دانستنی درباره بارداری، زایمان و بعد از زایمان (بخش اول)

ناآگاهی، ندانستن و بدتر از آن مطالعه نکردن، ریشه و علت بسیاری از مشکلات و اضطراب‌های ما در دوران بارداری است. این حقیقت را فراموش نکنید که دانستن بیشتر باعث حذف اضطراب در زندگی خواهد شد، پس هرگز این گفته را باور نکنید که ندانستن همراه با آرامش است، چون ناآگاهی عواقب بیشماری دارد که گاهی جبران‌پذیر نخواهد بود.
چهارشنبه، 14 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنی درباره بارداری، زایمان و بعد از زایمان (بخش اول)
بارداری نیازمند داشتن بدنی سالم و آماده است. مراقبت‌های قبل از بارداری به مادر کمک خواهد کرد تا قبل از باردار شدن، از سلامت و آمادگی بدن خود آگاه شود.
دانستنی درباره بارداری، زایمان و بعد از زایمان (بخش اول)

پیش از بارداری

باردار شدن به آگاهی و آمادگی احتیاج دارد. با انجام اقدامات قبل از بارداری می‌توانید برای آغاز یک بارداری سالم آماده شوید و از طریق یک برنامه‌ریزی دقیق، ساده و مشخص جهت انجام مراقبت‌های لازم، با اطمینان بیشتری برای بچه‌دار شدن اقدام کنید.
 

آمادگی برای بارداری

یک بارداری سالم نیازمند آمادگی‌های کافی پیش از اقدام به بارداری است. شما می‌توانید با مراقبت و آمادگی برای بارداری، وضعیت سلامت خود را مشخص کنید و با افزایش سطح اطلاعات خود در رابطه با زمان مناسب برای اقدام به بارداری و شناخت نشانه‌های تخمک‌گذاری احتمال باردار شدن خود را افزایش دهید.
 

مراقبت‌های قبل از بارداری

بارداری نیازمند داشتن بدنی سالم و آماده است. مراقبت‌های قبل از بارداری به مادر کمک خواهد کرد تا قبل از باردار شدن، از سلامت و آمادگی بدن خود آگاه شود. پزشک با انجام معاینات و آزمایش‌های لازم، وضعیت سلامت شما را بررسی می‌کند و مکمل‌های مورد نیاز شما را نیز تجویز خواهد کرد. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب، مضطرب نبودن، ورزش قبل از باردار شدن و ترک محصولات دخانی پیش از بارداری می‌تواند ضمن حفظ سلامت مادر و جنین در طول بارداری، قدرت باروری مادران را نیز افزایش دهد.
 

دلایل ناباروری و روش‌های درمان آن

فاصلۀ زمانی بین اقدام به بارداری تا باردار شدن در افراد مختلف با توجه به سن، وضعیت جسمی و سبک زندگی آنها متفاوت است. ناباروری دلایل و عوامل مختلفی دارد که به مرد، زن یا هر دو نفر مربوط می‌شود. در روند تشخیص ناباروری، پس از ملاقات با پزشک متخصص، آزمایش‌های تشخیص ناباروری درخواست داده می‌شود که هر یک شرحی از وضعیت باروری زنان و مردان را ارائه می‌دهد.
روش‌های درمان ناباروری در ایران به صورت کامل و پیشرفته وجود دارد، اما انتخاب یک روش مناسب برای درمان ناباروریبا سن، وضعیت جسمی شما و همسرتان و همین‌طور علت ناباروری در ارتباط است. همچنین پیش از انتخاب یک روش درمانی، بهتر است نسبت به هزینه‌های درمان ناباروری شناخت لازم را داشته باشید.
 

بارداری

مادر شدن با شروع تغییرات بارداری آغاز خواهد شد. ممکن است بسیاری از زنان در مورد این دوران نگرانی‌هایی داشته باشند، اما با شناخت کافی از وضعیت سلامت دوران بارداری و توجه به شیوهٔ زندگی سالم می‌توانید بارداری راحتی را تجربه کنید و در نهایت شاهد تولد کودک سالمی باشید.
 

