید این کار را روزی یک بار انجام بدهید.

علت کارساز بودن: بلغور جو دو سر اثرات آرام بخشی دارد که می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. این اثرات به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آن است.
 
۶. روغن نارگیل
مواد لازم: روغن نارگیل (به مقدار لازم)

دستورالعمل: بعد از حمام کردن با آب ولرم، خودتان را خشک کنید و روغن نارگیل را روی ناحیه‌ای از بدن که دچار خارش شده است بمالید. اگر هر جایی احساس خارش کردید، ماساژ دادن کل بدن با این روغن هم ایده‌ی بدی نیست. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

علت کارساز بودن: روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب زنجیره‌ی متوسط است که دارای خواص آنتی هیستامینی و ضد التهابی هستند که به تسکین خارش کمک می‌کنند. این روغن همچنین به شدت مرطوب کننده است و می‌تواند به مبارزه با علل اصلی خارش-خشکی پوست کمک کند.
 
۷. ریحان مقدس
مواد لازم: ۶-۸ برگ ریحان مقدس (تولسی)

دستورالعمل: چند عدد برگ ریحان را آسیاب (خرد) کنید و خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش بگذارید. یا اینکه می‌توانید به آرامی برگ‌ها را مستقیما روی پوست‌تان بکشید. یا کمی چای (دمنوش) ریحان دم کنید و آن را با استفاده از گلوله‌های پنبه روی کل بدن‌تان بمالید. می‌توانید این کار را هر روز انجام دهید تا خارش‌تان به سرعت بر طرف شود.

علت کارساز بودن: ریحان منبعی غنی از اوژنول، تیمول، و کافور است که با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند.
 
۸. روغن دانه‌ی کنجد
مواد لازم: روغن کنجد (به میزان لازم)

دستورالعمل: بعد از دوش گرفتن کمی روغن کنجد را بردارید و آن را روی ناحیه‌ای که می‌خارد بمالید. می‌توانید با این روغن کل بدن‌تان را نیز ماساژ بدهید. هر روز یا یک روز در میان این درمان را تکرار کنید.

علت کارساز بودن: روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان است و از این رو برای پوست‌تان بسیار خوب است. همچنین به خاطر داشتن خواص التهاب کاهی معروف است که همین می‌تواند ثابت کند برای تسکین قرمزی و خارش پوست کاملا مفید است.
 
۹. نعناع
مواد لازم: یک مشت برگ نعناع – ۵۰۰ میلی لیتر آب – گلوله‌های پنبه

دستورالعمل: یک مشت برگ نعناع را در ۵۰۰ میلی لیتر آب بریزید و آن را در یک قابلمه بجوشانید. روی این محلول را بپوشانید و بگذارید خنک شود. وقتی محلول خنک شد، آن را صاف کنید و گلوله‌های پنبه را داخل آن بزنید. بعد آن را روی تمام نواحی دچار خارش بمالید. شما می‌توانید برای رهایی سریع از خارش پوست این کار را ۱ یا ۲ بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن: یکی از عناصر اصلی موجود در برگ‌های نعناع منتول است. منتول خواص ضد التهابی و بی‌حس کننده دارد، که در رهایی بخشیدن پوست از خارش و التهاب معجزه می‌کند.
 
۱۰. لیمو
مواد لازم: ۱ یا ۲ عدد لیمو – پدهای پنبه‌ای

دستورالعمل: آب یک یا دو عدد لیمو را بگیرید. یک پد پنبه‌ای را در عصاره‌ی لیمو فرو کنید و آن را روی ناحیه‌ای که می خارد بگذارید. اجازه بدهید خشک شود. آن را با آب بشویید. اگر پوست‌تان حساس است، آب لیمو را قبل از استفاده با آب رقیق کنید. باید دو بار در روز این عمل را تکرار کنید تا شاهد نتایج اثربخش آن باشید.

علت کارساز بودن: لیمو غنی از اسید سیتریک و آستیک است، که خواص ضد التهابی، ضد حساسیت، و ضد درد دارند و به درمان خارش و التهاب پوست کمک می‌کنند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده_کامروا ابراهیمی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.