گوشه گیری نوجوانان، عوارض، علل و درمان آن

گوشه گیری نوجوانان یکی از مشکلات رایج و شایع روانی است که معمولا بیشتر نوجوانان با آن درگیر هستند. شاید در ابتدا اینگونه اختلالات روحی و روانی به چشم نیاید و با بی توجهی از آن ها بگذرند. اما قطعا در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو خواهند شد. به همین دلیل باید اینگونه رفتارها را جدی بگیرید. ما در این مطلب به عوارض، علل و درمان گوشه گیری نوجوانان اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشه گیری نوجوانان، عوارض، علل و درمان آن
از مهم ترین علل گوشه گیری نوجوانان جدایی والدین است. این آثار قطعا در روحیه و روان فرزندشان تاثیر منفی گذاشته و آن ها را تخریب خواهد کرد.
 

دلیل گرایش به تنها بودن و گوشه گیری نوجوانان چیست؟

معمولا دوران بلوغ دورانی است که به دلیل انقلاب درونی در نوجوانان و تمایل به فکر کردن به آرزوها و به آینده، قدرت تخیل آن ها بسیار بالاست. این موضوع باعث انزوا طلبی و گوشه گیری آن ها خواهد شد. این گونه رفتارها شاید برای خود نوجوان لذت بخش باشد اما اطرافیان را آزار می دهد. شاید خود نوجوان نداند که ادامه این کارش ممکن است چه عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
 

عوارض گوشه گیری نوجوانان

افسردگی
اولین علادم گوشه گیری نوجوانان افسردگی است. نوجوانان گوشه گیر و تنها به دلیل اینکه غرق در خیالات خود می شوند این رفتارشان زمینه ساز افسردگی های مزمن و حاد در آن ها خواهد شد. به همین دلیل والدین عزیز باید نسبت به این مساله دقت لازم را داشته باشند.
 
اعتماد به نفس پایین
از دیگر آثار گوشه گیری نوجوانان کم شدن اعتماد به نفس آن هاست. نوجوانان به دلیل انتخاب کردن تنهایی و عدم مشارکت در فعالیت ها، قدرت اعتماد به نفسشان پایین می آید و نمی تواند در اجتماع مشارکت کافی داشته باشد. این فرد تجربیات کاری کمی خواهد داشت و نمی تواند آنگونه که باید مشارکت داشته باشد.
 
اضطراب
یکی از رایج ترین مشکلات نوجوانان استرس و اضطراب دوران نوجوانی است. این استرس و اضطراب ممکن است به دلایل بسیاری اتفاق بیوفتد اما بهتر است بدانید یکی از علت های استرس و اضطراب و انزوا طلبی آن ها در بسیاری از موارد باعث آسیب های روحی و روانی ده و نوجوان به دلیل اینکه غرق در افکار خود مدام با خود فکر های بدی خواهد کرد.
 

علت گوشه گیری نوجوانان

طلاق والدین
از مهم ترین علل گوشه گیری نوجوانان جدایی والدین است. این آثار قطعا در روحیه و روان فرزندشان تاثیر منفی گذاشته و آن ها را تخریب خواهد کرد.
 
فقر
از جمله مواردی که در گوشه گیری نوجوانان بسیار حائز اهمیت است فقر و تنگدستی خانوادگی است. نوجوانان در این سن مدام خود را با دیگران مقایسه می کنند. فکر کنید در این شرایط وضع مالی خانواده اش نیز بد بوده و در فقر و تنگدستی باشد. در این صورت نباید انتظار یک روحیه شاد و سرزنده را داشت.
 
مشکلات جسمانی و ظاهری
معمولا نوجوانانی که دچار مشکلات جسمی و ظاهری هستند بیشتر در معرض گوشه گیری و انزوا طلبی قرار دارند. این کمبود آن ها باعث می شود که آن ها گوشه گیر شده و خود را در اتاق حبس کنند. به علت ظاهر دوستی اطرافیان و هم سن و سالان، معمولا آن ها را تنها می گذارند.
 
انتقاد های شدید والدین و معلمان
دراکثر موارد انتقادهای شدید والدین و معلمان در مدرسه تاثیر مستقیمی در حال روح و روان نوجوانان خواهد داشت و آن هارا به فردی افسرده و تنها مبدل خواهد کرد. بعضی از نوجوانان متاسفانه مدام در معرض انتقاد قرار می گیرند و مدام تحقیر می شوند. قطعا این کار درست نیست و مشکلات تربیتی آن ها را دو چندان می کند.
 

درمان گوشه گیری نوجوانان چیست؟

تشویق نوجوانان
از مهم ترین راهکارهای درمان گوشه گیری نوجوانان تشویق آن هاست. والدین عزیز می توانند با کمی توجه و تشویق فرزندشان آن ها را به زندگی امیدوار کنند و به آن ها انگیزه و هدف برای زندگی بدهند. یکی از دلایلی که بسیاری از نوجوانان را به سمت انزوا طلبی سوق می دهد کم توجهی از سوی والدینش است که به علت پیشرفت در جوامع شهری هر روز بر میزان آن افزوده می شود.
 
مراجعه به مشاوره
از قدم های دیگری که برای درمان گوشه گیری نوجوانان می توان برداشت جدی گرفتن آن ها و مراجعه به یک مشاوره و روان شناس متخصص است. والدین عزیز باید این شرایط را جدی بگیرید و حتما با یک مشاور و روانکاو در این مورد صحبت کنید و از آن ها کمک بگیرید.
 
مقایسه نکردن نوجوانان
از دیگر راه های درمان گوشه گیری نوجوانان مقایسه نکردن آن ها با دیگران است. پدر و مادر به دلیل اینکه تصور می کنند فرزندشان با این کار تلاش خود را بیشتر می کنند مدام آن ها را با نوجوانان موفق دوست یا فامیل مقایسه می کنند. متاسفانه نمی دانند این کارشان زمینه بیماری های روحی و اختلالات رفتاری را در آن ها تشدید خواهد کرد. سعی کنید به جای مقایسه کردن مدام به آن ها کمک کنید تا از این بحران هویت خارج شود. اجازه دهید او خودش باشد. شناخت کافی از خود داشته باشد. اینکه در نوجوانی بخواهد از روی کسی کپی برداری کند در آینده نیز مجبور است مسیرهایی که دیگران رفته اند را برود و هیچ قدرت انتخابی نداشته باشد.
 
مهارت های او را تقویت کنید
شناخت و تقویت مهارت های نوجوان از جمله راه های درمان گوشه گیری نوجوان است. یکی از مواردی که باعث افسردگی و گوشه گیری نوجوانان می شود بیکاری و بی هدف بودن است. این وظیفه والدین و مربیان محترم است که با شناخت مهارت های فرزندشان موفقیت آن ها را زمینه سازی کنند و در پیشبرد این مهارت ها به آن ها کمک کنند.
 
دیگر راه های درمان گوشه گیری نوجوانان
• شاد کردن آن ها در فعالیت های گروهی
• دور کردن عوامل ترس و وحشت از نوجوانان
• کاهش استرس و اضطراب آن ها
• صحبت کردن با نوجوان و حل کردن مشکلات شان
• دور کردن عوامل نگران کننده از نوجوانان
• ورزش درمانی و مشاوره درمانی نوجوانان
• کمک به آن ها در پیدا کردن دوست مناسب، هم شان و شخصیت نوجوانان
• بردن آن ها به مکان های تفریحی و مسافرت نیز قطعا در روحیه نوجوانان تاثیر بسیار زیادی دارد و آن هارا با محیط های جدید آشنا می کند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما