دلایل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف

بعد از ارضاء نیازهای عاطفی مهمترین علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف ارضای میل جنسی است. مشکلات اقتصادی و فرهنگی که جامعه کنونی با آن درگیر است فرصت ازدواج جوانان در سنین پایین از آن ها گرفته شد. با افزایش سن ازدواج و در واقع کمبود عاطفی و بی میلی جوانان به تشکیل خانواده علت اصلی ارتباطات جنسی در دختران و پسران جوان است. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 5 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلایل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف
یکی از مهم ترین علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف تأمین نبودن نیاز های عاطفی فرزنداست.
 

دلایل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف

کم کاری والدین و حساب نبردن جوانان از خانواده
متأسفانه با اینکه دوستی های پیش از ازدواج در فرهنگ و دین ما به دلایل مختلف و منطقی منع شده، هر روز بر تعداد ارتباطات پنهانی نوجوانان و جوانان افزوده می شود. متأسفانه در روابط امروزی این دوستی ها، تنها به ارتباطات ساده ختم نمی شود و شرایط بسیار بحرانی تر از یک روابط عادی است. این روابط به دلیل افزایش وسایل ارتباطی مانند تلگرام و اینستاگرام هر روز بیشتر می شود. اما بهتر است در مورد علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف بیشتر صحبت شود تا بتوانید در زمان لازم بهترین راهکار ها را در اختیار جوانان تان قرار دهید.
 
برطرف نشدن نیازهای عاطفی
یکی از مهم ترین علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف تأمین نبودن نیاز های عاطفی فرزنداست. به دلیل مشکلات اقتصادی و تأمین نیازهای مادی فرزندان، هم پدر و هم مادر مشغول به کار هستند و وقت کافی برای فرزندان خود ندارند. نیازهای عاطفی فرزند به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی باید برطرف شود، در غیر اینصورت آنها برای ارضای خود نیازهای عاطفی خود را در خارج از خانه تأمین می کنند و این موضوع بسیار خطرناک است.
 
میل جنسی
مطمئنا بعد از ارضاء نیازهای عاطفی مهمترین علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف ارضای میل جنسی است. خوب فکر می کنید چرا جوانان تنها راه ارضاء میل جنسی را دوستی های خیابانی می دانند ؟ علتش این است که به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی که جامعه کنونی با آن درگیر است فرصت ازدواج جوانان در سنین پایین از آن ها گرفته شد. با افزایش سن ازدواج و در واقع کمبود عاطفی و بی میلی جوانان به تشکیل خانواده علت اصلی ارتباطات جنسی در دختران و پسران جوان است.
 
دوستان بد
انتخاب دوست خوب در دوران نوجوانی و جوانی می تواند به قدری مهم و حیاتی باشد که سرنوشت و آینده ی زندگی شما را رقم بزند. همانگونه که دوست خوب در تحقق اهداف شما بعد از خانواده بزرگترین کمک را می کند، انتخاب دوست بد نیز شما را به قهقرا می کشاند. از جمله علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف همین دوستان نزدیک او هستند. امروزه اگر نوجوانی یا جوانی دوست دختر و پسر نداشته باشد توسط دوستان خود مسخره می شود. در واقع دوست پسر یا دوست دختر داشتن یک مزیت محسوب می شود و هر چه تعداد دوستان جنس مخالف بیشتر باشد مشخص می شود که او چقدر جذاب است و ارزش او در دانشگاه یا مدرسه بالاتر خواهد رفت.
 
نقش رسانه ها در رواج دوستی با جنس مخالف
این باور غلط ناشی از تهاجم فرهنگی و تبلیغات رسانه های غربی است که در این امر موفق بوده اند و انسان را به سمت ارضای میل جنسی سوق می دهند. تبلیغاتی که متآسفانه جامعه ی ما نسبت به آن کوتاهی می کند. اگر کمی در این زمینه کوشا بودیم و جامعه ما به این سطح از انحطاط کشیده نمی شد.
 
تغییر هنجارها
از جمله علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف تغییر ارزش ها و باورهای انسانی است. متأسفانه به دلیل کمرنگ شدن ارزش هاو اعتقادات جوانان و این باور غلط که دنبال کردن میل جنسی به هر طریق ممکن، ایرادی ندارد جوانان را روز به روز به سمت ارتباطات جنسی با فرد مخالف سوق دهد. توجه والدین و جوانان به ارزش های اخلاقی و دینی و دور شدن از واجبات اسلامی از دلایل تغییرات فکری جوانان است.
 
دور شدن از اضطراب و افسردگی
نوجوانان و جوانان در دوران بلوغ دچار تغییرات هورمونی شادی می شوند. این تغییرات هورمونی علاوه بر تغییرات فیزیک و جسمی در دیدن و آلت های جنسی، تغییرات روحی و روانی نیز به دنبال دارد. از جمله این تغییرات می توان به اختلالات رفتاری و خلقی و روحی و روانی اشاره کرد.به همین دلیل آنها برای خالی کردن هیجان و رهایی از افسردگی و اضطراب خود به دوستی با جنس مخالف روی می آورد و این یکی از علل های گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف است.
 
افزایش تجربه و شناخت قبل از ازدواج
جوانان با ورود به دانشگاه و کسب تجربه های اجتماعی و صحبت با آشنایان و دوستان متوجه می شوند که قبل از ازدواج نیاز دارند تا شناخت بیشتری روی جنس مخالف داشته باشند. بر طبق نظریه روان شناسان ایرانی، این سطح از دوستی ها شاید همیشه منفی نباشد.

اتفاقا باعث می شود که جوانان با دید بازتری برای ازدواج تصمیم بگیرند. اما اگر روابط آن ها از حد و حدود های خود خارج شود دیگر جنبه مثبت خود را از دست خواهد داد. این موضوع می تواند یکی از علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف باشد. بهتر است در این ارتباط با مشاوران صحبت کرد و نوع ارتباط را برای ایشان توضیح داد و خطرات نزدیکی بیش از حد را برای جوانان روشن کرد.
 
بالا رفتن احترام و امنیت
جوانان امروزی فکر می کنند که گرایش به اینگونه دوستی ها باعث می شود تا هم سن و سالان آن ها بیشتر به آن ها احترام بگذارند. متأسفانه این باور غلط در ذهن تمام جوانان است و کم کم تبدیل به ارزش شده، به نحوی که اگر کسی تنها باشد و علاقه ای به دوست پسر یا دوست دختر نداشته باشد از لحاظ اجتماعی رتبه پایینی خواهد داشت. خصوصا در مردان که این موضوع را به مشکلات جنسی او و عدم مردانگی اش نسبت می دهند. این باور غلط را می توان جزء علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف برشمرد.
 
کم کاری والدین و حساب نبردن جوانان از خانواده
و در آخر می توان گفت شاید مهم ترین علل گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف که کاملا نادیده گرفته می شود کم رنگ شود، نقش والدین در زندگی جوانان است. متأسفانه دیگر والدین آن قدرتی که در گذشته داشتند را ندارند. جوانان دیگر از آنها حساب نمی برند. والدین به جوانان اهمیتی نمی دهند و درگیر مشکلات خودشان هستند. جوانان نمی توانند با آن ها دردل کنند و نمی توانند مشکلات شان را با پدر و مادر در میان بگذارند. والدین نیز در این زمینه از آن ها سؤال نمی پرسند و پای درد دلشان نمی شینند. با درنظر گرفتن ارتباطات مجازی و حقیقی و معاشرت با دوستان اینکه فرزندشان دوست مخالف نداشته باشد جای تعجب است. والدین باید تغییر را از خودشان آغاز کنند و حضور فرزندشان را در زندگی پر رنگ کنند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.