همه چیز درباره بارداری پس از سقط جنین (بخش اول)

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید، سقط جنین است. با این حال سؤالی که برای بسیاری از خانم ها پیش می آید این است که بارداری پس از سقط جنین ممکن است چه مشکلاتی را به همراه داشته و چه مدت بعد از سقط جنین می توان مجدداً اقدام به باردای نمود. در این مقاله به این سؤالات و برخی سؤالات دیگر در این زمینه پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 16 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بارداری پس از سقط جنین (بخش اول)
بیش از 50 درصد از کل بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند.
 

مقدمه

بارداری می تواند شیرین ترین اتفاق زندگی هر خانم باشد، با این حال ممکن است این دوران با نگرانی ها و مشکلاتی نیز همراه باشد، خصوصاً اگر در بارداری های قبلی، سقط جنین را تجربه کرده باشید. بارداری دقیقا مانند بسیاری از جنبه های مختلف زندگی می تواند به خوبی و خوشی به پایان رسیده و یا در میانه راه دچار مشکلاتی شود.
 
البته باید بدانید این شرایط تنها مختص شما نیست و بسیاری از خانم ها در سرتاسر جهان ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند. با این حال خبرهای خوبی برای شما داریم. بسیاری از خانم هایی که سقط جنین را تجربه می کنند، می تواند در بارداری های بعد نوزادی سالم به دنیا بیاورند. پس اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، هرگز نباید سقط جنین را به معنای ناتوانی خود برای بارداری و مادر شدن قلمداد کنید.
 
البته ممکن است این مسیر چندان هم هموار نباشد، اما با دانستن برخی نکات و رعایت آن ها می توانید پس از سقط جنین یک بارداری خوب و بی خطر را تجربه کنید. پس این مقاله را تا به انتها بخوانید تا به اطلاعات دقیقی و جالبی در این زمینه دست یابید.
 

اطلاع یافتن از سقط جنین

حدوداً 10 تا 15 درصد از بارداری ها، قبل از هفته دوازدهم بارداری به سقط جنین ختم می شوند. 1 تا 5 درصد از بارداری ها نیز ممکن است بین هفته های 13 تا 19، منجر به سقط شوند.
 
از سویی خوب است بدانید بیش از 50 درصد از کل بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند، اما در بسیاری از اوقات حتی خود زن نیز متوجه بارداری و سقط جنینش نخواهد شد. یعنی به عبارتی زن پس از نزدیکی با همسر باردار می شود و پیش از اینکه از بارداری اش مطلع شود، پریود شده و گمان می کند این همان عادت ماهیانه است. این در حالی است که آنچه اتفاق افتاده در واقع سقط جنین بوده است و شما اصلاً از آن مطلع نشده اید.
 
برخی علل سقط جنین از این قرارند:
- مشکلات کروموزومی جنین (حاملگی پوچ، حاملگی مولار، جابه‌جایی کروموزومی)
- مشکلات مرتبط با رحم یا گردنه رحم (سپتوم رحم، فیبروم)
- بیماری های مادر (بیماری های خودایمنی، عدم توازن هورمونی)
- عفونت ها (عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی، لیستریوز)
 
برخی سقط جنین ها خیلی ناگهانی اتفاق می افتند، در این موارد ممکن است خون و بافت های مربوط به جنین، با هم و به صورت ناگهانی از فرد خارج شوند. در برخی موارد نیز ممکن است سقط جنین بدون هیچ علامتی باشد. حتی ممکن است بدون مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی از سقط جنین خود مطلع نشوید.
 
در هر صورت، سقط جنین به هر شکلی باشد، احتمالاً شما احساس غم و یا خشم را تجربه خواهید کرد. هر چند که در ابتدا احساس کرختی و بی حسی خواهید کرد، اما در ادامه احتمالاً احساسات متنوعی را درک می کنید.
 
ممکن است چند هفته تا یک ماه پس از بارداری بدنتان بتواند به حالت طبیعی و عادی خود بازگردد. البته این زمان در هر فرد کاملاً منحصر به فرد بوده و به نوع و شدت سقط جنین شما، نیاز یا عدم نیاز به مداخلات پزشکی، توانایی و قوت جسمی شما و بسیاری از موارد دیگر وابسته است.
 

چه مدت پس از سقط جنین می توان اقدام به بارداری مجدد نمود؟

اگر بخواهیم پاسخی یک کلمه ای بدهیم باید بگوییم: فورا.
 
شاید شنیدن این پاسخ برایتان تعجب برانگیز باشد، اما خوب است بدانید برای باردار شدن پس از سقط جنین، حتی لازم نیست یک پریود را پشت سر بگذارید. اما چگونه؟
 
درست است، وقتی سقط جنین می کنید، بدن به زودی فرآیندی را آغاز می کند که در طی آن به روال معمول باروری خود باز می گردد. این بدان معناست که تخمدان شما قبل از آغاز یک پریود جدید، شروع به تخمک گذاری خواهد کرد و این به معنای آمادگی بدن برای یک بارداری جدید است.
 
تخمک گذاری حدود 2 هفته پس از سقط جنین اتفاق خواهد افتاد. اگر در زمان مناسب نزدیکی صورت گیرد و لقاح تخمک و اسپرم انجام شود، شما خیلی زودتر از آنچه که فکر کنید، شاهد مثبت شدید تست بارداری خود خواهید بود.
 
با این حال، مطالعات زیادی وجود دارد که توصیه می کنند 1 تا 3 ماه پس از سقط جنین اقدام به بارداری کنید.
 
مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد نشان داد که بارداری، 3 ماه پس از سقط جنین ممکن است پیامدهای بهتری داشته باشد. منظور ما از این 3 ماه این است که بارداری پس از سقط جنین را حداکثر 3 ماه به تأخیر بیاندازید.
 
یک تئوری می گوید که بارداری اول که منجر به سقط جنین شده، در واقع بدن شما را برای بارداری دوم آماده نموده است.
 
این مطالبی که تا حالا بیان شد بر اساس تحقیقات و پژوهش هایی است که تا کنون انجام شده است، اما با این حال شما اگر این سقط جنین را تجربه کرده اید، بهتر است قبل از اقدام به بارداری حتماً موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
 
در برخی موارد که شرایط سقط جنین خاص و دشوار باشد، شاید لازم باشد بارداری را بیش از 3 ماه به تأخیر بیاندازید. اگر سقط جنین مکرر دارید، ممکن است پزشک انجام برخی آزمایشات و تصویربرداری های تخصصی را تجویز نماید تا علت و یا علل ریشه ای این مشکل را دریابد و با رفع آن ها، در بارداری های بعدی از سقط جنین های آتی پیشگیری کند.
 
از سویی در برخی موارد سقط جنین ممکن است شما را از نظر روانی به هم بریزد و آمادگی بارداری را در شما به حداقل برساند. بنابراین همانطور که برای بارداری خود را از لحاظ جسمی آماده می کنید، باید از لحاظ روحی و روانی نیز آمادگی کافی را داشته باشید. پس اگر احساس می کنید شرایط روانی نرمالی ندارید، بهتر است به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه نموده و پس از رفع کامل مشکل، اقدام به بارداری مجدد نمایید.
 
در پایان باز هم متذکر می شویم که آمادگی و یا عدم آمادگی برای بارداری مجدد، در هر فرد کاملاً منحصر به فرد بوده و شما نیز با توجه به شرایط خاص و ویژه خود اقدام به باردای نمایید.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.