بررسی پیامدهای روابط دختر و پسر

آسیب های خانوادگی، از بین رفتن جاذبه های زندگی مشترک، سرخوردگی و افسردگی، محرومیت از ازدواج پاک، اضطراب و احساس نگرانی، افت تحصیلی، ایجاد جو بدبینی از جمله پیامد های روابط و دوستی های دختر و پسر است. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی پیامدهای روابط دختر و پسر
اغلب این گونه دوستی ها و روابط به ازدواج منتهی نمی شود و اگر هم به ازدواج بینجامد پس از مدتی جو بدبینی و سوءظن آن دو نسبت به هم فضای زندگی شان را جهنمی خواهد ساخت.
 

بررسی پیامدهای روابط دختر و پسر


1- ایجاد تقاضا
وقتی روابط آغاز شد پیش رونده است، صحبت کردن، دست دادن، با هم بیرون رفتن و. . .

2- ایجاد جو بدبینی
اغلب این گونه دوستی ها و روابط به ازدواج منتهی نمی شود و اگر هم به ازدواج بینجامد پس از مدتی جو بدبینی و سوءظن آن دو نسبت به هم فضای زندگی شان را جهنمی خواهد ساخت. پسر با خود می گوید: دختری که به راحتی با من رابطه نامطلوب و نامشروع برقرار کرد، از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست بنابراین از کجا معلوم که پیش از ارتباط با من با فرد دیگری هم طرح دوستی نریخته باشد و از کجا که در آینده و پس از ازدواج با من با دیگری ارتباط برقرار نکند؟ دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر خواهد داشت. بنابراین این گونه ازدواج ها پایدار نخواهد بود. اصولًا طبیعت ارتباطات آزاد این است که زوجین چندان انگیزه ای برای حل درگیری ها و حمایت از مهارت های خود ندارند.

3- افت تحصیلی
این گونه روابط باعث می شوند که دو طرف تمام فکر و توجه و تمرکز خود را صرف دیدارها و ملاقات های حضوری و تلفنی خود کنند و این بزرگ ترین مانع برای رشد و ترقی علمی است. زیرا تحصیل دانش نیازمند تمرکز نیروی فکری و روحی است. دل مشغولی که بر اثر این گونه پیوندها پدید می آید بزرگ ترین سد راه تعالی علمی و تحصیلی است.

4- اضطراب و احساس نگرانی
این گونه دوستی ها با نگرانی هایی همراه است، بر خلاف ازدواج که در سایه آن خداوند به انسان آرامش می دهد.

5- محرومیت از ازدواج پاک
هر انسانی در سرشت و نهاد خویش به دنبال پاکی و نجابت است. دخترانی که در پی روابط آلوده هستند در حقیقت پشت پا به سرنوشت خود زده اند و این امر باعث می شود که آنان به جرم آلودگی به این روابط شرایط ازدواج پاک را از دست بدهند.

6- کم رنگ شدن ارزش های معنوی
نتیجه روابط نامشروع دوری از معنویات و از دست رفتن ارزش های انسانی و الهی است.

7- انحطاط اخلاقی
شکل گیری شخصیت انسان تابع نوع رفتار کسانی است که با آنها رفت و آمد دارد. بنابراین نوع دوست در تعیین سرنوشت و ساختن حقیقت انسان بسیار مهم است. ریشه بسیاری از مفاسد اخلاقی از همین دوستی ها و روابط ناشی می شود که سبب سقوط انسان در گناه و معصیت می گردد. دوستی ها و روابط نامطلوب دختران و پسران بزرگ ترین مانع رشد و کمال انسانی است. دوستی های غیر صحیح باعث می گردد که دختران و پسران به صورت ابزاری در آیند که هر روز تغییراتی در آرایش، پوشش و برخورد داشته باشند و این چیزی جز مشغول شدن به کارهای بی ارزش و دور شدن از هدف اصلی و شناخت خود نیست.

8- گریز از ازدواج
روابط نامشروع موجب تأخیر ازدواج می شود زیرا کسی که ارتباط نامشروع دارد نیازی به ازدواج نمی بیند و به همین دلیل بسیاری از جوانان که شرایط ازدواج برایشان فراهم است به بهانه های بی اساس از ازدواج فرار می کنند و می گویند حالا زود است و به عناوین مختلف شانه خالی می کنند. [1]

9- افسردگی
دختری که با پسری رابطه داشته، پس از بی وفایی دوست خود به شدت دچار سرخوردگی و افسردگی می شود. دختری که مدتی با پسری ارتباط داشت، مدت کوتاهی دوستش با او تماس نگرفته بود و با صدایی لرزان و گریان می گفت: چه کنم؟ دو هفته است که دوست پسرم با من تماس نگرفته.

10- از بین رفتن جاذبه ها
دختران و پسرانی که با هم ارتباط نداشته اند، یک حس خوبی دارند که زندگی مشترک را لذت بخش می کند اما این احساس زیبا در میان دختران و پسرانی که قبل از ازدواج با هم رابطه داشته اند، کمتر است. مردی می گفت با زنی ازدواج کردم و پس از دو سال می خواهم از او جدا شوم چون احساس می کنم که من برای زنم هیچ جاذبه ای ندارم و پس از جست وجو فهمیدم که روابط بی حد و مرزش با پسران قبل از ازدواج موجب این بی میلی شده است.

11- آسیب خانوادگی
معاشرت های آزاد و بی حد و مرز در برخی خانواده ها زمینه بی بندوباری پسران و دختران را فراهم می سازد و در بسیاری از موارد موجب تزلزل نظام خانواده می شود زیرا چنین پیوندهایی نه از سوی خانواده ها و پدر و مادرها پذیرفته است و نه بر اساس محاسبات عقلانی است و نه پشتوانه مالی دارد. در نهایت چنین رابطه هایی موجب می شود تعصبات ناموسی و مراقبت های خانوادگی از بین برود.

12- اسیر رابطه
کسی که گرفتار روابط هوس آلود می شود اسیر خواسته های معشوق خود است. نه رفتنش مال خودش است و نه برگشتنش، نه شانه زدن مال خودش است نه لباس پوشیدنش و خواسته های او تابع خواسته ها معشوق اوست. با جوانی از رابطه عاشقانه سؤال کردم؛ گفت رابطه داشتم اما به کلی کنار گذاشتم. گفتم چرا؟ گفت: در اثر ناز و اداها و تقاضاهای مختلف او احساس خودکم بینی و ذلت کردم، تصمیم گرفتم به این ذلت پایان دهم زیرا از خود تهی شده بودم و فقط به خواسته های او فکر می کردم و هر روز توقعی جدید مطرح می کرد که امکان تأمین همه آرزوهای او برایم فراهم نبود.

13- تحمیل مخارج بی هدف
این گونه روابط مجموعه ای از مخارج ناخواسته را بر انسان تحمیل می کند. همچون تهیه لباس ها، لوازم آرایش، هدایا، پذیرایی ها، تفریح ها و... و این مخارج تحمیلی کوچک ترین تأثیری برای ازدواج با او ندارد. و پیامدهای دیگری چون: انتقام، مزاحمت، آبروریزی و فریب دختران

پی نوشت :
[1] . مسأله حجاب، شهید مطهرى، ص 89.

منبع: سایت حوزه نت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.