همه چیز درباره بارداری پس از 40 سالگی (بخش دوم)

بارداری در هر سن و سالی ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. اما با اینحال یکی از عوامل مؤثر بر بارداری، سن است. مشهور است که بارداری پس از 40 سالگی ممکن است از برخی جهات دشوار باشد. در بخش اول این مقاله به برخی موضوعات در این زمینه اشاره کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بارداری پس از 40 سالگی (بخش دوم)
هر چه بدن سالم تری داشته باشید، احتمالا در طول بارداری مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد.
 

ثبات وضعیت مالی پس از 40 سالگی

یکی از دلایلی که ممکن است خانم ها به خاطر آن بارداری خود را تا دهه 40 عمر خود به تأخیر بیاندازند این است که می خواهند به ثبات اقتصادی برسند. البته باید به این نکته توجه نمود که معنی و مرز ثبات اقتصادی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.
 
مثلاً ممکن است شغل شما به نحوی باشد که باید زیاد مسافرت کنید و وقتی سابقه کاری تان بیشتر شود، این مسافرت ها از برنامه شغلی شما حذف خواهد شد. شاید لازم باشد قبل از اقدام به بارداری و بچه دار شدن، تغییراتی را در شرایط شغلی خود ایجاد نمایید. شاید برای خود اهدافی مالی مانند خرید خانه و یا رسیدن به یک سطح درآمدی خاصی را تعیین نموده باشید. در هر حال این ها عللی است که ممکن است برخی خانم ها به خاطرشان بچه دار شدن خود را به تأخیر بیاندازند.
 

خطرات بارداری در دهه 40 زندگی

بارداری پس از 40 سالگی به خودی خود با مشکلاتی همراه است. هر چه بدن سالم تری داشته باشید، احتمالا در طول بارداری مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد. اما توجه نمایید حتی سالم ترین افراد نیز در بارداری با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
 
برخی از مشکلات بارداری در دهه 40 زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 
- زایمان زودرس
- مسمومیت حاملگی
- دیابت بارداری
- تولد نوزاد با وزن کم
- سزارین
 
سعی کنید قبل از اقدام به بارداری سابقه بیماری های خود را با متخصص و یا ماما در میان بگذارید. حتی اگر در ابتدای بارداری هستید، مراجعه به پزشک و کنترل بیماری های مزمن، می تواند بسیاری از مشکلات و خطرات بارداری را کاهش دهد.
 

مشکلات ژنتیکی در بارداری های پس از چهل سالگی

امروزه آزمایش های ژنتیکی پیش از بارداری و در تمام سنین، بسیار رایج است. با این حال انجام این آزمایش ها پیش از بارداری در سنین بالای چهل سال، رواج بیشتری دارد. پژوهش ها نشان داده اند احتمال اینکه خانم 40 ساله فرزندی مبتلا به سندروم داون، به دنیا بیاورد، 1 درصد است و این عدد در سن 49 سالگی به 10 درصد خواهد رسید.
 
آزمایش های ژنتیکی قبل از بارداری و در زمان انجام آزمایش های اولیه، توصیه می شود. نتایج آزمایش های ژنتیکی به نحوی است که احتمال ابتلای نوزاد به بیماری های ژنتیکی را بیان می کند. مثلاً ممکن است آزمایشات خون نشان دهند که احتمال بدنیا آوردن یک نوزاد مبتلا به سندورم داون برای شما حدود نیم درصد است. پس این آزمایش برای شما بسیار امیدوار کننده خواهد بود. و می توان گفت به احتمال بسیار زیاد فرزند سالمی از شما متولد خواهد شد.
 
البته باید توجه نمود که این آزمایشات تنها از احتمالات سخن می گویند و به هیچ عنوان نمی توانند نتایجی قطعی ارائه دهند.
 

زایمان پس از 40 سالگی

اگر به هر طریقی در این سن باردار شده اید و بارداری تان را با موفقیت به انتها رسانده اید، حالا وقت فکر کردن در مورد تولد بچه و زایمان است. زایمان برای تمام مادرها ممکن است با خطرات و مشکلاتی همراه باشد، اما ممکن است این خطر برای شما اندکی بیشتر باشد. اما اگر قبل از این سابقه بارداری و زایمان را داشته اید و به عبارتی این زایمان اولین زایمان شما نیست، اوضاع شما از مادری که می خواهد برای اولین بار زایمان کند، بهتر است.
 
آنچه که ممکن است فرآیند زایمان را برای شما دشوارتر کند، وضعیت سلامت جسمی تان است. خانمی که از یک بیماری مزمن رنج می برد ممکن است زایمان مشکل تری را تجربه کند. اگرچه بیماری های مزمن تنها بخشی از این پازل محسوب می شود.
 
یک باور قدیمی نیز وجود دارد و آن این است که احتمال القای زایمان و یا سزارین برای مادران در این سن و سال بیشتر است. با مراجعه به متخصص و ماما و بیان نگرانی های خود و همچنین شرکت در کلاس های زایمان، می توانید این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید.
 
نرخ سزارین در بارداری های دهه 20 زندگی حدود 26 درصد است و این عدد برای خانم های بالای 40 به عدد 52 می رسد. البته این به معنای این نیست که شما نیز لزوماً مجبور به سزارین خواهید شد، بلکه فقط احتمال چنین مشکلی برای شما اندکی بیشتر است. میزان سلامت جسمی، تخصص پزشک، سبک زندگی و اندکی شانس در این زمینه تعیین کننده خواهند بود.
 

سلامت نوزاد در بارداری های دهه 40 زندگی

یکی از نگرانی های اساسی که احتمالاً فکر بیشتر مادرها و البته پدرها را به خود مشغول کند، سلامت نوزاد است. نوزادی که مادری در این سن و سال دارد، ممکن است مشکلاتی را تجربه کند. اما خبر خوب این است که امروزه با گسترش تکنولوژی های مدرن و مراقبت های دقیق و گسترده ای که در سیستم بهداشتی و درمانی در دسترس عموم است، در بیشتر موارد شاهد به دنیا آمدن بچه هایی کاملاً صحیح و سالم خواهیم بود. در هر صورت لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که مراقبت های بارداری برای تمام سنین و شرایط، بسیار ضروری و مهم است و این اهمیت برای شمایی که قصد دارید در این سن و سال باردار و مادر شوید، به مراتب ضروری تر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 

سخن پایانی

در این مقاله که در دو بخش تنظیم شده به بررسی تمام نکات لازم در زمینه بارداری در دهه 40 زندگی اشاره کردیم. امکان بارداری و باروری در این سن، احتمال دوقلو و چند قلو زایی، مشکلات بارداری در این سن و سال، تغییرات جسمی و بدنی، تغییرات خلقی، مشکلات ژنتیکی، زایمان و ... برخی از موضوعاتی است که در این نوشتار به صورت نستباً مفصل به آن ها پرداختیم.
 
در حالیکه مطمئنا بارداری پس از 40 سالگی ممکن است با مشکلاتی همراه باشد، اما باید بدانید شما تنها نیستید و بسیاری از خانم ها شرایط شما را دارند و قصد دارند در این سن اقدام به بارداری نمایند و حتی این روزها شاهد افزایش مادرهایی هستیم که پس از 40 سالگی باردار شده و به خوبی و خوشی صاحب یک نوزاد زیبا و سالم و خوردنی می شوند! بنابراین بهتر است افکار منفی را کنار بگذارید و از بارداری و مادر شدن خود لذت ببرید.

منبع: سایت وری ول فمیلی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.