ورزش و تاثیر آن بر بهداشت روانی

فعالیت های منظم بدنی می تواند بر روی روان انسان، تاثیر مستقیمی داشته باشد. امروز روان شناسان برای درمان برخی از اختلالات همچون افسردگی، مراجعان را به ورزش هایی همچون کوه نوردی سفارش می کنند. این امر جدای از اینکه موجب از بین رفتن گرفتگی های جسمی می شود، می تواند عزت نفس شخص را نیز بالا ببرد و اراده او را برای درمان قوت بخشد. در این نوشتار بر آن هستیم برخی از آثار فعالیت های بدنی را بر روان بیان کنیم.
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ورزش و تاثیر آن بر بهداشت روانی
 ورزش، فعالیت بدنی ای که بر روان انسان تاثیر مستقیم دارد.
 
چکیده: فعالیت های منظم بدنی می تواند بر روی روان انسان، تاثیر مستقیمی داشته باشد. امروز روان شناسان برای درمان برخی از اختلالات همچون افسردگی، مراجعان را به ورزش هایی همچون کوه نوردی سفارش می کنند. این امر جدای از اینکه موجب از بین رفتن گرفتگی های جسمی می شود، می تواند عزت نفس شخص را نیز بالا ببرد و اراده او را برای درمان قوت بخشد. در این نوشتار بر آن هستیم برخی از آثار فعالیت های بدنی را بر روان بیان کنیم.

تعداد کلمات 1102 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 
 
ورزش و سلامت روانی

ورزش به عنوان یک فعالیت بدنی  نقش بسیار حیاتی در بهبود عملکرد فردی، خانوادگی، اجتماعی و سلامتی  روح روان دارد. این امر در برخی از شغل های اجتماعی جایگاه بسیار مهمی دارد به عنوان نمونه مدیران که در معرض استرس زیادی قرار دارند نیاز به ورزش برای ایشان بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.


ورزش چیست؟

ورزش به فعالیتها یا مهارتهای عادی جسمانی ای گفته می شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد توافق همگانی و با اهداف تفریحی, یا برای مسابقه, نشاط شخصی, دستیابی به ورزیدگی, مهارت جویی یا آمیزه ای از این اهداف انجام می گیرد.
در این تعریف به گونه ای هر نوع تحرک بدنی که در چارچوب منظمی اجرا بشود را می توان ورزش نامید، حتی اگر برای تفریح این امر صورت بگیرد.
طبق تعریف سازمان بهداشت چهانی (تندرستی صرفا نداشتن بیماری و ضعف نیست) بلکه منظور از آن سلامتی کامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روحی است. در حقیقت  دو هدف عمده تندرستی، به تاخیر انداختن مرگ و رهایی از بیماری است و ورزش مهیا کننده بخشی از آن است.
با توجه به مواردی که در تعریف ورزش بیان داشته شد و توجه به این نکته که انسان دارای دو بعد جسمی و روانی است، باید برای سلامت جسم و روان در کنار هم همت کرد و از آسیب های زندگی دوران مدرن که عدم تحرک جسمی یکی از این موارد است، دوری کرد.
راه کار دوری از این آسیب داشتن یک برنامه منظم ورزشی روزانه است که می تواند به صورت های گوناگون این امر را صورت بگیرد.


ورزش و بهداشت روانی

ممکن است ناراحتی های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر اختلالات روانی نیز می تواند زمینه ساز ناراحتی های جسمانی شود. نکته مهم در تقویت قوای جسمانی، حفظ روان و تقویت بُعد روحانی است.
این احتمال بسیار بالاست در افرادی که از نظر قوای جسمانی ضعیف هستند علاوه بر ضعف جسمانی دارای مشکلات روانی مانند احساس حقارت و عدم توانایی تطبیق خود با دیگران بشوند.
در تحقیقاتی که توسط روانشناسان صورت گرفته، بیان شده است که ورزش علاوه  بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی  با سلامت  روانی  به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی است .
ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. امروز روان شناسان برای درمان برخی از اختلالات همچون افسردگی، مراجعان را به ورزش هایی همچون کوه نوردی سفارش می کنند. این امر جدای از اینکه موجب از بین رفتن کرختگی های جسمی می شود، می تواند عزت نفس شخص را نیز بالا ببرد و اراده او را برای درمان قوت بخشد. ورزش به ویزه در سنین کودکی و نوجوانی راه کار سالمی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود برای کودک و نوجوان می تواند لذت بخش و آرامش دهنده است.
 

نقش ورزش در سلامتی جسم

از قدیم الایام این نکته وجود داشته است که می توان  با ورزش، جسمی سالم و نیرومند داشت. مطالعات علمی نشان داده که، افرادی که بطور مرتب ورزش می کنند و وزنی متناسب دارند بیشتر عمر می کنند. تمرینات ورزشی منظم، مستمر و برنامه دار و همچنین کنترل وزن به طور چشمگیری بیماری های قلبی، عروقی،  و سکته ها را کاهش می دهد و باعث پایین آمدن فشار خون و کاهش کلسترول  خون می شود . شخص ورزشکار ومتناسب، بهتر با بیماری ها مقابله می کند.

به طور خلاصه می توان این موارد را به عنوان تاثیرات ورزش بر سلامتی جسمی نام برد:
  1. تقویت سیستم اسکلتی و پیش‌گیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان
  2. به تأخیر انداختن پدیده‌ی سالمندی یا پیر شدن
  3. مصرف بی‌واسطه و مستقیم اسیدهای چرب
  4. تأثیر مثبت در بیماران دیابتی و کاهش مقاومت به انسولین
  5. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های مغزی
  6. افزایش حجم گردش خون موثر بدن و جلوگیری از ترومبوز (لخته شدن خون) در سیاهرگ عمقی پا
  7. تقویت سیستم قلبی- عروقی، دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی
  8. اثرات مثبت بر سیستم گوارشی
 

تاثیر ورزش بر افسردگی

یکی از تاثیرات بسیار مهم ورزش، رهایی از افسردگی و به گونه ای گام برداشتن برای درمان است.  شما  با ورزش میزان ترشح هورمونی به نام  اندروفین را در بدن بالا می برید.
اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. اندورفینها که مرفین طبیعی بدن (endogenous morphine) خوانده می‌شوند در حقیقت بسیار شبیه به مخدرها - مانند مرفین و دیگر مشتقات تریاک - عمل می‌کنند و تولید آن‌ها در زمان فعالیت بدنی، هیجان، احساس درد، خوردن غذاهای فلفلی، احساس عشق  و اوج لذت جنسی است .
با انجام ورزش‌های شدید، میزان غلظت اندروفین افزایش می‌یابد که این عامل موجب ایجاد نشاط و حالت مطلوب در ورزشکاران رشته‌های استقامتی و به ویژه در دوندگان ماراتون می‌گردد. در حین ورزش، غلظت بتا اندروفین حتی تا 5 برابر افزایش می‌یابد.
این هورمون، که مربوط به بافت عصبی است، توسط هیپوتالاموس ساخته می شود و به کمک هیپوفیز به جریان خون وارد می شود. بنابر این هیچ پیام دردی به مغز نمی رسد به همین دلیل این هورمون را بی حس کننده و تخفیف دهنده درد می دانند.
همین اثر اندروفین به بدن باعث حس خوشحالی و نشاط در فرد می شود، در حالی که درد را نیز کاهش می دهد  و فشارهای عصبی را کم می کند و باعث تخلیه تنش می شود به همین دلیل ان را مسکن طبیعی بدن می نامند.
به طور خلاصه می توان بیان کرد که ورزش هایی که به طور منظم و مستمر در برنامه های روزانه قرار داده و اجرا می شود می تواند موجب افزایش آرامش انسان و سلامت او گردد. اجرای این ورزش ها اگر مناسب سن و دوره های زندگی انسان باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.
پس با ورزش استرس های بیهوده زندگی خود را از بین برده و کمک کنیم تا در کنار داشتن جسمی سالم، روانی سالم را نیز همراه خود کنیم.
 
نویسنده : محمد حسین افشاری

بیشتر بخوانید :
ورزش و نقش آن در سلامت روان
مبانی روانی اجتماعی در ورزش
چرا ورزش برای سلامت روان هم مفید است؟
تاثیر ورزش بر آرامش



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما