چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت (بخش دوم)

اولین قدم برای رسیدن به موفقیت، هدف گذاری صحیح است. پس از هدف گذاری لازم است با دقت و تلاش در مسیر هدف مد نظر تلاش نمود. معمولاً موفقیت های بزرگ به اهداف بزرگ و بلند مدت نیاز دارند. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای تعیین و موفقیت در اهداف بلند مدت اشاره کردیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت (بخش دوم)

1. در هر زمان تنها بر روی یک هدف بلند مدت تمرکز کنید

اهداف بلند مدت همانطور که از نامشان پیداست به وقت، تعهد و انرژی زیادی نیاز دارند. به همین خاطر بهتر است در هر زمان تنها یک هدف بلند مدت را دنبال کنید. اگر چنین نکنید احتمال دست کشیدن از اهداف و نا امید شدن زیاد خواهد بود. رسیدن به یک هدف بهتر از این است که سه هدف داشته باشید و هر سه را نیمه کاره رها کنید.
 
البته این بدین معنی نیست که اگر اهداف بلند مدت دیگری نیز دارید کلاً آن ها را فراموش کنید. انسان در طول زندگی وقت زیادی دارد و می تواند برای رسیدن به تمام اهداف بلند مدت خود برنامه ریزی کند. به محض اینکه وقتتان آزادتر شد می توانید یکی دیگر از اهداف بلند مدتتان را مد نظر قرار داده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. اهداف خود را اولویت بندی کنید.
 

2. اهداف بلند مدت را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید

دستیابی به اهداف بلند مدت ممکن است در نگاه اول دست نایافتنی و دشوار به نظر برسند. اما اگر بتوانید اهداف بزرگ و بلند مدت را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید، قابل مدیریت تر به نظر خواهند رسید. در این روش می توانید اول از همه بر کارهایی تمرکز کنید که برایتان آسانتر به نظر می رسند. 
 

3. برای اهداف بلند مدت و هر کدام از زیر مجموعه های کوتاه مدت آن زمانی را مشخص کنید

برای اینکه به موقع به هدف خود دست یابید، بهتر است برای هر هدف یک محدودۀ زمانی مشخص کنید. تعیین زمان باعث می شود بر هدفتان تمرکز کرده و در مدیریت زمان نیز دقت نمایید. بکوشید برای آن هدف بزرگ و بلند مدت و همچنین اهداف کوتاه مدت خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید.
 
مثلاً فرض کنید هدف شما رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک است. برای گرفتن مدرک کارشناسی حدود 4 سال زمان نیاز داریم. بنابراین زمان لازم برای دستیابی به این هدف بلند مدت چهار سال خواهد بود. همچنین ممکن است برای دستیابی به این هدف لازم باشد آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. مثلاً برنامه ریزی کنید که هر ترم چند واحد بردارید. پس هر ترم تحصیلی به شش ماه زمان و پاس کردن تعداد مشخصی واحد درسی نیاز خواهد داشت.
 

4. منظم باشید

برای دستیابی به اهداف بلند مدت لازم است چندین ماه و یا حتی چندین سال تلاش کنید. اگر در این مسیر فرد منظمی نباشید و بر روی هدفتان تمرکز نکنید، نمی توانید موفق شوید. افراد منظم معمولاً با سادگی بیشتری می توانند مسیر رسیدن به اهداف را طی کنند. گام هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می توانید در زندگی و کارهای خود منظم باشید. در ادامه به برخی از این گام ها اشاره می کنیم.
 
در محیطی کار کنید که عوامل حواس پرتی در آن حداقل باشد. البته حالت ایده آل این است که با وجود عوامل حواس پرتی بتوانید با تمرکز کامل کار کنید، اما تا به این مهارت دست پیدا نکرده اید، لازم است عوامل مزاحم را از محیط حذف کنید.
 
مدیتیشن را امتحان کنید. اگر بتوانید به صورت منظم تمرینات مدیتیشن را انجام دهید، تمرکز ذهنی تان افزایش یافته و می توانید عوامل مزاحمی را که موجب حواس پرتی تان می شوند، نادیده بگیرید.
 
 
برنامۀ روزانه داشته باشید و با کمال دقت به آن پایبند بمانید. اگر برنامۀ روزانۀ مشخصی نداشته باشید، ممکن است دچار وقت تلفی شده و زمان را از دست بدهید. بکوشید برای هر ساعتی از شبانه روز برنامۀ مشخصی در نظر بگیرید و برای کار، مطالعه، استراحت و تفریح، زمان خاصی را اختصاص دهید.
 
به جای اینکه به فکر اتمام کار باشید، بر شروع آن تمرکز کنید. در بیشتر اوقات شروع یک کار بسیار دشوار است ولی پس از شروع، ادامۀ آن ساده تر خواهد بود. پس تلاش کنید در اولین فرصت شروع کنید و با امروز و فردا کردن کار را معوق نکنید.
 

5. میزان پیشرفت خود را به صورت منظم پایش کنید

وقتی هدفی را در نظر می گیرید باید میزان پیشرفت خود را با دقت زیر نظر بگیرید. این قضیه در اهداف بلند مدت بیش از اهداف کوتاه مدت اهمیت دارد، زیرا در طی ماه ها و یا سال ها حرکت و تلاش ممکن است به هر علتی از مسیر رسیدن به هدف خارج شده و یا سرعتتان کند شود. پس بکوشید همیشه میزان پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید تا بفهمید آیا مسیر را درست می پیمایید و تلاش هایتان کافی است و یا لازم است در شیوۀ خود تغییراتی ایجاد کنید.
 
مثلاً فرض کنید هدف بلند مدتتان تغییر در سبک زندگی است، می توانید برای پایش حرکتتان جدولی تهیه کرده و میزان پایبندی به رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب کافی، مدیریت استرس و ... را در آن یادداشت کنید. در این شیوه آمار مربوط به میزان پیشرفتتان را به صورت کاملاً عینی در اختیار خواهید داشت و حوزه هایی که در آن ها کم کاری کرده اید و یا به خوبی در مورد آن ها عمل نموده اید، به سادگی در دسترستان خواهد بود و می توانید با توجه به آن ها عقب ماندگی ها و کاستی ها را به بهترین نحو ممکن جبران کنید.
 

6. موانعی را که ممکن است با آن ها مواجه شوید، شناسایی کنید

وقتی یک هدف بلند مدت انتخاب می کنید و برای رسیدن به آن گام بر می دارید، مواجه شدن با مشکلات و موانع کاملاً ممکن و البته اجتناب ناپذیر خواهد بود. قطعاً در این مسیر هم خودتان اشکالاتی خواهید داشت و به عبارتی اشتباه خواهید کرد و هم موانع خارجی ممکن است در مسیرتان خلل ایجاد نمایند. نکتۀ کلیدی این است که وجود موانع حتمی است پس باید آن ها را نیز مد نظر قرار داده و برای نحوۀ مواجهه با آن ها برنامه ریزی کنید. اگر برای مقابله با مشکلاتِ پیش رو برنامه داشته باشید، قطعاً در هنگام مواجه شدن با آن ها غافلگیر نشده و به خوبی از پسشان بر خواهید آمد.  
 
مثلاً ممکن است هدفتان شروع یک فعالیت تجاری مشخص باشد. باید بدانید یک فعالیت اقتصادی با ریسک هایی همراه است و ممکن است مشکلات مالی فراوانی در مقابلتان باشد. پس باید پیش از شروع کار به اندازۀ کافی پس انداز داشته باشید به نحوی که حتی اگر تا شش ماه هم درآمدی نداشتید، بتوانید از عهدۀ مخارج روزمره بر آیید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.