فواید بیشمار گیاه حنا برای سلامتی (بخش دوم)

یکی از قابل توجه ترین کاربردهای حنا محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و از بین بردن التهاب است. این ماده‌ی مفید از قدیم‌الایام روی سوختگی‌ها، زخم و خراش استفاده شده است، ‌نه فقط به دلیل اینکه می‌تواند یک لایه‌ی محافظ علیه پاتوژن‌ها و مواد خارجی ایجاد کند، بلکه به دلیل داشتن خواص خنک کننده‌ی طبیعی به این معنا که عملا گرمای پوست سر را جذب می‌کند. با ما همراه باشید.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید بیشمار گیاه حنا برای سلامتی (بخش دوم)
اثرات ضد التهابی ترکیبات موجود در حنا به کاهش تنش و ترویج جریان خون سالم در مویرگ‌ها که علت شایع سردردها و میگرن است، کمک می‌کند.
 

خواص حنا برای مراقبت از مو و سلامتی و شادابی بدن

۱. حنا را می‌توان برای پوست سر چرب استفاده کرد
این بسته موی خاک رس قهوه‌ای و حنا، تضمین می‌کند که پوست سر چرب شما باعث ریزش مو نمی‌شود.
– خاک رس قهوه‌ای و حنا را با مقداری آب ترکیب کنید. باید به انسجام خمیر در بیاید.
– این ماسک مو را بر مو گذاشته و با حوله ببندید
– بگذارید یک شب بماند
– صبح، بسته مو را با شامپوی ملایم که بهتر است شامپوی بدون سولفات باشد بشویید.
 
۲. برای موی خشک
شیر نارگیل را گرم کرده و چند قاشق غذاخوری حنا و چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که مقدار حنا باید دو برابر روغن زیتون باشد.
– مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیر یک دستی به‌دست بیاید.
– این بسته مو را به طور مساوی بر پوست سر و موی خود بگذارید.
– بگذارید یک ساعت بماند، سپس با شامپوی ملایم و نرم‌کننده بشویید.

احتیاط. مراقب باشید حنای ارگانیک یا واقعی بخرید. بازار، پر از محصولاتی است که ادعای طبیعی بودن دارند اما پر از مواد شیمیایی هستند. همچنین به یاد داشته باشید که از شامپو و نرم‌کننده ملایم استفاده کنید.
 
۳. کیفیت ناخن را بهبود می‌دهد
مردم اغلب حفظ سلامت  ناخن‌ها را فراموش می‌کنند، اما کوتیکول‌ها و فضای زیر ناخن، مکان‌های مناسبی برای عفونت و حضور باکتری‌ها هستند. بنابراین، درمان ناخن با حنا یک انتخاب عاقلانه است. نوشیدن آبی که در آن برگ حنا دم شده‌است، باعث جلوگیری از ترک خوردن ناخن و کاهش التهاب می‌شود. استعمال یک مرهم به طور مستقیم روی صدف ناخن می‌تواند باعث از بین رفتن سوزش، درد و عفونت در این ناحیه شود.
 
۴. خواص ضد پیری دارد
اگرچه میزان آنتی‌اکسیدان موجود در حنا به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته‌است، اما اثبات شده‌است که روغن آن یک قابض است، که سبب شده برخی از مردم به منظور کاهش نشانه‌های پیری و چین و چروک، و همچنین ظاهر ناخوشایند زخم‌ها و سایر لکه‌های روی پوست، از آب و روغن آن بر روی پوست‌شان استفاده کنند. این اثر همراه با خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی که می‌تواند از بزرگ‌ترین عضو بدن، یعنی پوست محافظت کند، تکمیل می‌شود!
 
۵. زخم را التیام می‌دهد
یکی از قابل‌توجه‌ترین کاربردهای حنا محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و از بین بردن التهاب است. این ماده‌ی مفید از قدیم‌الایام روی سوختگی‌ها، زخم و خراش استفاده شده‌است، ‌نه فقط به دلیل این‌که می‌تواند یک لایه‌ی محافظ علیه پاتوژن‌ها و مواد خارجی ایجاد کند، بلکه به دلیل داشتن خواص خنک‌کننده‌ی طبیعی به این معنا که عملا گرمای پوست سر را جذب می‌کند. این تاثیر حنا باعث می‌شود که برای آفتاب‌سوختگی به اندازه‌ی آلوئه‌ورا مفید باشد.
 
۶. تب را درمان می‌کند
مطابق با سنت‌های آیورودا، حنا می‌تواند تب را کاهش دهد. هنگامی ‌که فرد از تب بالا به عنوان یکی از علائم ثانویه‌ی بیماری دیگری رنج می‌برد، افزایش دما در سراسر بدن می‌تواند برای عملکرد ارگان‌ها و فرایندهای متابولیکی خطرناک باشد. پایین آوردن دمای کلی بدن در این شرایط ضروری است، و حنا می‌تواند این کار را یا از طریق ترویج تعریق در بدن و از بین بردن تب به طور موثر، و یا به سادگی با خنک کردن بدن انجام بدهد.
 
7. سردرد را تسکین می‌دهد
آب گیاه حنا همیشه به عنوان یک ماده‌ی مفید مورد ستایش قرار نمی‌گیرد، اما در واقع، برای تسکین سریع سردرد می‌توان آب این گیاه را به طور مستقیم روی پوست سر استعمال کرد. اثرات ضد التهابی ترکیبات موجود در حنا به کاهش تنش و ترویج جریان خون سالم در مویرگ‌ها که علت شایع سردردها و میگرن است، کمک می‌کند.
 
۸. دارای خواص ضد التهابی است
درست مانند راه‌حل تسکین سر درد که در بالا ذکر شد، روغن حنا نیز به صورت موضعی برای رفع درد ناشی از آرتریت و روماتیسم استفاده می‌شود. با گذشت زمان، مفاصل ما دردناک‌تر می‌شوند چون غضروف و عضلات کیفیت خود را از دست می‌دهند. این امر می‌تواند باعث بروز التهاب دردناک در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن شود. با استفاده از روغن حنا در مناطق دارای التهاب یا آسیب‌دیده، می‌توانید محدوده‌ی وسیعی از حرکات سالم و گسترده را برای حفظ یک زندگی فعال و شاد داشته باشید.
 
۹. مشکلات خواب را درمان می‌کند
روغن حنا به طور مستقیم با کاهش برخی از اختلالات خواب مرتبط است، بنابراین اگر از مشکل بی‌خوابی یا بی‌قراری مزمن رنج می‌برید، اضافه کردن کمی از این روغن به رژیم گیاهی‌تان می‌تواند با تسکین بدن و ذهن‌تان شما را به یک برنامه‌ی خواب منظم و آرامش‌بخش برساند، و سبب شود که قبل از خواب به آرامش برسید.
 
10. بدن را سم‌زدایی می‌کند
خیساندن پوست یا برگ گیاه حنا در آب، و بعد مصرف مایع حاصل از آن با بهبود سلامت طحال و کبد ارتباط داده شده‌است. کبد به عنوان یک ارگان حیاتی نقش حفاظت از بدن را دارد و به حذف سموم در بدن کمک می‌کند. با بهینه‌سازی عملکرد آن و اطمینان از سلامت آن، می‌توانید از بروز طیف گسترده‌ای از اختلالات و بیماری‌ها جلوگیری کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما