تنظیم امور جنسی همسران

تنظیم امور جنسی، یکی از کارکردهای ازدواج است که بدیلی نمی توان برای آن یافت. در این نوشتار به بیان توضیحاتی در این مورد می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنظیم امور جنسی همسران
ارضای نیاز جنسی یکی از اهداف مهم همسران از تشکیل خانواده است.
 

تنظیم امور جنسی

الف) ارضای نیاز جنسی
از آنجا که ارضای نیاز جنسی یکی از اهداف مهم همسران از تشکیل خانواده است، تحقق این هدف را باید عاملی مؤثر در تحکیم خانواده قلمداد کرد و متقابلا با حصول هر گونه اختلالی در تحقق آن باید در انتظار اختلال رابطه زناشویی بود.

در این ارتباط باید به تفاوت نیاز جنسی زن و مرد نیز توجه شود. تحقیقات متعدد از آن حکایت دارند که مردان در ارزیابی کلی خود نسبت به ازدواج، بیش از زنان به موضوع روابط جنسی بها می دهند و به همین دلیل، در کشمکش های زناشویی و حتی در موارد طلاق، شکایت از رضایت بخش نبودن روابط جنسی، معمولا از سوی مردان ابراز می شود. تحقیقات دیگری نشان داده اند که رد درخواست های جنسی مرد از سوی همسر، آشفتگی زیاد مرد را به همراه دارد، در حالی که آشفتگی زن زمانی بروز می کند که احساس کند دیگر محبوبیتی نزد شوهرش ندارد.

بنابراین در بحث تأثیر ارضای جنسی در استحکام خانواده، لازم است به نقش جنسیت توجه کافی مبذول گردد، همچنان که در آیات و احادیث به هر دو نکته یادشده، یعنی اهمیت ارضای نیاز جنسی برای مردان و زنان و نقش تفاوت های جنسی، به طور خاص توجه شده است.[1]
 
ب) محدودیت روابط جنسی
از زمینه های اجتماعی مهمی که نقشی تعیین کننده در سوق یابی افراد به تشکیل خانواده و در مرحله بعد، حفظ ثبات و تحکیم آن دارد، منحصر بودن ارضای غریزه جنسی به رابطه زناشویی است. درک ارتباط علی میان این دو مقوله، به ویژه برای کسانی که جوامع غربی معاصر را تجربه کرده و عوارض ویرانگر آزادی های جنسی و گسترش جایگزین های متنوع، کم هزینه و پرجاذبه برای ازدواج را به طور روزمره مشاهده می کنند، دشوار نیست. به اعتراف محققان غربی، در شرایطی که افراد به خانواده، به عنوان مکان انحصاری ارضای نیاز جنسی نمی نگرند، میزان تعهد عمومی نسبت به حفظ این نهاد اجتماعی به شدت کاهش می یابد.[2]

اسلام با مرزبندی میان راه های مشروع و نامشروع ارضای جنسی و کوشش برای نهادینه کردن قسم اول و از میان برداشتن قسم دوم، در جهت تحکیم خانواده گام برداشته است. همجنس بازی، خودارضایی و «زنا» در قالب شیوه هایی چون روابط دوستانه پسر و دختر، تجاوز جنسی و فحشا، از بارزترین شیوه های نامشروع اند که از نظر اسلام مردود شناخته شده و گاه کیفرهای سنگین برای مرتکب آنها مقرر گردیده است.

گفتنی است که تشریع ازدواج موقت در اسلام به عنوان یکی از راه های مشروع ارضای جنسی، روبه رو هستیم که ممکن است نوعی ترویج اباحیگری جنسی و متناقض با آرمان استحکام خانواده تلقی شود، ولی با تأمل در روایات معصومین(ع)، نادرستی این تصور و واقع بینانه بودن دیدگاه اسلام آشکار می شود؛ زیرا برحسب این روایات، فلسفه اولیة تشریع این نوع ازدواج، فراهم آوردن امکان ارضای جنسی برای مردان بدون همسر یا مردان دور از همسر بوده است[3] و اما نسبت به مردان همسردار که مشکلی از جهت امکان ارضای جنسی ندارند، تشویقی نسبت به ازدواج موقت مشاهده نمی شود، مگر آنچه به عنوان احیای سنت پیامبر (ص) و مبارزه با بدعت صورت گرفته و درواقع، جنبه سیاسی - فرهنگی داشته است. از این رو، در بعضی روایات، اصرار فراوان بر این امر و غفلت ورزیدن از همسر دائم نکوهش شده است.[4]

از این گذشته، بررسی تاریخی و میان فرهنگی پدیده رابطه جنسی نامشروع از جهان شمولی این پدیده حکایت دارد و این بیانگر وجود نیازهایی طبیعی است که نهاد خانواده به تنهایی قابلیت برآورده ساختن آنها را نداشته است. به نظر می رسد اسلام با تشریع ازدواج موقت کوشیده است خلا شیوه ای ضابطه مند و مشروع برای تأمین این دسته از نیازها را پر کند، نیازهایی که در هر صورت - حتی اگر نهاد خانواده از بالاترین جایگاه اجتماعی برخوردار باشد - دست کم بخشی از افراد جامعه را به سمت روابط جنسی نامشروع می کشاند. برحسب روایتی امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: «اگر خلیفه دوم بر من پیشی نمی جست و ازدواج موقت را منع نمی کرد، هیچ کس به جز افراد نگون بخت، مرتکب زنا نمی شد».[5]

ج) محدودیت اختلاط زن و مرد
از دیگر زمینه های مؤثر در تحکیم بنیان خانواده، محدودیت روابط زن و مرد در عرصه تعاملات عام اجتماعی است. اختلاط زن و مرد در محیط های عمومی با توجه به محرک های پرجاذبه ای که دو جنس به طور طبیعی برای ورود به دنیای یکدیگر دارند، آبشخور بسیار مناسبی برای رشد تمایلات شهوانی و کامجویی های غیر مجاز و درنتیجه، ضعف انگیزه تشکیل و حفظ خانواده و بروز پیامدهایی همچون تنش، اختلاف، سوء معاشرت، خیانت، طلاق و تجدید فراش های مکرر فراهم می کند. یک مطالعه تطبیقی که در ۶۶ کشور صورت گرفته، نشان داده است که هرچه زنان در جامعه بیشتر با مردان مختلط باشند، میزان طلاق بالاتر خواهد بود.

در قرآن و روایات، توصیه های گوناگونی در جهت کاهش اختلاط جنسی وارد شده است که از جمله می توان به لزوم رعایت حجاب، ممنوعیت اظهار زینت و آرایش زن در برابر مرد نامحرم، لزوم حفظ حجب و حیا و متانت در راه رفتن و سخن گفتن، ممنوعیت خلوت کردن با نامحرم، ممنوعیت نگاه شهوت آمیز به نامحرم، کراهت دعوت از نامحرم برای هم غذا شدن و ممنوعیت تماس فیزیکی با نامحرم اشاره کرد.[6] به نظر می رسد هدف از این توصیه ها، افزون بر کاهش روابط جنسی نامشروع در سطح جامعه، به کمترین حد رساندن حساسیت های طبیعی موضوع جنس در محیط های عمومی است، به گونه ای که این موضوع کمترین مشغله ذهنی را برای مرد یا زنی که وارد عرصه اجتماع می شود، در پی داشته باشد. بی شک، برطرف شدن این قبیل مشغله های ذهنی شرط اساسی یاد خدا و گرایش به معنویات است که در اسلام جایگاه بسیار والایی دارد و بی شک، نقش بسیار مهمی در تحکیم خانواده نیز دارد.
 
نویسنده: حسین بستان

پی نوشت: 
[1] . ر.ک: همین کتاب، فصل ۷، تنظیم رفتار جنسی.
[2] . هلر، «زنان، جامعه مدنی و دولت»، جنس دوم، ص ۵۸.
[3] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۴۴۰-۴۴۹.
[4] . همان، ص ۴۵۰.
[5] . همان، ص 436 و ۴۴۰
[6] . ر.ک: نور، ۳۰ و ۳۱: قصص، ۲۵؛ احزاب، ۳۲؛ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص۱۳۳-۱۷۴.

منبع:کتاب «جامعه شناسی خانواده»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.