همه چیز درباره بارداری پس از 40 سالگی (بخش اول)

یکی از آرزوهای هر خانم، بچه دار شدن است. امروزه با تغییر سبک زندگی ازدواج ها در برخی موارد به تأخیر می افتد و همین امر موجب می شود فرزندآوری به سنین بالاتر موکول شود. یکی از نگرانی های خانم ها خطرناک بودن...
سه‌شنبه، 12 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بارداری پس از 40 سالگی (بخش اول)
مطمئناً بسیاری از خانم ها در دهه 40 عمر خود نیز قدرت باروی دارند.
 

مقدمه

واقعیت این است که نمی توان گفت چه سنی برای بارداری بهتر است. اگرچه آنچه از قدیم بین مردم مشهور بوده این است که حاملگی پس از 35 سال ممکن است خطرات و مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین ممکن است به ذهنتان بیاید، خانم هایی که پس از 35 سال بچه دار می شوند، زیاد نیستند. اما حقیقت این است که زنان زیادی در دهه 40 زندگی خود، حامله و بچه دار می شوند.
 

چه تعداد خانم پس از 40 سالگی بچه دار می شوند؟

شاید شنیدن این موضوع برایتان شگفت انگیز باشد که نه تنها خانم ها در دهه 40 عمر خود بچه دار می شوند، بلکه تعداد این قبیل از خانم ها در دهه های اخیر رو به افزایش است. آمارها نشان می دهد از هر 1000 زن، 11 نفر از آن ها بین سنین 40 تا 45 سالگی، مادر شدن را تجربه می کنند.
 

بارداری در دهه 40 زندگی

یکی از بزرگترین موانع شما برای بارداری در این سن، باروری شماست. مطمئناً بسیاری از خانم ها در دهه 40 عمر خود نیز قدرت باروی دارند. با این حال در بیشتر موارد قدرت باروری خانم ها در این سن کاهش می یابد و برای باردار شدن به اقدامات درمانی نیاز خواهد بود. حدود یک سوم خانم های بالای 35 سال، برای اینکه باردار شوند، لازم است به پزشک مراجعه نموده و دارو دریافت کنند و نسبت این خانم ها پس از رسیدن به سن 40 سالگی حدود یک دوم خواهد بود. به این نکته توجه کنید که سن همسرتان هیچ تأثیری بر قدرت باروری شما ندارد.
 
درمان ناباروری به روش های مختلف انجام پذیرفته و هر فرد به درمان منحصر به فردی نیاز دارد. این درمان ها ممکن است شامل مصرف داروهای خوراکی، نزدیکی های مکرر، دریافت تخمک اهدایی و لقاح آزمایشگاهی باشند. به طور کلی اگر پس از سن 35 سالگی، بدون مصرف داروهای ضد بارداری و تعیین زمان مناسب برای نزدیکی، پس از 6 ماه موفق به بارداری نشدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
 
یکی از موارد مهم، وجود و کیفیت تخمک است. تعداد تخمک ها و کیفیت آن ها، با افزایش سن شما، کاهش می یابد. روش هایی وجود دارد که متخصصین می توانند به وضعیت تخمک های شما پی ببرند و این آزمایشات یکی از بخش های سنجش میزان باروری شما به حساب می آید.
 
شانس بارداری بدون دریافت گزینه های درمانی، در دهه 30 زندگی، حدود 75 درصد در یک چرخه است. در دهه 40 عمر این درصد به 50 می رسد و پس از 43 سالگی این شانس تنها 1 تا 2 درصد خواهد بود.
 

شانس بارداری دو قلو در دهه 40 زندگی

یکی از مواردی که در بارداری های این سن، شایع است، چند قلو زایی و بویژه دو قلو زایی است. اگرچه معمولاً این پدیده را به درمان هایی که به منظور بارور کردن خانم ها انجام می شود، نسبت می دهند، اما حتی بدون دریافت چنین درمان ها و داروهایی، چند قلو زایی به صورت طبیعی در این گروه سنی از خانم ها بیشتر است. پس اگر در سنین حدود 40 سالگی هستید و قصد بارداری دارید، بهتر است این موضوع را در ذهن خود داشته باشید.
 

حفظ بارداری در دهه 40 زندگی

هر بارداری در هر سنی، خطر سقط را به همراه دارد و هر چه سن بیشتر شود این خطر افزایش می یابد. یکی از علل افزایش احتمال سقط جنین پس از 40 سالگی این است که برخی خانم ها در این سن و سال به بیماری های مزمن مبتلا می شوند.
 
یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری های تیروئید، می تواند بارداری شما را دچار مشکل نموده و احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. به همین دلیل است که مراقبت های پیش از بارداری در این سن بسیار ضروری است.
 
با مراجعه به متخصص، قبل از اقدام به بارداری و کنترل نمودن بیماری های مزمن، می توانید خطرات بارداری خود را تا اندازه زیادی کاهش دهید. همچنین اگر برای بیماری خود هم اکنون دارو مصرف می کنید، باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا دارویی مناسب با شرایط بارداری را برایتان تجویز نماید.
 

تغییرات بدن در دهه 40 عمر

قطعاً بارداری تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد می کند. کسانی که بارداری در سنین جوانی و همچنین پس از دهه 40 را تجربه کرده اند، اذعان می کنند که تغییرات بدنی در این سن نسبت به دهه های 20 تا 30 زندگی، چالش برانگیزتر است.
 
خبر خوب برای شما این است که اگر ورزش می کنید، با شروع بارداری لازم نیست آن را متوقف کنید. یک برنامه ورزشی متناسب با بارداری علاوه بر اینکه مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، به یک بارداری سالم و آسان نیز کمک می نماید. پزشک یا ماما می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.
 
یادتان باشد که تحرک یکی از روش های کاهش استرس و فشار در دوران بارداری است. حتی اگر یک ورزشکار مبتدی هستید، می توانید از حرکات ورزشی ساده بهره ببرید. شنا، پیاده روی و یوگا سه ورزشی هستید که به خانم هایی که پیش از بارداری اهل ورزش نبوده اند، توصیه می کنند.
 

تغییرات خلقی و هیجانی در بارداریِ دهه 40 زندگی

بارداری موجب تغییرات هورمونی و در نتیجه تغییرات خلقی و هیجانی می شود. این تغییرات در همه سنین اتفاق می افتند و وابسته به سن نیستند. اما تفاوت خانم های 40 ساله با خانم های جوان این است که به نحو بهتر و مؤثرتری می توانند با این نوسانات خلقی کنار بیایند.
 
از سویی مشکلات مالی و ارتباطی نیز می توانند تحریک پذیری هیجانی در دوران بارداری را تشدید کنند. با افزایش سن زندگی، مشکلات مالی و ارتباطی نیز تا حدود زیادی کمتر می شوند. معمولاً در این سن و سال دیگر نگران پیدا کردن خانه و یا شغل نیستید و با آرامش بهتری می توانید این دوران را سپری کنید. البته به این نکته توجه کنید که حتی اگر این مشکلات را نداشته باشید، حاملگی به خودی خود استرس آور خواهد بود.
 
اگر بتوانید با خانم هایی که شرایط شما را داشته و در این سن باردار بوده و یا تازه زایمان کرده اند، ارتباط برقرار کنید، بسیار مفید خواهد بود. در این صورت دیگر تنها نخواهید بود و با هم افزایی و همدلی می توانید این شرایط را به خوبی و در کنار یکدیگر سپری کنید.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت وری ول فمیلی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط