راهکارهای خانگی برای رفع خونریزی لثه (بخش اول)

غرغره کردن و آب کشیدن دهان تان با آب نمک یکی از رایج‌ترین روش‌های طبیعی برای درمان خونریزی لثه است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یک قاشق پر نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و بعد با استفاده از این محلول به مدتی یکی دو دقیقه غرغره کنید. سپس باید دهان تان را آبکشی کنید. در این مطلب به بیان درمان خانگی برای رفع خونریزی لثه پرداخته ایم.
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای خانگی برای رفع خونریزی لثه (بخش اول)
استفاده از روغن میخک یکی از روش‌های درمانی موثر برای رفع خونریزی لثه‌ها است.
 

مقدمه

برخلاف باور بیشتر مردم، بهداشت دهان تنها به مراقبت از دندان‌ها محدود نمی‌شود، بلکه خود دهان را نیز شامل می‌شود. نادیده گرفتن دهان و تمرکز صرف بر روی دندان‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند بوی بد دهان و خونریزی لثه ها شود. خونریزی لثه ها، که با نام “ژنژیویت” نیز شناخته می‌شوند، نتیجه‌ی التهاب لثه‌های دور دندان‌ها است. هنگامی‌که دهان خود را به اندازه کافی تمیز نمی‌کنید، پلاک تشکیل می‌شود و همین در نهایت منجر به خونریزی لثه می‌شود.
 

علل بروز خونریزی لثه

قبل از این‌که به سراغ ۲۲ درمان خانگی موثر برای رفع مشکل خونریزی لثه برویم، اجازه بدهید نگاهی کوتاه به علل بروز خونریزی لثه‌ها داشته باشیم. شایع‌ترین و اساسی‌ترین دلیل خونریزی لثه مسواک زدن به شیوه‌ی نادرست و عدم استفاده از نخ دندان است! دلایل دیگر عبارتند از عدم مصرف کلسیم و ویتامین‌ها به میزان کافی و اختلالات خوردن، مانند بی‌اشتهایی عصبی و بولیمیا (پرخوری عصبی). برخی از بیماری‌های جدی مانند اختلالات مربوط به کبد و کلیه، دیابت و لوسمی نیز منجر به خونریزی لثه می‌شوند.

صندلی دندانپزشک می‌تواند جای ترسناکی باشد. بنابراین، اگر دوست ندارید به دندانپزشک مراجعه کنید، این داروهای خانگی را برای از بین بردن خونریزی لثه امتحان کنید و در مسیر زندگی همواره لبخند بزنید:
 

درمان خانگی برای رفع خونریزی لثه

۱. با آب نمک غرغره کنید
غرغره کردن و آب کشیدن دهان‌تان با آب نمک یکی از رایج‌ترین روش‌های طبیعی برای درمان خونریزی لثه است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یک قاشق پر نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و بعد با استفاده از این محلول به مدتی یکی دو دقیقه غرغره کنید. سپس باید دهان‌تان را آبکشی کنید. دست کم ۳ تا ۴ بار در روز، به خصوص پس از غذا، این روش درمانی را تکرار کنید.
 
۲. عسل را امتحان کنید
عسل به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری شناخته شده‌است. بنابراین، می‌تواند به اندازه‌ی کافی برای درمان مشکلات لثه‌های شما موثر باشد. پس از اتمام مسواک زدن دندان‌های‌تان، کمی عسل را با انگشت‌تان بردارید و آن را روی لثه‌ها بمالید. اما به یاد داشته باشید که از آن‌‌جایی که عسل مقدار بسیار زیادی قند دارد، باید آن را فقط روی لثه‌ها بمالید نه روی دندان‌ها زیرا ممکن است منجر به خراب شدن دندان‌های‌تان شود.
 
۳. با استفاده از جوش شیرین دندان‌های‌تان را مسواک بزنید
با اضافه کردن مقداری آب گرم به پودر جوش شیرین خمیری آماده کنید و از آن برای مسواک زدن دندان­های‌تان استفاده کنید. این روش بسیار مفید است زیرا جوش شیرین می‌تواند از فاسد شدن دندان‌ها و همین‌طور بیماری‌های لثه جلوگیری کند زیرا قادر است اسیدهای داخل دندان را خنثی کند. فراموش نکنید که همواره گفته می‌شود، “پیشگیری بهتر از درمان است.”
 
۴. از چای کیسه‌ای استفاده کنید
بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن چای می‌تواند خونریزی لثه‌ها را تسکین بدهد. اما این درست نیست. در واقع، تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها به دلیل نوشیدن بیش از حد چای رخ می‌دهد. اما آن‌چه شما می‌توانید انجام دهید این است که از چای کیسه‌ای گرم برای درمان بیماری‌های لثه استفاده کنید. اول از همه، لازم است که چای کیسه‌ای را مدتی در آب گرم قرار بدهید. سپس، باید کمی صبر کنید تا خنک شود. بعد کیسه‌ی چای را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه بماند. تاثیر چای کیسه‌ای به دلیل اسید تانیک موجود در آن است که برای درمان خونریزی لثه تاثیر بسیار مثبتی دارد.
 
۵. از روغن میخک استفاده کنید
استفاده از روغن میخک یکی دیگر از روش‌های درمانی موثر برای رفع خونریزی لثه‌ها است. میخک را به دو شیوه می‌توان برای از بین بردن خونریزی لثه‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید روغن میخک را روی لثه‌ها مالش دهید یا می‌توانید یک تکه میخک را بجوید. این کار ممکن است منجر به کمی احساس سوزش در داخل دهان شود. اما همین احساس سوزش نشانی از این واقعیت است که درمان به طور موثری عمل می‌کند.
 
۶. با پودر فلفل کاین دندان‌های‌تان را مسواک بزنید
فلفل کاین یک عامل ضد باکتری موثر است و می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث خونریزی لثه می‌شوند، از بین ببرد. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که مقداری پودر فلفل کاین را روی مسواک‌تان بریزید. مسواک زدن دندان‌ها با پودر فلفل کاین ممکن است کمی احساس گزش ایجاد کند اما این درمان برای رفع مشکل خونریزی لثه‌ها بسیار مؤثر است.
 
۷. مواد غذایی غنی از ویتامین C و D مصرف کنید
ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است و معروف است که به رشد بافت و بازسازی استخوان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین برای درمان مشکلات مربوط به لثه نیز مفید است. ویتامین D هم به داشتن خواص ضد التهابی معروف است و برای درمان لثه‌های متورم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، نیازی به گفتن نیست که خوردن غذاهای حاوی مقادیر بالای ویتامین C و D برای درمان خونریزی لثه‌ها مفید است.
 
۸. آب کرنبری بنوشید
یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه این است که باکتری‌ها تمایل دارند به دندان‌های‌مان بچسبند. گفته می‌شود که نوشیدن آب کرنبری یک روش موثر برای از بین بردن این باکتری‌ها از روی دندان است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، دست کم ۴ بار آب کرنبری را به طور منظم بنوشید. اما دقت کنید که باید آب کرنبری بدون شکر بنوشید، چرا که شکر می‌تواند دندان‌های شما را خراب کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما