چگونه از شکست نهراسیم؟ (بخش اول)

یکی از آفات حرکت در مسیر موفقیت، ترس از شکست است. بسیاری از افراد حتی به خاطر این ترس از حرکت باز می ایستند. اما خوب است بدانید همین شکست ها می توانند عاملی شوند برای رسیدن به موفقیت. در این مقاله سعی نموده ایم برخی روش های غلبه بر ترس از شکست را برای شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 28 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه از شکست نهراسیم؟ (بخش اول)

مقدمه

ترس احساسی است که همه ما تجربه می کنیم، خصوصاً وقتی تصمیم جدیدی می گیریم و می خواهیم در مسیر رسیدن به موفقیت حرکت کنیم. ترس از شکست یکی از ترس های شایعی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. با این وجود خوب است بدانید غالباً شکست اولین گام برای دستیابی به موفقیت است: افراد بسیار موفق، مانند رولینگ، نویسنده کتاب هری پاتر و ریچارد برانسون، کارآفرین میلیاردر، همیشه از شکست های خود و تأثیر آن ها بر موفقیت هایشان سخن گفته اند. تقریباً اجتناب از احساس ترس ممکن نیست؛ با این حال می توانید نگاهی جدی تر و عمیق تر به ترس از شکست های خود انداخته و سپس سعی کنید از آن ها برای رسیدن به موفقیت های آتی بهره ببرید. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه از ترس های خود عبور کرده و در مسیر دستیابی به اهدافتان گام بردارید.
 

1. شکست را تجربه ای مغتنم و ارزشمند ببینید

وقتی  افراد در حال آموختن مهارتی و یا انجام پروژه ای هستند، شکست بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند یادگیری آن ها خواهد بود و نمی توان هیچ انسانی را یافت که بدون هیچ شکستی به موفقیت دست یافته باشد. آموختن نیاز به کاوش و خلاقیت دارد و هر دو آن ها به شما کمک می کنند تا بتوانید در مسیرتان حرکت کنید. ما تا حرکت نکنیم هرگز به عمق یک دانش و یا مهارت دست نخواهیم یافت. لازم است شکست را یک تجربه ارزشمند دیده و آن را هدیه و نه تنبیه و یا علامت ضعف خود بپندارید.
  
یادتان باشد که بسیاری از افراد نیز در موقعیت شما بوده و شرایط شما را داشته اند. میشکین اینگاوال، مخترعی هندی بود که 32 بار نمونه اولیه تکنولوژی اش را تولید کرد و مرتبه سی و دوم موفق شد به هدف نهایی اش دست یابد. او می توانست پس از هر بار شکست، دست از کار کشیده و خود را یک بازنده بنامد، اما به جای این کار از هر شکستش درسی گرفت و با استفاده از آن قدم بعد را با قدرت بیشتری برداشت، یعنی او سعی کرد از هر شکستی به اشتباهاتش پی ببرد و اکنون اختراعش موجب شده که مرگ و میر مادران در مناطق روستایی هند تا 50 درصد کاهش یابد.
 

2. در روش خود بازبینی کنید

بیشتر اوقات وقتی نتیجه آن چیزی نمی شود که انتظارش را داریم، سعی می کنیم بر تلاش خود برچسب شکست بزنیم و بگوییم تلاشمان به شکست انجامید. این یعنی تفکر همه یا هیچ که در واقع یکی از خطاهای شناختی محسوب می شود و افرادی که دارای چنین طرز تفکری هستند می خواهند همه چیز خوب پیش برود و حتی یک اشتباه کوچک را شکست در کل کار تلقی می کنند. با اینحال اگر نتایج تلاش هایمان را با عناوینی همچون موفقیت بیشتر و یا کمتر نمره دهیم، و هدفمان از این نوع نمره دادن بهتر شدن باشد، همیشه می توانیم تغییرات مثبتی در شرایط خود ایجاد کنیم.
 
مطالعات نشان داده افراد موفق معمولاً با مشکلات و موانعی که بیشتر افراد تجربه می کنند، درگیر بوده اند. مهم نیست با چه موانع و مشکلاتی روبرو می شوید، بلکه مهم این است که چگونه آن ها را تفسیر می کنید. به مشکلات اجازه ندهید به شما بگویند که دستیابی به موفقیت غیر ممکن است.
 
 رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه قطعاً زمان بر بوده و به تلاشی جدی نیاز دارد. موفقیت یک فرآیند است. اجازه ندهید هیچ شکستی شما را از ادامه مسیر بازدارد. هیچگاه به خاطر مواجه شدن با شکست، بی خیال نشوید و بدانید اگر مقاومت کنید، قطعاً نتایج بهتری در انتظارتان خواهد بود.
 
به خاطر داشته باشید که هرگز نمی توانید همه چیز را کنترل کرده و یا پیش بینی کنید. بی ثباتی ها و تغییرات غیر منتظره را همانگونه که هستند ببینید: یعنی عناصر بیرونیِ خارج از کنترل شما. تنها برای آنچه در اختیار شماست، حساب باز کنید و اهدافتان را واقع گرایانه و دست یافتی تعیین کنید.
 

3. گامهایتان را آهسته بردارید

ورود به یک کار پر ریسک جدید، بدون داشتن آمادگی های شخصی می تواند اوضاع را بدتر کند. لازم است برای غلبه بر ترس از شکست، آهسته گام بردارید و هرگز خود را در معرض کارهایی قرار ندهید که خیلی آزارتان می دهند.
 
سعی کنید گام هایی کوچک در مسیر رسیدن به اهدافتان بیابید و با آهستگی قدم بردارید. اگر به دنبال اهداف بلند مدت هستید، باز هم لازم است آن ها را به اهداف کوچک تر تقسیم کرده تا با راحتی و آرامش بیشتری ادامه مسیر دهید. مثلاً مطالعه برای یک آزمون را می توانید با برنامه ریزی آغاز کنید و برای هر روز و هفته و ماه و سالتان برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت داشته باشید و با برداشتن قدم های کوچک مانند خوانندن 5 صفحه از یک کتاب در یک روز، انرژی لازم برای ادامه مسیر را بیابید.
  

4. با خودتان مهربان باشید

هرگز ترس های خود را مورد تمسخر قرار ندهید، بدانید وجود ترس حتماً دلیل و فایده ای دارد. بر روی ترس های خود، کار کنید و با همدلی با خودتان رفتار نمایید. هر چه بیشتر بتوانید از علت ترس های خود مطلع شوید، بهتر می توانید بر آن ها غلبه کنید.
 
ترس های خود را با دقت و جزئیات یادداشت کنید. از کاوش در مورد علت واقعی ترس های خود نهراسید. بپزیرید که این ترس ها بخشی از وجود شما هستند. اگر ترس هایتان را بپذیرید، اطمینان داشته باشید که کنترل شما بر روی آن ها راحت تر اتفاق خواهد افتاد.
 

5. یاددشات برداری کنید

یادگیری از طریق تجربیات گذشته، برای ساخت آینده ای بهتر ضروری است. در برنامه ریزی برای اقدامات آتی، لازم است تمام تجربیات گذشته خود را مد نظر قرار دهید.
 
مطمئناً در گذشته گام هایی برداشته اید که شما را به موفقت نزدیک و یا از آن دور نموده است، پس لازم است در آینده بر پیروی از گام های موفق تمرکز نموده و از ارتکاب اشتباهات گذشته اجتناب کنید.
 
ارزش شکست را بدانید. شکست دقیقاً به اندازه موفقیت، ارزشمند و آموزنده است.
 
تجربه نمودن شکست موجب می شود بیاموزید کدام روش ها و اقدامات غلط بوده و در نتیجه توجه به آن ها مانع تجربه نمودن شکست های دیگر خواهد شد. مطمئناً در ادامه مسیر با چالش ها، مشکلات و موانع زیادی روبرو خواهید شد، اما داشتن تجربه شکست موجب می شود راحت تر از موانع پیش روی خود عبور کنید.
 
پس اشتباهات خود را یادداشت کنید و در برنامه ریزی های بعدی آن ها را مد نظر قرار دهید.

ادامه دارد...

منبع: سایت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.