خارش بدن، درمان خانگی آن

وجود خارش در بدن می تواند دلایل متنوعی داشته باشد او پارک کردن خیلی از آنها با روش های خانگی امکان پذیر می باشد. اگر دچار خارش شده اید به جای خاراندن آن مکان، در اولین حرکت خود با استفاده از راهکارهایی که معرفی می کنیم به از بین بردن خارش اقدام فرمایید.
چهارشنبه، 1 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
خارش بدن، درمان خانگی آن
شما می‌توانید نعنای تازه را بکوبید و ضماد درست کرده و با کمی عسل مخلوط کنید و روی مواضعی که دچار خارش شدید شده اند قرار دهید.
 
چکیده : وجود خارش در بدن می تواند دلایل متنوعی داشته باشد او پارک کردن خیلی از آنها با روش های خانگی امکان پذیر می باشد. اگر دچار خارش شده اید به جای خاراندن آن مکان، در اولین حرکت خود با استفاده از راهکارهایی که معرفی می کنیم به از بین بردن خارش اقدام فرمایید.

تعداد کلمات 942 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

خارش بدن، درمان خانگی آن

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد که بخشی از بدن یا کل بدن شان این دچار خارش شود. این افراد در اولین فرصت به دنبال علت و درمان این مشکل می روند باید گفت که خارش علت های گوناگونی می تواند داشته باشد. یکی از دلایل آن می تواند واکنش های حساسیتی یا ابتلا شدن به انگل باشد. خارش هایی که به شکل بسیار شدید و آزار دهنده باشند، شما با خاراندن پوست بیش از اندازه باعث ایجاد عفونت در پوست می شوید، بنابراین در اولین اقدام بعد از مبتلا شدن به خارش های شدید باید به دنبال درمان آن باشید.
خارش پوست، احساس تحریک کننده و سوزش در بدن می‌باشد که بسیار آیار دهنده و ناخوشایند است.  خارش بدن ممکن است در اثر مشکل بسیار جدی مانند نارسایی کلیه یا دیابت و یا می تواند در اثر چیزی با شدت کمتر از قبیل خشکی پوست و یا نیش زدگی حشرات باشد.

انواع خارش ها و دلایل آن

اگر خارش ایجاد شده در بدن شما بین کف پا و انگشت ها باشد علت احتمالی آن می تواند وجود قارچ بر پوست پا باشد.
اگر خارش در پوست سر وجود داشته باشد احتمالاً علت آن اختلالات پوست و موی سر و عوارض آن است .گاهی این خارش ها نشانه ای از چرب بودن و عرق سر می‌کند که با حمام کردن یا شست و شو با شامپوهای ضد شوره از بین می‌رود.
اگر خارش در ناحیه مقعد است، می تواند دلیلی مانند وجود کرم های نخی داشته باشد. در این موارد بهتر است آزمایش های مخصوص را داده و به پزشک معالج مراجعه شود.
اگر نقاط بیشتری از بدن دچار خارج شده‌اند به جنس لباسی که پوشیده ای توجه فرمایید. اگر از مواد مصنوعی ، پلاستیکی یا جنس پشم باشد علت احتمالی حساسیت پوست به جنس لباس است.
اگر شما همراه با خارش ،خطوط رنگی در نقاطی مانند انگشت های دست ،مچ ،کف دست یا کف پا، به احتمال زیاد دلیل آن بیماری جرب است.
اگر پوست شما به همراه خارش و سوزش دچار قرمزی یا برآمدگی شده است و پوست پوست شده می تواند دلیلی مانند اگزما داشته باشد.
گاهی ممکن است خارش های بدن بر اثر نیش زدگی برخی حشرات باشند که در صورت اطمینان بر این دلیل می‌توانید از پمادهای ضد نیش حشرات و برطرف کننده خارش استفاده فرمایید.
اگر علت خارش بدن شما مشخص نیست. مراجعه به پزشک بسیار مهم است، دکتر می تواند علت زمینه ای را پیدا کرده و نسبت به درمان، برای تسکین خارش پوست اقدام کند. داروهای خانگی مانند کرم های مرطوب کننده برای تسکین خارش کار خوبی است.
 

راه های درمان خانگی

اولین راهی که در درمان خارش به شما پیشنهاد می شود استفاده از گل ختمی است شما می توانید ۳ قاشق غذاخوری گل ختمی را در دو لیوان آب ۲۰ دقیقه بجوشانید تا آب آن تا حدی تبخیر شود سپس آن را صاف کنید و با این محلول بدست آمده نقاط مورد نظر را بشویید و بگذارید خودش را بر روی پوست خشک شود.
مصرف عرق رازیانه و عسل برای زنان و عرق کاسنی برای مردانی که دچار حساسیت شدید پوستی شدن توصیه می شود.
شما می‌توانید نعنای تازه را بکوبید و ضماد درست کرده و با کمی عسل مخلوط کنید و روی مواضعی که دچار خارش شدید شده اند قرار دهید. [1]
استفاده از آب خیار و ماساژ دادن آن بر روی پوست باعث دفع خارش می گردد. امام رضا علیه السلام به فردی که دچار بیماری پوستی شده بود توصیه فرمودند: «خیار را پوست بکن و بعد پوستش را با آب بپز و بعد از پختن به مدت سه روز مقداری از آن را در حال ناشتا بخور.» [2]
اگر از دچار شدن به بیماری اگزما اطمینان دارید می توانید با استفاده از روغن بنفشه و روغن گردو برای قسمت هایی از بدن که دچار اگزما شده و شستشوی آن‌ها با سرکه استفاده کنید ‌.
مالیدن عسل به قسمت هایی از بدن که دچار خارش شده است هر یک ساعت بسیار عالی عمل می کند در روش دیگر می توانید عسل را با مقداری روغن زیتون اصل و طبیعی که دارای بوی زیتون از مخلوط کنید و روی موضع قرار دهید.
تا جایی که می توانید از غذاهای بیرون ، آماده و کنسروی، ادویه بخصوص فلفل ، مواد شیمیایی و لباس های پلاستیکی استفاده ننمایید‌.
 

توصیه های غذایی

میل کردن سرکه انگبین هر ۱۲ ساعت به مقدار یک سوم لیوان.
مصرف گیاهانی مانند گشنیز، رزماری، آویشن، زردچوبه، حنا، ریحان و نعنا خارش های پوستی را به حداقل می‌رساند و باعث نرمی پوست می شود. [3]
شربت آبلیمو ، جوشانده گیاه بابا آدم و جوشانده شیرین‌بیان از موارد مفید برای از بین بردن خارش پوست است.
افرادی که دچار خارش پوست شدن باید توجه داشته باشند که تغذیه آنها به شکلی باشد که دچار یبوست نشوند آنها می توانند با خوردن شربت خاکشیر یا میوه تمرهندی و زیتون و انجیر از دچار شدن به یبوست جلوگیری کنند.

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان ، قم: شهید کاظمی ، 1396، صفحه 102
[2] محمد محمدی ری شهری، دانش‌نامه احادیث پزشکی، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، 1385، جلد 1، صفحه 99
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 43

بیشتر بخوانید :
احساس خارش در سرتاسر بدن
درمان خارش پوست
علل خارش شدید
دلایل خارش پوست



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.