فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد (بخش دوم)

اختلال در انتقال باکتری‌ها از مادر به نوزاد با زایمان سزارین ممکن است خطر ابتلا به بیماری سلیاک، آسم، دیابت نوع ۱ و چاقی در کودک را افزایش دهد. در طول زایمان واژینال، باکتری‌ها در روده‌ی نوزاد مستقر می‌شوند و پس از تولد، شیر مادر، رشد میکروبیوم روده‌ی نوزاد را تقویت می‌کند. در این مطلب به فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد (بخش دوم)
زایمان طبیعی به شریک زندگی شما اجازه می‌دهد تا با کمک به شما در داشتن موقعیت‌های تسکین دهنده‌ی درد، در فرایند زایمان درگیر باشد.
 

مهمترین فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد


1. به شما اجازه می‌دهد آزادانه حرکت کنید
به پشت دراز کشیدن در طول وضع حمل ممکن است منجر به انقباضات ضعیف، فراخ‌شدگی و افاسمان شود و وضع حمل طولانی مدت شود. نتیجه‌ی وضع حمل در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید، میزان جراحی سزارین را به دلیل ناراحتی جنین یا عدم پایین آمدن جنین افزایش می‌دهد. متاسفانه پس از اپیدورال، استراحت در رختخواب لازم است زیرا پاهای زن بی‌حس می‌شود و خطر زمین خوردن وجود دارد و مادر باید تحت کنترل باشد تا اطمینان حاصل شود که ضربان قلب کودک کاهش نیافته‌است. علاوه بر این، استراحت در رختخواب می‌تواند باعث درد بیش‌تری شود، و مصرف بیش‌تر داروهای تسکین‌دهنده‌ی درد را ایجاب کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که جنبش بدون محدودیت در هنگام وضع حمل اجازه می‌دهد تا مادر موقعیتی داشته باشد که برای‌اش راحت‌تر است. ثابت شده‌است که جنبش بدون محدودیت درد زایمان را کاهش می‌دهد، گردش خون مادر و جنین را تسهیل می‌کند، کیفیت انقباضات رحم را افزایش می‌دهد و فرایند تولد جنین را تسهیل می‌کند. موقعیت‌هایی مانند جمع کردن زانو در سینه می‌تواند درد ناشی از موقعیت جنین خلفی را کاهش دهد و استفاده از دوش یا حمام نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
 
2. به شما اجازه می‌دهد که بخورید و بیاشامید
تحقیقات کالج آمریکایی Nurse-Midwives نشان می‌دهد که فقدان حمایت غذایی در طول زایمان می‌تواند باعث کمبود آب بدن، کتوزیس، هیپوناترمی و افزایش استرس مادر شود. زنانی که به طور طبیعی در یک زایشگاه یا بیمارستان زایمان می‌کنند قادر هستند به راحتی بخورند و بیاشامند که همین سبب می‌شود سطح انرژی آن‌ها در طول زایمان حفظ شود.
 
3. شروع تغذیه با شیر مادر بسیار آسان‌تر خواهد بود
یک نوزاد ممکن است تحت تاثیر داروهای زایمان و وضع حمل قرار بگیرد و این باعث می‌شود که آغاز شیردهی با مشکلاتی مواجه باشد. روند طبیعی زایمان و تولد، هم مادر و هم نوزاد را برای شیردهی آماده می‌کند. شیوه‌های تولد از جمله وضع‌حمل القا شده، مداخلات معمول، اپیدورال و جداسازی مادر و نوزاد، روند تغذیه با شیر مادر را مختل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که شیوه‌ی وضع حمل، اولین ساعات و روزهای شیردهی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. زایمان طبیعی اوضاع را برای شیردهی بدون مشکل مهیا می‌کند، در حالی که وضع حمل پیچیده و همراه با مداخلات، مشکلاتی را برای تغذیه با شیر مادر ایجاد می‌کند.
 
4. سبب می‌شود که احساس کنید کنترل در دست خودتان است
ثابت شده‌است که احساس کنترلی که زن در طول زایمان طبیعی دارد در واقع یک تجربه‌ی مثبت تولد است. در یک تحلیل مفهومی، ایده‌ی احساس کنترل در طی زایمان مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که زنان در کنترل عملکرد بدن و درد نقش مهمی دارند. توانایی آن‌ها در مقابله با درد و سایر مشکلات، منبعی از رضایت است که در تجربیات مثبت آن‌ها نقش مهمی دارد. کنترل فرایند زایمان سبب می‌شود که زنان بتوانند توجه خود را به درون خود متمرکز کنند و دنیای بیرونی را رها کنن.

هنگامی که یک زن احساس می‌کند که کنترل وضع حمل خود را بر عهده دارد، توانایی بیش‌تری را در خورد برای انجام زایمان طبیعی تجربه می‌کند، و همین به او حس قدرت می‌دهد. و پس از تولد، او بابت چنین تجربه‌ای مفتخر خواهد بود. حتی اگر شما نیاز به نوعی مداخله داشته باشید، این واقعیت که شما بخشی از فرایند تصمیم‌گیری هستید و کنترل تجربه‌ی خود را در اختیار دارید، سبب می‌شود که خاطرات خوبی از وضع حمل‌تان داشته باشید.
 
5. شریک زندگی شما را نیز درگیر می‌کند
بر اساس یک مطالعه که در سال ۱۹۹۹ در Midwifey منتشر شد، حمایت مرد در هنگام زایمان باعث واکنش بسیار مثبتی از سوی زن می‌شود. زایمان طبیعی به شریک زندگی شما اجازه می‌دهد تا با کمک به شما در داشتن موقعیت‌های تسکین دهنده‌ی درد، در فرایند زایمان درگیر باشد. استراتژی‌های ساده مانند اعمال فشار در ناحیه‌ی کمر و کپل‌ها در طول انقباضات، ایستادن و تکیه دادن به شما تا بتوانید جلو و عقب بروید، و حمایت از شما در مرحله‌ی زور زدن سبب می‌شود که شما و شریک زندگی‌تان در حین وضع حمل به هم نزدیک شوید.
 
6. سیستم گوارش نوزاد را بهبود می‌دهد
محققان دانشگاه کلمبیا معتقدند که اختلال در انتقال باکتری‌ها از مادر به نوزاد با زایمان سزارین ممکن است خطر ابتلا به بیماری سلیاک، آسم، دیابت نوع ۱ و چاقی در کودک را افزایش دهد. در طول زایمان واژینال، باکتری‌ها در روده‌ی نوزاد مستقر می‌شوند و پس از تولد، شیر مادر، رشد میکروبیوم روده‌ی نوزاد را تقویت می‌کند. این امراهمیت زیادی دارد زیرا به نوزاد کمک می‌کند که یک سیستم ایمنی قوی داشته باشد. احتمال این‌که زایمان‌های همراه با مداخلات به زایمان سزارین منجر شود، بیش‌تر است اما زایمان طبیعی تضمین می‌کند که کودک از فلور واژن عبور می‌کند و باکتری‌های سالم را دریافت می‌کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.