گام هایی برای پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

بارداری یکی از شیرین ترین و در عین حال دشوارترین دوران زندگی هر زن محسوب می شود. بارداری مانند هر کاری نیاز به برخی آمادگی ها دارد. یکی از آمادگی های دوران بارداری، آمادگی روانی است. در این مقاله تلاش نموده ایم روش هایی را برای پیشگیری از افسردگی دوران بارداری، خدمات شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 10 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گام هایی برای پیشگیری از افسردگی پس از زایمان
آگاهی از عوامل خطر مرتبط با افسردگی پس از زایمان، می تواند بسیار کمک کننده باشد.
 

مقدمه

بیشتر توصیه هایی که در مورد آمادگی های بارداری بیان می شود، بر جنبه های جسمی آمادگی تمرکز دارند. مثلاً در این توصیه ها بر مصرف ویتامین های ضروری، تغذیه سالم، ورزش منظم و غیره تأکید می شود. اما آیا برای بارداری و حامله شدن نیازی به آمادگی روانی نیست؟  چه اقداماتی لازم است انجام دهید تا اطمینان یابید از لحاظ روانشناختی در سلامت بوده و می توانید دوران بارداری را به خوبی پشت سر بگذارید؟ آیا راهبردهایی وجود دارد تا به کمک آن ها بتوانید مشکلات روانی دوران بارداری و پس از آن، از جمله افسردگی پس از زایمان را به حداقل ممکن برسانید؟
 
مطالعات نشان داده است که بهزیستی روانی و هیجانی در دوران بارداری می تواند تأثیر بسزایی بر زایمان و مشکلات پس از آن داشته باشد. حتی اگر حاملگی سختی را تجربه می کنید، با برداشتن گام هایی می توانید تا حد زیادی از لحاظ روحی و ورانی، این دوران را به خوبی سپری کنید.
 
در ادامه به روش های مختلف ایجاد آمادگی روانی، برای داشتن یک نوزاد جدید، خواهیم پرداخت.
 

از عوامل خطر مرتبط با مشکلات روانی، آگاهی یابید

افسردگی پس از زایمان مشکلی جدی است که تعداد زیادی از مادران تازه زایمان کرده را تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجا که افسردگی می تواند تأثیرات منفی فراوانی بر مادر و ونوزاد داشته باشد، یافتن روش های پیشگیری و درمان این اختلال، ضروری خواهد بود.  
 
آیا روش هایی وجود دارد تا به کمک آن ها بتوانیم احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش دهیم؟
 
آگاهی از عوامل خطر مرتبط با افسردگی پس از زایمان، می تواند بسیار کمک کننده باشد. هر چند که نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی به این مشکل مبتلا می شود، اما آگاهی از عوامل خطر ممکن است موجب شود در مراحل اولیه اختلال، متوجه مشکل خود شده و برای درمان اقدام نمایید.
 
خانم هایی که بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند، از این قرارند:
 
- خانم هایی که سابقه اضطراب و افسردگی دارند
- سابقه ابتلا به افسردگی پس از زایمان، در بارداری های قبلی
- تعارضات زناشویی
- سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی پس از زایمان
- وجود مشکلات جدی و استرس زا در زندگی مثل بارداری دشوار
 
خوشبختانه، تحقیقات نشان داده که با انجام برخی کارها و اقدامات می توان از افسردگی پیش از زایمان پیشگیری نمود. پژوهش ها نشان داده که مؤثرترین مداخلات عبارتند از: درمان میان فردی، مشاوره تلفنی پس از زایمان، حضور یک پرستار پس از زایمان در خانه. برخی مطالعات نشان داده است که استفاده زودهنگام از درمان های شناختی رفتاری نیز می تواند از افسردگی پیش از زایمان پیشگیری نماید.
 
اطلاع از عوامل خطر مرتبط با این اختلال ضروری و و مهم است، اما باید دانید که هر فردی ممکن است به افسردگی پیش از زایمان مبتلا شود. حتی اگر سابقه اضطراب یا افسردگی نداشته اید، احتمال افسردگی پس از زایمان برای شما صفر نخواهد بود. بنابراین آگاهی از علائم این اختلال ضروری است تا در صورت ابتلا به موقع برای درمان اقدام کنید.
 
افسردگی پس از زایمان ممکن است شدید و یا خفیف باشد، اما برخی علائم مشترک در همه انواع آن از این قرارند:
- مشکل تمرکز
- احساس بی کفایتی
- گریه کردن
- افکار خودکشی
- عدم علاقه به نوزاد
- اضطرب
- افکار مزاحم
 
اگر فکر می کنید شما نیز پس از زایمان برخی از این علائم را تجربه می کنید، بهتر است موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
 

اطلاعات خود را در مورد بارداری و مشکلات احتمالی آن، بالا ببرید

خوب است که برای ایام بارداری و روزهای پس از آن برنامه ریزی داشته باشید، اما دوران بارداری پر است از اتفاقات غیر قابل پیش بینی. آمادگی روانی برای بارداری یعنی آگاهی از اینکه ممکن است در این دوران پر فراز و نشیب هر چیز غیر منتظره ای اتفاق بیافتد. حاملگی پر است از تغییرات و اتفاقات منتظره (افزایش وزن، ویار حاملگی، انواع درد) و غیرمنتظره (حالت تهوع بسیار شدید، اختلال پیکا و نیاز داشتن به استراحت مطلق). پس بهتر است قبل از اقدام به بارداری از تمام عوارض شایع و غیرشایع بارداری، مطلع شوید.
 
امروزه با گسترش رسانه ها، امکان دستیابی به انبوهی از اطلاعات از طریق مطالعه کتب، وب سایت ها، وبلاگ ها، روزنامه ها و ... فراهم است. پس به راحتی می توانید در مورد بارداری و مشکلات آن به کسب اطلاعات بپردازید. باید توجه کنید که پیش بینی دقیق مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری شما پیش بیاید، ممکن نیست، بنابراین باید صبر کنید و ببینید کدام مورد برای شما اتفاق خواهد افتاد.
 
در آخر باز هم می گوییم که مطالعه و کسب اطلاعات در مورد بارداری بسیار مفید است، اما در هر حال با این اطلاعات نمی توانید بسیاری از اتفاقات را پیش بینی نموده و یا آن ها را کنترل کنید.
 

به دنبال حمایت اجتماعی باشید

حمایت اجتماعی قوی در دوران بارداری بسیار مهم و حیاتی است. این حمایت می تواند از جانب همسر، اعضای خانواده، والدین و یا حتی دوستان باشد. تحقیقی که در سال 1976 انجام شد، نشان داد که حمایت اجتماعی می تواند تأثیری مثبت بر پیامدهای منفی زندگی استرس زا داشته باشد. مطالعه ای دیگر که در سال 1991 منتشر شد، نشان داد که حمایت اجتماعی تأثیری جدی بر سلامت روان مادران، پس از بارداری و زایمان خواهد داشت.
 
بعلاوه، حمایت اجتماعی در دوران باردای، موجب کاهش خطر زایمان زودرس می شود. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ در واقع حمایت اجتماعی می تواند اضطراب و استرس را کاهش داده و از طرفی مکانیسم های مقابله با استرس را بهبود بخشد. مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، دریافت که حمایت اجتماعی به طور مستقیم با کاهش خطر زایمان زودرس مرتبط نیست بلکه چنین حمایتی با تقویت مکانیسم های مقابله با استرس در دوران بارداری ارتباط داشته و از این طریق به کاهش احتمال زایمان زودرس کمک می کند.
 
 
بنابراین، برای دریافت چنین حمایتی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
 
با همسر خود تعامل و گفتگو کنید
سعی کنید قبل از اقدام به بارداری، ارتباط خود با همسر و شریک زندگی تان را بهبود ببخشید. بهترین روش برای تقویت روابط، گفتگوی سازنده و مستمر است. سعی کنید در مورد نگرانی های خود با همسرتان صحبت نموده و از او بخواهید به شما کمک کند.
 
بر دوستان و خانواده خود اتکا کنید
دوران بارداری ممکن است از جهات مختلف چالش برانگیز باشد، خصوصاً اگر حالت تهوع شدید صبحگاهی و یا برخی مشکلات دیگر را داشته باشید. بنابراین خوب است دوستان صمیمی و خانواده خود را در جریان گذاشته و از آن ها کمک بخواهید.
 
با افرادی مانند خود ارتباط برقرار کنید
این روش می تواند در انتقال تجربیات افراد گروه به یکدیگر، بسیار مفید باشد. کلاس های بارداری، زایمان، شیردهی و فرزندپروری می تواند فضایی مناسب برای برقراری چنین ارتباطاتی باشد.
 
منبع: سایت وری ول فمیلی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.