مراقبت‌های دوران بارداری

مراقبت‌های بارداری، سلامت مادر و جنین را در طول بارداری و پس از آن تضمین خواهد کرد. انجام آزمایش‌های دوران بارداری برای اطمینان از داشتن یک بارداری بی‌خطر و طبیعی ضروری است. با مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات لازم، سلامت بارداری شما تأمین خواهد شد ولی لازم است در رابطه با خودمراقبتی نیز اطلاعات کافی داشته باشید.
در کنار این موارد، وزن‌گیری مادر یکی از موارد شایان توجه و به معنای رشد صحیح کودک و سلامت زنان در دوران بارداری است که در مورد هر خانمی متناسب با ویژگی‌های جسمی و سبک زندگی او پیش از بارداری متفاوت خواهد بود.
 

تقویم هفته به هفته بارداری

جواب بارداری شما اکنون و در این زمان مثبت است. نشانه‌ها و علائم بارداری، قابل مشاهده و زمان آن رسیده است تا شما به عنوان یک مادر باردار دربارۀ تغییرات بدن و رشد کودک خود نیز شناخت کامل‌تری داشته باشید. با افزایش اطلاعات در رابطه با زمان معاینات، آزمایش‌ها، سونوگرافی‌ها و مراقبت‌های لازم هر هفته می‌توانید از هفته به هفتهٔ بارداری و مراحل رشد جنین خود مطلع شوید تا برای داشتن یک بارداری سالم و روند مطلوب آن، به جنبه‌های سلامت و زندگی خود توجه دقیق‌ تری داشته باشید.
 

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری، درواقع آغاز شکل‌گیری و رشد جنین شما خواهد بود. با آشنایی از مراحل و چگونگی رشد جنین از هفتهٔ چهارم تا هفتهٔ ۴۰ رشد و کامل شدن کودک تان می‌توانید آگاهی بیشتر و دقیق‌تری در مورد تغییرات بدن مادر در طول این سه ماه که از هفتهٔ چهارم بارداری تا هفتهٔ سیزدهم را شامل می‌شود به دست بیاورید و اطلاعات بیشتری در موردآزمایش‌های لازم سه ماههٔ اول بارداری کسب کنید. 
 

سه ماهه دوم بارداری

از هفتۀ چهاردهم تا هفتۀ یست و هفتم بارداری را سه ماهۀ دوم بارداری می‌نامند. روند تغییرات بدن مادر در سه ماهۀ دوم بارداری بیشتر و واضح‌تر می‌شود. اندام‌های بدن کودک شکل گرفته است و در انتهای سه ماهۀ دوم، او صدای مادرش را خواهد شنید. علاوه بر آشنایی قدم به قدم با روند رشد جنین و تغییرات بدن مادر لازم است برای داشتن یک بارداری طبیعی و سالم به عوارض بارداری، رعایت سبک زندگی سالم، انجام معاینات و آزمایش‌های لازم توجه داشته باشید.
 

سه ماهه سوم بارداری

با شروع سه ماهۀ سوم بارداری که از هفتهٔ بیست و هشتم بارداری تا ​هفتهٔ چهلم بارداری را شامل می‌شود، تغییرات بدن مادر کاملاً مشخص می‌شود و رشد کودک نیز کامل‌تر خواهد شد. با نزدیک شدن به زمان زایمان، با کسب اطلاعات دربارۀ رشد کودک در سه ماهۀ آخر بارداری و با توجه بیشتر به تغییرات و نشانه‌های بدن تان و همچنین رعایت خودمراقبتی‌ها می‌توانید با علائم غیرعادی و خطرساز آشنا شوید و برای انجام مراقبت‌های پزشکی و درمانی لازم اقدام کنید.

ادامه دارد...

منبع :
سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
دانستنی های بارداری
مراقبت های قبل و بعد از بارداری
علائم بارداری، از ابتدا تا زایمان​​​​​​​
شکایت شایع دوران بارداری​​​​​​​
ناراحتی های زنان باردار و درمان آنها​​​​​​​
فعالیت های جنسی زنان باردار
مشکلات حین بارداری​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.