آنچه از تب و روش های درمان آن باید بدانید (بخش اول)

تب یا دمای بالا محصول یا نشانه‌ی مشکلی در بدن است. این مشکل معمولا عفونت است. تب معمولا خیلی ناراحت‌کننده است. ولی بسته به سن، شرایط فیزیکی و دلیل به وجود آمدن تب، شاید برای درمان آن به دارو احتیاج داشته باشید. بیشتر تب‌ها به خاطر عفونت به وجود آمده‌اند. در این مطلب چند روش طبیعی یاد می‌گیرید که به کمک آن‌ها پایین آوردن تب را یاد می‌گیرید.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از تب و روش های درمان آن باید بدانید (بخش اول)
وقتی تب دارید طبیعی است که اشتهای خود را از دست بدهید. خوردن غذاهای کم‌نمک و کم‌ادویه می‌تواند مفید باشد.
 

مقدمه

شاید باورتان نشود، ولی تب‌کردن بدترین اتفاق دنیا نیست. البته افرادی که تب کرده‌اند، ممکن است با این حرف مخالفت کنند. معمولا تب‌کردن یعنی دفاع بدن در برابر عفونت. بنابراین تب چیز خوبی است. تب معمولا ضرری ندارد. اکثر اوقات نشانه‌ی خوبی است که سیستم ایمنی بدن به‌ خوبی کار می‌کند. تب یعنی بدن تلاش می‌کند بهبود پبدا کند. البته این باعث نمی‌شود حس بهتری در مورد تب‌کردن پیدا کنید و صدالبته این باعث نمی‌شود تا دل‌تان بخواهد تب داشته‌ باشید. با توجه‌ به‌ این، در ادامه‌ی این مقاله چند روش طبیعی برای مبارزه با تب یاد می‌گیرید.
 

تب چیست؟

تب یا دمای بالا محصول یا نشانه‌ی مشکلی در بدن است. این مشکل معمولا عفونت است. تب معمولا خیلی ناراحت‌کننده است. ولی بسته‌ به سن، شرایط فیزیکی و دلیل به‌وجودآمدن تب، شاید برای درمان آن به دارو احتیاج داشته‌ باشید. بیشتر تب‌ها به‌خاطر عفونت به‌وجود آمده‌اند، ولی دلایل غیر عفونی زیادی برای تب وجود دارند. تب معمولا خطرناک به‌نظر نمی‌رسد. ولی نشانه‌هایی مانند فزون‌تبی می‌توانند دمای بدن را تا حد خطرناکی بالا ببرند. تا حدی که بدن دیگر توانایی کنترل دما را ندارد.

معمولا تب در کودکان و نوزادان نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند. کودکان ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند. این علائم شامل بی‌حالی، بی‌حوصلگی، بی‌اشتهایی، گلودرد، سرفه، گوش‌درد، استفراغ و اسهال می‌شوند. حتما باید درمورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید. دمای طبیعی بدن بسته به سن، سلامت عمومی، سطح فعالیت و حتی زمان روز متغیر است. بدن نوزادان معمولا دمای بالاتری از کودکان دارند. طبیعی است که دمای بدن بین اواخر بعدازظهر و اوایل عصر بالاتر باشد. دمای بدن معمولا بین نیمه‌شب و اوایل صبح از همیشه کمتر است. حتی نوع لباسی که پوشیده‌اید و محیط هم می‌تواند روی دمای بدن تأثیر بگذارد.

عموما وقتی دمای بدن شما از حد طبیعی بالاتر باشد تب دارید. دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. ولی حد طبیعی می‌تواند بین ۳۶/۴ و ۳۷/۵ باشد. بیشتر پزشکان دمای بالای ۳۸ درجه را تب می‌دانند. وقتی می‌گوییم کودک تب دارد که دمای بدن او بالای یکی از این موارد باشد. ۳۸ درجه اگر به‌صورت مقعدی اندازه‌گیری شده‌ باشد. ۳۷/۵ درجه اگر به‌صورت دهانی اندازه‌گیری شده‌ باشد. ۳۷/۲ درجه اگر از زیر‌بغل اندازه‌گیری شده‌ باشد. درمورد بزرگ‌سالان، اگر دمای بدن بسته به ساعت اندازه‌گیری بین۳۷/۲ و ۳۷/۵ باشد تب محسوب می‌شود.

کسی که تب دارد معمولا گرم‌تر از بقیه به‌نظر می‌رسد، حالت گُرگرفتگی دارد و بیشتر از معمول عرق می‌کند. در این موارد تشنگی بیش‌ازحد هم معمول است. علائم دیگر شامل اسهال، لکه‌های پوستی و شکم‌درد می‌شوند.

چطور تب را پایین بیاورید ؟

وقتی شما یا فرزندتان تب دارید، اول با پزشک تماس بگیرید. اکثر پزشکان به درمان‌های جایگزین اعتقادی ندارند. بنابراین به‌احتمال زیاد پزشک شما‌ هم داروهای شیمیایی تجویز می‌کند. هدف پزشک این است که تب را پایین بیاورد، ولی آن را قطع نکند، چون تب به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. بنابراین تب می‌تواند مفید هم باشد. معمولا اگر تب خفیف باشد، نوشیدن مایعات زیاد و استراحت می‌تواند آن را بهبود ببخشد.

چند روش طبیعی برای پایین آوردن تب وجود دارند. می‌توانید این روش‌های خانگی را امتحان کنید، ولی همیشه مراقب باشید. در ادامه بهترین روش‌ها را برای پایین‌آوردن تب می‌خوانید.
 
۱. استراحت کنید
وقتی استراحت می‌کنید، بدن شما ترمیم می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. خوابیدن به مغز اجازه می‌دهد تا هورمون‌هایی ترشح کند که باعث رشد بافت جدید می‌شوند. استراحت‌کردن همچنین کمک می‌کند تا بدن از خود دفاع کند. وقتی استراحت می‌کنید، به‌خصوص وقتی می‌خوابید، بدن گلبول‌های سفید می‌سازد. این گلبول‌ها می‌توانند به ویروس‌ها و باکتری‌ها حمله‌ کنند. شما هم دقیقا همین را می‌خواهید. برای همین هم اگر نخوابید، احتمالا تب شما بیشتر طول می‌کشد. بنابراین خوب استراحت کنید. سعی کنید هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.
 
۲. مایعات زیادی بنوشید
نوشیدن آب مهم است. مایعات می‌توانند سموم را دفع کنند. دفع سموم می‌تواند فرایند درمان را سرعت ببخشد. مراقب باشید به کودکان آب‌میوه یا آب‌سیب زیادی ندهید. می‌توانید این آب‌میوه‌ها را با نصفِ آب و نصفِ آب‌میوه رقیق کنید.

باید آب‌میوه را رقیق کنید. به این دلیل که باکتری‌ها از نوعی قند به نام گلوکز تغذیه می‌کنند. بنابراین بهتر است سطح گلوکز خون را پایین نگه دارید.

از نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم دوری کنید. این نوشیدنی‌ها معمولا سرشار از قند و موادی هستند که می‌توانند تورم را در بدن افزایش دهند. این مواد معمولا فرایند ترمیم را بدتر می‌کنند.

آب‌ نارگیل آب‌رسان خیی خوبی است. آب‌ نارگیل همچنین سرشار از الکترولایت است. همچنین دمنوش‌های گیاهی مانند چای نعنا و بابونه عالی هستند. این دمنوش‌ها می‌توانند شما را آرام کنند. بنابراین از مایعات غافل نشوید.
 
۳. غذاهای کم‌نمک و کم‌ادویه بخورید
وقتی تب دارید طبیعی است که اشتهای خود را از دست بدهید. خوردن غذاهای کم‌نمک و کم‌ادویه می‌تواند مفید باشد. مخصوصا اگر استفراغ هم کرده‌اید. این غذاها شامل آش‌ جوی‌دوسر و آب‌ قلمه می‌شوند. یخمک‌های میوه‌ای برای کودکان عالی هستند. حتی‌الامکان از غذاهای کم‌شکر و فراوری‌نشده استفاده کنید.
 
۴. از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید
مصرف پروبیوتیک‌ها برای بهبودی مسمویت انتخاب خوبی هستند. پروبیوتیک‌ها حتی در طول بیماری هم می‌توانند مفید باشند، چون به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. آیا می‌دانستید ۸۰ درصد از کل سیستم ایمنی بدن در لوله‌ی گوارشی قرار دارد؟ وقتی تب دارید سیستم ایمنی شما دچار مشکل می‌شود. پروبیوتیک‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی معمول را کاهش دهند. آن‌ها همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند.
 
۵. با آب ولرم دوش بگیرید
دوش‌گرفتن با آب ولرم می‌تواند به پایین‌آوردن تب کمک کند. از وان آب سرد، یخ یا الکل استفاده نکنید. آنها معملا باعث لرز می‌شوند و درنتیجه حال شما را بدتر می‌کنند. اضافه‌کردن سولفات منیزیم و چند قطره اسانس نعنا یا بنفشه می‌تواند به آرام‌کردن ماهیچه‌ها و بدن کمک کنند.
 
۶. زیادی لباس نپوشید
حتی اگر لرز دارید، لباس زیاد نپوشید یا خوتان را با پتو نپیچانید. این کار از پایین‌آمدن تب جلوگیری می‌کند یا حتی آن را بالاتر می‌برد. درعوض از یک لایه لباس نازک و یک پتوی نازک برای خوابیدن استفاده کنید. دمای اتاق باید معمولی باشد. اگر اتاق شما زیادی گرم شد، می‌توانید با استفاده از پنکه، هوا داخل اتاق را تعوض کنید.

اگر فکر می‌کنید باید از داروهای شیمیایی برای کودک زیر سه‌ماهه‌ی خود استفاده کنید، حتما با پزشک تماس بگیرید. تحقیقی در این مورد در مجله‌ی ایتالیایی پزشکی کودکان منتشر شده‌ است. طبق این تحقیق، والدین و پرستاران کودکان زیادی از داروهای شیمیایی مانند استامینوفن استفاده می‌کنند. در واقع این تحقیق پیشنهاد می‌دهد والدین نباید خودسرانه از استامینوفن به‌عنوان داروی تب‌بُر برای کودکان استفاده کنند.

به‌خاطر داشته باشید که تب نباید به‌ کلی قطع شود. تب از بدن شما محافظت می‌کند. بیشتر افراد حتی اگر دمای بدن‌شان یک درجه هم پایین بیاید، احساس بهتری پیدا می‌کنند. بنابراین لازم نیست برای مبارزه با تب آن را کاملا پایین بیاورید.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما