همه چیز درباره کلسیم در دوران بارداری (بخش اول)

دوران بارداری یکی از حساس ترین مراحل زندگی هر فرد محسوب شده که می تواند با رعایت نکاتی ساده به خوبی از این مرحله عبور کرد و سلامت خود و جنین را تضمین نمود. یکی از مواد معدنی ضروری در دوران بارداری کلسیم است. در این مقاله شما را با اهمیت کلسیم، میزان لازم و منابع دریافت آن آشنا می سازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره کلسیم در دوران بارداری (بخش اول)
مادرهایی که در سنین کمتر از 19 سال هستند، به دریافت کلسیم بیشتری نیاز دارند.
 

مقدمه

کلسیم یکی از ضروری ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن در دوران بارداری است، بدن شما کلسیم را در کنار دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مصرف می کند و از سویی جنین برای رشد خود به آن نیاز دارد.
 
نیازهای بدن بسته به سن، جنسیت و شرایط، متفاوت است و دریافت بیش از حد کلسیم و یا عدم دریافت کلسیم کافی می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید. این مقاله را تا به انتها بخوانید تا دریابید میزان کلسیم مورد نیاز شما چقدر است و آیا به اندازه کافی آن را دریافت می کنید یا خیر؟
 

نیاز روزانه خانم های باردار به کلسیم

دانشکده زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، پیشنهاد می کند که زنان باردار و شیردهی که بیش از 19 سال سن دارند، باید روزانه 1000میلی گرم کلسیم مصرف کنند.
 
مادرهایی که در سنین کمتر از 19 سال هستند، به دریافت کلسیم بیشتری نیاز دارند. این میزان کلسیم برای حفظ سلامت خود مادر و همچنین رشد جنین و نوزاد، ضروری است. بنابراین، متخصصان پیشنهاد می کنند که مادرهای زیر 18 سال، باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم دریافت نمایند.  
 

اهمیت کلسیم در بارداری

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن محسوب می شود. مصرف به اندازه کلسیم در دوران بارداری برای سلامت مادر و رشد و سلامت جنین بسیار ضروری است.
 
برای جنین
جنین در حال رشد شما برای تشکیل دندان ها و استخوان هایش به کلسیم نیاز دارد. جنین موجودی بی استخوان است و برای کامل شدن نیاز به یک اسکلت کامل دارد. از سویی کلسیم یک ماده معدنی مهم برای تشکیل قلب، ماهیچه ها، عصب ها و حتی هورمون های جنین، محسوب می شود.
 
برای مادر
در دوران بارداری، بدن شما تمام کلسیم مورد نیاز جنین را فراهم می کند، بنابراین وقتی میزان کلسیم توصیه شده در این دوران را به طور کامل دریافت کنید، در واقع با این کار از بدن خود مراقبت نموده اید. اگر به قدر کافی کلسیم مصرف نکنید، باید منتظر عواقب آن باشید.
 
چه کلسیم کافی دریافت کنید و چه نکنید، بدن شما سعی می کند کلسیم مورد نیاز برای رشد جنین را فراهم کند. بنابراین اگر نتوانید کلسیم از دست رفته از بدنتان را جایگزین کنید، در نهایت استخوان هایتان ضعیف شده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش خواهد یافت.
 

مشکلات ناشی از دریافت کم یا زیاد کلسیم در دوران بارداری

مصرف کم و یا حتی زیاد کلسیم می تواند مشکلاتی را برای شما به همراه بیاورد که خوشبختانه بسیاری از این مشکلات و بیماری ها قابل پیشگیری است.
 
دریافت ناکافی (کم) کلسیم
اگر در دوران بارداری میزان کلسیم توصیه شده را دریافت نکنید، احتمالاً در آن ایام دچار مشکل خاصی نخواهید شد.
 
اگر کمبود کلسیم ناشی از یک مشکل یا بیماری خاص مانند مشکلات کلیوی، انجام برخی جراحی ها و یا مصرف برخی داروها باشد، احتمال بروز مشکل در دوران بارداری بیشتر خواهد بود. کمبود کلسیم ممکن است به موارد زیر منجر شود:
 
- فشار خون بالا در دوران بارداری
- زایمان زودرس
- کمبود وزن جنین
- حالت تهوع و سوزن سوزن شدن انگشتان
- کند شدن رشد نوزاد
- مشکلات قلبی
- گرفتگی عضلات
- کاهش اشتها
- خطر شکستگی استخوان در سنین بالاتر
 
دریافت ناکافی کلسیم، در موارد شدید و نادر ممکن است منجر به مرگ شود. اگر بیماری خاصی دارید که موجب کمبود کلسیم می شود، موضوع را جدی تر گرفته و با پزشک خود مشورت کنید.
 
مصرف بیش از حد کلسیم
البته دریافت بیش از حد کلسیم، آن هم از طریق مواد غذایی مصرفی، بسیار به ندرت اتفاق می افتد. اما اگر مکمل کلسیم مصرف می کنید، این احتمال افزایش خواهد یافت.
 
لازم است بدانید چه ویتامین ها و مواد معدنی و به چه میزان برای شما ضروری است، در غیر این صورت ممکن است میزان بیشتر از حد نیازتان را دریافت کنید.
 
بهتر است قبل از مصرف هر مکمل، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر سنتان بیش از 19 سال است، نباید روزانه بیش از 2500 میلی گرم کلسیم دریافت کنید واگر سنتان کمتر از این میزان است، این میزان نباید بیش از 3000 میلی گرم در روز باشد. دریافت بیش از حد کلسیم می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:
 
- یبوست
- سنگ کلیه
- ممنانعت در جذب برخی مواد معدنی مانند آهن و روی
- ضربات قلب نامنظم
 

منابع دریافت کلسیم

بدن شما به خودی خود قادر به تولید کلسیم نیست. بنابراین باید کلسیم مورد نیاز خود را از طریق غذاها، محصولات غنی شده و یا مکمل ها دریافت کنید. در ادامه به برخی از این منابع اشاره می کنیم.
 
منابع غذایی
مصرف 4 واحد شیر غنی شده و یا دیگر لبنیات غنی شده می تواند نیاز روزانه شما به کلسیم را رفع کند. هر واحد حاوی حدود 300 میلی گرم کلسیم بوده و در مجموع 1200 میلی گرم از این ماده معدنی را می توانید از این طریق کسب کنید. یک لیوان آب پرتقال غنی شده نیز حدود 300 میلی گرم کلسیم دارد. دیگر مواد غذایی مانند غلات، مغزها و لوبیا، دارای مقدار کمتری کلسیم هستند (حدودا 100 میلی گرم) در هر واحد.
 
مراقب باشید که لبنیات مصرفی حتماً از نوع پاستوریزه باشند. همچنین باید به این نکته توجه کنید که محصولات لبنی کم چرب و یا حتی بدون چربی نیز حاوی همان میزان کلسیم و مواد مغذی موجود در شیر است و تنها چربی و کالری کمتری دارد. البته اگر کمبود وزن دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که لبنیات پرچرب میل کنید.
 
محصولات لبنی که بیشترین میزان کلسیم را در خود جای داده اند:
- شیر
- پنیر
- ماست
- بستنی
  
دیگر مواد غذایی سرشار از کلسیم
- سبزیجاتی مانند کلم، بروکلی و کلم چینی
- انواع لوبیا
- مغزها
- ماهی
- کنسرو ساردین
 
محصولات غنی شده با کلسیم
- نان
- آب میوه های غنی شده با کلسیم
- سرلاک
- جو دو سر
 
مکمل های دارای کلسیم
- قرص ها و کپسول های مناسب برای دوران بارداری
- سیترات کلسیم
- کربنات کلسیم
 

اگر لبنیات دوست ندارید...

اگر مشکلی در مصرف لبنیات ندارید و می توانید روزانه 4 واحد مصرف کنید، احتمالاً به اهداف خود در تأمین کلسیم دست خواهید یافت. اما اگر به هر دلیل علاقه ای به مصرف لبنیات ندارید، با استفاده از روش هایی می توانید از خوردن لبنیات لذت ببرید. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:
 
1. صبح ها سرلاک میل کنید. می تواند هر روز صبح یک کاسه سرلاک را با شیر درست کرده و بخورید. با این کار هم شیر نوشیده اید و هم لذت برده اید!
 
2.مقداری شیر به چای یا قهوه خود اضافه کنید.
 
3. مقدار کمی پنیر به سالاد، سوپ و یا دیگر غذاهایتان اضافه کنید.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت وری ول فمیلی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما