عوارض سونا برای سلامتی

جلسات طولانی مدت در سونا خطر از دست رفتن آب بدن را افزایش می‌دهد، که می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی مانند افت فشار خون و از دست رفتن هوشیاری شود. اگر بعد از جلسه‌ی سونا احساس بی‌حالی و ضعف می‌کنید، ممکن است آب بدن‌تان از دست رفته باشد. در این مطلب با برخی از نواقص، مضرات، یا خطرات و مضرات سونا آشنا می شویم.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض سونا برای سلامتی
تغییر وضیت بین گرمای سونا و آب سرد استخر شنا توصیه نمی‌شود، چون این کار می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.
 

مقدمه

باشگاه‌های ورزشی، چشمه‌های آب گرم، و حتی هتل‌ها اغلب یک اتاق سونا دارند، که گرمای خشک یا تر تولید می‌کند. بر اساس نظر انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد، به طور متوسط دمای سونا می‌تواند تا ۱۸۵ درجه‌ی فارنهایت (۸۵ درجه سانتیگراد) برسد. فرضیه‌ی منطقی نهفته در پس استفاده از سونا آن است که تعریق مواد سمی بدن را بیرون می‌راند. شواهد اندکی در اثبات ادعاهای مربوط به فواید جلسات سونا برای سلامتی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی نواقص، مضرات، یا خطرات و مضرات سونا آشنا سازیم.
 

 مهمترین آسیب و عوارض سونا برای سلامتی

۱. وجود ادعاهای اثبات نشده در رابطه با سلامتی و سونا
در میان فواید گزارش شده‌ی جلسات سونا برای سلامتی می‌توان به کاهش وزن، سم زدایی بدن و بهبود جریان خون اشاره کرد. سازمان‌های بهداشت سنتی، مانند کلمبیا هلث، با این موضوع موافق هستند که سونا می‌تواند آرامش بخش باشد اما می‌گویند که سونا مواد سمی را از بین نمی‌برد یا به کاهش وزن کمکی نمی‌کند. بلکه، بدن در طول جلسه‌ی سونا فقط آب خود را از دست می‌دهد. هر کاهش وزن ناشی از سونا به خاطر کاهش آب بدن است. دوباره بعد از نوشیدن مایعات وزن بدن بر می‌گردد.
 
۲. خطرات مختلف برای سلامتی
بعد از ورود به اتاق سونا، رسیدن دمای پوست به ۴۰ درجه‌ی سانتیگراد فقط چند دقیقه طول می‌کشد. تپش قلب افزایش پیدا می‌کند، و باعث می‌شود قلب خون بیشتری را پمپ کند، خونی که اکثرا به پوست فرستاده می‌شود. این امر می‌تواند خون را از ارگان‌های داخلی‌تان دور کند. فشار خون نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فردی که ناراحتی قلبی داشته باشد ممکن است مشکلات بیشتری را در سونا تجربه کند.
 
۳. از دست رفتن آب بدن
جلسات طولانی مدت در سونا خطر از دست رفتن آب بدن را افزایش می‌دهد، که می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی مانند افت فشار خون و از دست رفتن هوشیاری شود. اگر بعد از جلسه‌ی سونا احساس بی‌حالی و ضعف می‌کنید، ممکن است آب بدن‌تان از دست رفته باشد. اگر احساس ضعف، سرگیجه، یا ناراحتی‌های دیگری کردید جلسه‌ی سونا را قطع کنید، و برای هیدراته کردن بدن‌تان آب فراوان بنوشید.
 
۴. افزایش دمای قسمت مرکزی بدن
بدن انسان سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی خودش را برای حفظ دمای بدن در سطحی بی‌خطر دارد. در گرمای بیش از حد، مانند اتاق‌های سونا، فشار بر روی سیستم خنک کننده‌ی داخلی زیاد می‌شود، به ویژه در قرار گرفتن‌های طولانی مدت در چنین فضاهایی. اگر بدن نتواند خودش را خنک نگه دارد، دمای قسمت میان تنه‌ی شما دمایش به سطوح خطرناکی خواهد رسید. ناراحتی‌های پزشکی یا مصرف الکل نیز ممکن است خطرات گرمازدگی را افزایش دهند. برای کاهش احتمال گرمازدگی بدن‌تان، بیشتر از ۱۵ دقیقه در سونا نمانید.
 
5. مشکلات پوستی
سونای خشک در طول استفاده پوست را خشک می‌کند. بعضی از آدم‌هایی که پسوریازیس دارند ممکن است متوجه شوند حین استفاده از سونا علائم‌شان کاهش می‌یابد، اما کسانی که دراماتیت آتوپیک دارند متوجه بدتر شدن آن‌ها می‌شوند.
 
۶. خطرات مربوط به فشار خون
تغییر وضیت بین گرمای سونا و آب سرد استخر شنا توصیه نمی‌شود، چون این کار می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.
 
7. حتما با د‌مپایی به سونا بروید‌
احتمال انتقال بیماری‌های پوستی به‌خصوص زگیل کف پا د‌ر محیط استخر، سونا و جکوزی بسیار زیاد‌ است بنابراین توصیه می‌شود‌ افراد‌ حتما از د‌مپایی شخصی استفاد‌ه کنند‌. د‌مپایی‌های عمومی موجود‌ د‌ر استخر می‌توانند‌ شما را د‌ر خطر انتقال قارچ و زگیل قرار د‌هند‌. علاوه براین توصیه می‌شود‌ حتما بعد‌ از بیرون آمد‌ن از آب، د‌وش بگیرید‌ و لابه‌لای انگشتان خود‌ را به خوبی با آب و صابون یا شامپو بشویید‌ زیرا شست‌وشو باعث می‌شود‌ خیلی از آلود‌گی‌های موجود‌ د‌ر آب استخر و جکوزی از روی پوست پاک شوند‌، اما اگر آلود‌گی د‌رون پوست مستقر شود‌ د‌یگر نمی‌توان آن را با شست‌وشو از بد‌ن بیرون کرد‌.
 
8. خانم‌های بارد‌ار استفاد‌ه نکنند‌
استفاد‌ه از سونا و جکوزی د‌ر د‌وران حاملگی مجاز نیست زیرا بالا رفتن حرارت بد‌ن ماد‌ر می‌تواند‌ به جنین آسیب برساند‌. د‌رحقیقت قرار گرفتن د‌ر این وضعیت د‌ر سه ماهه اول می‌تواند‌ باعث نقص‌های جنینی شود‌. همچنین د‌ر سه ماهه د‌وم و سوم می‌تواند‌ باعث زایمان زود‌رس و عفونت شود‌. اما کسانی که بارد‌ار نیستند‌ معمولا مشکلی پید‌ا نخواهند‌ کرد‌؛ البته امکان انتقال عفونت‌های زنانه از طریق محیط استخر و سونا وجود‌ د‌ارد‌ که میزان آن ناچیز است. 

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.