دمنوش زنجبیل در بارداری: فواید، احتیاط ها و نحوه مصرف

دوران بارداری با تمام شیرینی ها، ممکن است سختی ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. یکی از مشکلات، خصوصاً در ماه های اوایل بارداری، حالت تهوع صبحگاهی است. تحقیقات نشان داده ریشه گیاه زنجبیل، می تواند حالت تهوع خانم های باردار را به شدت کاهش دهد. در این مقاله نکاتی در این زمینه را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 25 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دمنوش زنجبیل در بارداری: فواید، احتیاط ها و نحوه مصرف

مقدمه

دمنوش زنجبیل با دم کردن ریشه تازه یا خشک گیاه زنجبیل در آب داغ، تهیه می شود.
 
برخی بر این باورند که مصرف دمنوش زنجبیل می تواند یکی از روش های مؤثر در درمان حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی دروان بارداری باشد.
 
اما ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا نوشیدن دمنوش زنجبیل برای یک خانم باردار و جنینش خطری ندارد؟
 
این مقاله به بررسی تأثیر دمنوش زنجبیل در تسکین حالت تهوع بارداری، عوارض احتمالی و نحوه مصرف آن می پردازد. با ما همراه باشید.
 

فواید احتمالی دمنوش زنجبیل در بارداری

بیش از 80 درصد خانم ها در سه ماهه اول بارداری تهوع و استفراغ را تجربه می کنند.
 
خوشبختانه ریشه زنجبیل حاوی ترکیبات گیاهی متنوع و مفیدی است که می تواند برخی مشکلات دوران بارداری را تسکین دهد.
 
خصوصاً وجود دو ترکیب (جینگرول و شگاول) در این ریشه به عنوان گیرنده در دستگاه گوارش عمل کرده و تخلیه معده را سرعت می بخشد و همین تأثیر می تواند در تسکین حالت تهوع، مؤثر واقع شود.
 
جینگرول در مقادیر زیادی در ریشه تازه زنجبیل یافت می شود و شگاول بیشتر در زنجبیل خشک دیده می شود.
 
این بدان معناست که دمنوش تهیه شده از زنجبیل خشک بعلاوه زنجبیل تازه، می تواند بیشترین تأثیر را در تسکین حالت تهوع بارداری داشته باشد.
 
از سویی پژوهش ها و تجربه نشان داده اند که مصرف دمنوش زنجبیل می تواند دردهای ناشی از گرفتگی رحم را که اغلب خانم های باردار در سه ماهه اول حاملگی تجربه می کنند، تسکین دهد.
 

اثربخشی دمنوش زنجبیل بر حالت تهوع صبحگاهی در خانم های باردار

در بیشتر مطالعاتی که در مورد تأثیر ریشه گیاه زنجبیل بر حالت تهوع صبحگاهی انجام شده، از کپسول های تهیه شده از زنجبیل استفاده شده است.
 
با این وجود بسیاری از متخصصان بر این باورند که دمونش ریشه زنجبیل که از دم کردن 1 قاشق چایخوری (5 گرم) ریشه زنجبیل رنده شده در یک فنجان آب داغ تهیه می شود می تواند به اندازه یک کپسول حاوی 1000 میلی گرم زنجبیل، مؤثر باشد.
 
در مطالعه ای به 67 زن باردار، روزانه و به مدت 4 روز کپسول های 1000 میلی گرمی زنجبیل داده شد و در مقابل به گروهی از زن ها، دارونما خورانده شد. در این بررسی، حالت تهوع خانم های بارداری که کپسول زنجبیل را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که تنها دارونما مصرف کرده بودند، به شکلی معنادار، بهبود یافت.
 
بعلاوه، یک فراتحلیل که به بررسی 6 مطالعه پرداخت، دریافت زنانی که در ماه های اول بارداری زنجبیل مصرف کردند، در مقایسه با خانم های بارداری که تنها دارونما دریافت کرده بودند، تا 5 برابر بیشتر احتمال داشت که بهبود حالت تهوع و استفراغ بارداری را تجربه کنند.
 
در مجموع، نتایج بسیاری از پژوهش ها نشان می دهد که دمنوش زنجبیل مانند کپسول آن می تواند به بهبود حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی، بویژه در سه ماهه اول بارداری، کمک کند.
 

میزان توصیه شده و عوارض احتمالی

به نظر می رسد در مجموع، دمنوش زنجبیل، خصوصاً وقتی در مقادیر منطقی و معمول مصرف شود، برای خانم های باردار کاملاً بی ضرر است.
 
در حالیکه برای تسکین و بهبود حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری، هیچ دوز استانداردی در مورد مصرف دمنوش زنجبیل تعیین نشده است، تحقیقات نشان داده اند که مصرف 1 گرم (1000 میلی گرم) زنجبیل در روز، خطر خاصی برای خانم های باردار و جنین آن ها به همراه نخواهد داشت.
 
این دوز مصرفی معادل است با 1 قاشق چایخوری (5 گرم) ریشه رنده شده گیاه زنجبیل که در یک لیوان آب جوش، دم کشیده شود.
 
مطالعات نشان داده اند که هیچ ارتباط معناداری میان مصرف ریشه زنجبیل در دوران بارداری و افزایش احتمال خطر زایمان زودرس، زایمان بچه مرده، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و یا دیگر مشکلات مرتبط با بارداری و زایمان، وجود ندارد.
 
با این حال برخی مطالعات نشان می دهند که دمنوش ریشه زنجبیل، نباید در ایام نزدیک به زایمان مصرف شود، زیرا ممکن است احتمال خطر خونریزی را افزایش دهد. خانم های باردار با سابقه سقط جنین، خونریزی واژنی و یا لخته شدن خون، باید از مصرف محصولات مرتبط با ریشه زنجبیل و از جمله دمنوش زنجبیل، خودداری کنند.
 
در نهایت باید گفت که مصرف مداوم مقادیر زیادی از دمنوش زنجبیل می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد. برخی از این علائم و مشکلات عبارتند از: تپش قلب، نفخ و آروغ زدن های مکرر.
 
اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که پس از مصرف دمنوش زنجبیل این علائم و مشکلات را تجربه می کنید، بهتر است در مقدار مصرف این دمنوش تجدید نظر نموده و در طول روز مقدار کمتری دمنوش زنجبیل، میل کنید.
 

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

برای تهیه دمنوش زنجبیل در خانه، می توانید از زنجبیل تازه و یا خشک شده استفاده کنید.
 
برای تهیه این دمنوش 1 قاشق چای خوری معادل با 5 گرم ریشه زنجبیل قطعه قطعه شده و یا رنده شده را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید خوب دم بکشد. سپس اندکی از دمنوش را میل کنید و طعم آن را امتحان کنید. اگر به نظرتان طعم تند و غیرقابل تحملی نداشت می توانید آن را میل کنید، در غیر این صورت بهتر است مقداری آب به دمنوش خود اضافه نموده تا طعمش ملایم تر شود.
 
همچنین می توانید از دمنوش های کیسه ای که این روزها توسط شرکت های مختلف تولید می شوند، استفاده کنید. برای تهیه دمنوش زنجبیل با استفاده از زنجبیل کیسه ای، تنها لازم است کیسه را در یک فنجان آب داغ انداخته و چند دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد و سپس آن را میل کنید. اگر باز هم طعم آن را نمی پسندید، می توانید از شیرین کننده هایی مانند نبات، عسل، قند و یا شکر استفاده کنید. البته بهتر است در مصرف شیرین کننده ها، خصوصاً شیرین کننده های مصنوعی مانند قند و شکر و نبات زیاده روی نکنید، خصوصاً اگر در دوران بارداری مشکلاتی مانند دیابت بارداری را تجربه می کنید.
 
نکته مهم: پس از اینکه دمنوش زنجبیل شما آماده شد، لازم است آن را آهسته آهسته و جرعه جرعه میل کنید، زیرا در صورتیکه همه آن را در یک نفس سر بکشید، نه تنها حالت تهوع شما بهبود نخواهد یافت که حتی ممکن است، علائم شما بدتر شده و حالت تهوعتان بدتر شود.
 

سخن پایانی

تحقیقات و تجارب نشان داده اند که مصرف زنجبیل می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک نماید.
 
بنابراین، دمنوش زنجبیل به کاهش حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری نیز کمک می کند. به طور کلی نوشیدن روزانه 4 فنجان دمنوش زنجبیل در دوران بارداری، بی مشکل خواهد بود.
 
با این وجود، دمنوش زنجبیل نباید در روزهای نزدیک به زایمان مصرف شود، چرا که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. البته مصرف زنجبیل برای خانم هایی که سابقه سقط جنین و یا خونریزی در دوران بارداری دارند، توصیه نمی شود.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.