دوستى دختر و پسر غالبا بر اساس جاذبه هاى ظاهرى شکل مى گیرد، شرط اساسى یک ازدواج موفق، یعنى رعایت معیارهاى همسان همسرى، لحاظ نشده است. در نتیجه، میزان موفقیت کاهش خواهد یافت.
بعضى از عوارض عشق های مجازی :
2. اضطراب:
وقتى وابستگى ها شکل مى گیرد، پس از مدتى امکان جدایى از نظر روانى بسیار سخت و مشکل آفرین مى شود؛ چون در بسیارى از موارد، از یک طرف، خواهان این ارتباط دوستانه به طور مستمر هستند و از طرف دیگر، امکان وصلت به خاطر ویژگى هاى شخصى، خانوادگى، اقتصادى و اجتماعى وجود ندارد. از این رو، دچار تنش شده و در یک بن بست سخت و شدید گرفتار مى آیند.1 تحقیقات، همبستگى بین عشق مجازى و اضطراب را نشان مى دهد.
تبیین روانشناختى:
الف) پرخاشگرى:
مشهورترین تبیین ها، ناکامى را عمده زمینه پرخاشگرى می داند: دوستى طلب بدون مطلوب ناکامى پرخاشگرى و اضطراب2 از سویى، این دوستى ها باعث دل مشغولى و کوبیده شدن اعصاب مى گردد و فرد را در حالت برانگیختگى مداوم قرار مى دهد.
ب) روان تحلیلگرى :
ترس از «از دست دادن موضوع عشق»، اضطراب را در سطح «من»3 پدید مى آورد. به علت تجربه سطوح بالاى اضطراب، فرد همواره به علت بیان کشاننده هاى «من»،4 به شدت تنبیه مى شود و پیوسته سطح اضطراب، بالا خواهد بود و در نتیجه، سازوکارهاى دفاعى وى، توانایى مواجهه و مقابله با این اضطراب را نخواهند داشت و شاهد فروپاشى آنها خواهیم بود.5
ج) افت تحصیلى و ناکارآمدى شغلى:
ارتباط آزاد میان دختر و پسر، منجر به شکل گیرى روابط عاطفى قوى شده و این وابستگى در بسیارى از موارد، آفت بزرگى براى تمرکز حواس مى شود، به گونه اى که ذهن را به شدت درگیر کرده، امکان مطالعه و توجه در کلاس و تمرکز در هنگام کار را ناممکن مى سازد.6 نتیجه تحقیق در یک مدرسه خصوصى فرانسه، نشان مى دهد اختلاط دختر و پسر باعث مى شود که دختران از پیشرفت هاى تحصیلى و شغلى باز بمانند.7
د) آسیب هاى معنوى:
در قرآن کریم و روایات رسیده از اهلبیت (علیهم السلام) ، دوستى دختر و پسر، ممنوع شده است و براى غوطه ور شدن در غریزه جنسى، آفت هاى دنیوى و اخروى فراوانى ذکر گردیده است. قرآن کریم به مردان و زنان تأکید مى کند که نباید دوست پنهانى و نامشروع گیرند:8 «... وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ...» (نساء: 25)؛ [زنان ]دوستگیران پنهانى نباشند. «وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ»(مائده: 5)؛ [مردان ]زنان را در پنهانى دوست خود نگیرند.
برخى روایات مستقیما عوارض ارتباط آزاد را بازگو نموده و نتیجه این روابط را درد بى درمان مى دانند.9 برخى دیگر از روایات، بر دورى گزیدن از شهوترانى تأکید کرده اند که روابط آزاد زن و مرد یکى از مصادیق شهوترانى مى باشد. بر اساس این دسته روایات، شهوت، دل را از محبت خدا خالى مى کند.10 شهوت، قاتل انسان، گذرگاه شیطان، سرسخت ترین دشمنان، فاسد کننده دین11 و بیمارکننده عقل است و افسوسِ در قیامت را به دنبال دارد12 و ترک آن، ضمانت بهشت را در پى دارد.13 و اگر کسى که عقلش بر شهوتش غلبه کند، برتر از ملائکه مى گردد و کسى که شهوتش بر عقلش غلبه کند از چارپایان پست تر خواهد شد.14
برخى روایات مستقیما عوارض ارتباط آزاد را بازگو نموده و نتیجه این روابط را درد بى درمان مى دانند.9 برخى دیگر از روایات، بر دورى گزیدن از شهوترانى تأکید کرده اند که روابط آزاد زن و مرد یکى از مصادیق شهوترانى مى باشد. بر اساس این دسته روایات، شهوت، دل را از محبت خدا خالى مى کند.10 شهوت، قاتل انسان، گذرگاه شیطان، سرسخت ترین دشمنان، فاسد کننده دین11 و بیمارکننده عقل است و افسوسِ در قیامت را به دنبال دارد12 و ترک آن، ضمانت بهشت را در پى دارد.13 و اگر کسى که عقلش بر شهوتش غلبه کند، برتر از ملائکه مى گردد و کسى که شهوتش بر عقلش غلبه کند از چارپایان پست تر خواهد شد.14
2. آسیب هاى خانوادگى
الف) ازدواج هاى ناموفق:
از آن رو که دوستى دختر و پسر غالبا بر اساس جاذبه هاى ظاهرى شکل مى گیرد، شرط اساسى یک ازدواج موفق، یعنى رعایت معیارهاى همسان همسرى، لحاظ نشده است. در نتیجه، میزان موفقیت کاهش خواهد یافت. در آموزه هاى دینى هم وارد شده است که هرگاه مردى با زنى به خاطر زیبایى یا دارایى اش ازدواج کند، به همان [زیبایى و دارایى ]واگذار مى شود و هرگاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند، زیبایى و دارایى را نیز روزىاش مى کند.15
از سوى دیگر، ارتباط عاطفى دو جنس، باعث وابستگى طرفینى شده، نقص ها دیده نمى شود. روایت مشهورى از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) است که مى فرماید: «دوست داشتن چیزى انسان را کور و کر مى کند.»16 وقتى هیجانات فروکش کند، نقص ها خود را نشان داده، باعث کاهش رضایتمندى زناشویى و اختلاف خانوادگى مى شود. از این رو، آنچه براى شکل گیرى یک ازدواج موفق لازم است دوست داشتن به تنهایى نیست، بلکه رعایت مشابهت ها و همسطح بودن، شرطى ضرورى است.17 به همین دلیل است که طبق برخى از تحقیقات در آمریکا، از هر صد ازدواج عشقى، نود و سه مورد آن با شکست دردناک عشقى روبهرو شده اند و در فرانسه، عمر متوسط هر ازدواج عشقى، سه ماه و نیم بوده است.18 یک بررسى در آمریکا و سوئد نشان داده است که میزان طلاق در میان افرادى که قبلاً دوره هم خانگى و دوستى را گذرانده اند 19 درصد بیشتر از میزان طلاق در میان کسانى است که چنین تجربه اى نداشته اند.20
دیگر اینکه ازدواج، یک تعهد است که مشتمل بر پذیرش مسئولیت و حقوق متقابل است. روابط بین دو دوست، متفاوت از روابط حاکم بین دو زوج است. روابط دوستانه، نیاز به تبدیل به ارتباط زن و شوهرى دارد، ولى عمدتا این فرایند بسیار کم اتفاق مى افتد. از این رو، ازدواج بدون معیارهاى اساسى شکل مى گیرد. ازدواج هاى احساسى شکل و رنگ کودکانه دارند. کودکان، زود تصمیم مى گیرند، زود قهر مى کنند، بهانه گیرند و بدون طرح و نقشه کار مىکنند. علاوه بر این، تصورات رؤیایى از اطرافیان و فیلم ها، در ما نیازى ایجاد مى کنند که ما در زندگى پس از ازدواج، به جاى تجربه واقعیت ها، به دنبال خیالات و اوهام مى گردیم و چون آنها را نمى یابیم، خود و همسرمان را مقصر دانسته، سلامت ازدواج مان را نیز به خطر مى اندازیم.21
ادامه دارد...
پی نوشت :
1ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
2ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 308.
3- ego
4- id
5ـ پریرخ دادستان، روانشناسى مرضى تحولى، ج 1، ص 96ـ97.
6ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
7ـ اینیاس لپ، روانشناسى عشق ورزیدن، ترجمه کاظم سامى، ص 50ـ51.
8ـ محمدرضا احمدى،
9- همان، ص 27.
10ـ ره توشه راهیان نور، ص 147.
11ـ میرزا حسین نورى، همان، ج 11، ص 339.
12ـ همان، ص 343.
13ـ همان، ص 346ـ347.
14ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 15، ص 251.
15ـ همان، ص 210.
16ـ محمدبن یعقوب کلینى، همان، ج 5، ص 333.
17ـ محمدبن على صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 380.
18ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 30.
19ـ مهدى کى نیا، مبانى جرم شناسى، ج 2، ص 808.
20ـ جاناتان اچ. ترنر، مفاهیم و کاربردهاى جامعه شناسى، ترجمه محمد فولادى و محمدعزیز بختیارى، ص 180.
21ـ فیلیپ مگ گرو، نجات ازدواج، ترجمه طاهره لبافى، ص 5ـ6.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه
از سوى دیگر، ارتباط عاطفى دو جنس، باعث وابستگى طرفینى شده، نقص ها دیده نمى شود. روایت مشهورى از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) است که مى فرماید: «دوست داشتن چیزى انسان را کور و کر مى کند.»16 وقتى هیجانات فروکش کند، نقص ها خود را نشان داده، باعث کاهش رضایتمندى زناشویى و اختلاف خانوادگى مى شود. از این رو، آنچه براى شکل گیرى یک ازدواج موفق لازم است دوست داشتن به تنهایى نیست، بلکه رعایت مشابهت ها و همسطح بودن، شرطى ضرورى است.17 به همین دلیل است که طبق برخى از تحقیقات در آمریکا، از هر صد ازدواج عشقى، نود و سه مورد آن با شکست دردناک عشقى روبهرو شده اند و در فرانسه، عمر متوسط هر ازدواج عشقى، سه ماه و نیم بوده است.18 یک بررسى در آمریکا و سوئد نشان داده است که میزان طلاق در میان افرادى که قبلاً دوره هم خانگى و دوستى را گذرانده اند 19 درصد بیشتر از میزان طلاق در میان کسانى است که چنین تجربه اى نداشته اند.20
دیگر اینکه ازدواج، یک تعهد است که مشتمل بر پذیرش مسئولیت و حقوق متقابل است. روابط بین دو دوست، متفاوت از روابط حاکم بین دو زوج است. روابط دوستانه، نیاز به تبدیل به ارتباط زن و شوهرى دارد، ولى عمدتا این فرایند بسیار کم اتفاق مى افتد. از این رو، ازدواج بدون معیارهاى اساسى شکل مى گیرد. ازدواج هاى احساسى شکل و رنگ کودکانه دارند. کودکان، زود تصمیم مى گیرند، زود قهر مى کنند، بهانه گیرند و بدون طرح و نقشه کار مىکنند. علاوه بر این، تصورات رؤیایى از اطرافیان و فیلم ها، در ما نیازى ایجاد مى کنند که ما در زندگى پس از ازدواج، به جاى تجربه واقعیت ها، به دنبال خیالات و اوهام مى گردیم و چون آنها را نمى یابیم، خود و همسرمان را مقصر دانسته، سلامت ازدواج مان را نیز به خطر مى اندازیم.21
ادامه دارد...
پی نوشت :
1ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
2ـ مسعود آذربایجانى و همکاران، روانشناسى اجتماعى، ص 308.
3- ego
4- id
5ـ پریرخ دادستان، روانشناسى مرضى تحولى، ج 1، ص 96ـ97.
6ـ محمدرضا احمدى، همان، ص 31.
7ـ اینیاس لپ، روانشناسى عشق ورزیدن، ترجمه کاظم سامى، ص 50ـ51.
8ـ محمدرضا احمدى،
9- همان، ص 27.
10ـ ره توشه راهیان نور، ص 147.
11ـ میرزا حسین نورى، همان، ج 11، ص 339.
12ـ همان، ص 343.
13ـ همان، ص 346ـ347.
14ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 15، ص 251.
15ـ همان، ص 210.
16ـ محمدبن یعقوب کلینى، همان، ج 5، ص 333.
17ـ محمدبن على صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 380.
18ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 30.
19ـ مهدى کى نیا، مبانى جرم شناسى، ج 2، ص 808.
20ـ جاناتان اچ. ترنر، مفاهیم و کاربردهاى جامعه شناسى، ترجمه محمد فولادى و محمدعزیز بختیارى، ص 180.
21ـ فیلیپ مگ گرو، نجات ازدواج، ترجمه طاهره لبافى، ص 5ـ6.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه