آنچه از کمردرد پس از زایمان باید دانست (بخش دوم)

برای جلوگیری از کمردرد تازه مادرانی که زایمان طبیعی داشته‌اند، نکاتی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید از جمله آن نحوه بلند و بغل کردن نوزاد می باشد. در این مطلب می‌توانید با درمان‌های پزشکی موجود، روش‌های جلوگیری از کمردرد پس از زایمان و موارد نیازمند مراجعه به پزشک برای درد کمر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از کمردرد پس از زایمان باید دانست (بخش دوم)
برای جلوگیری از درد بالای کمر در اثر شیر دادن، فرزندتان را به سمت سینۀ خود بیاورید و از خم شدن به سمت او خودداری کنید.
 

درمان‌های پزشکی برای بهبود کمردرد

اگر هیچ‌کدام از روش‌ها و راهکارهای درمان خانگی کمکی نکرد، لازم است این مشکل را با پزشک تان در میان بگذارید. او وضعیت شما را بررسی می‌کند و دربارۀ گزینه‌های درمانی با شما صحبت می‌کند. برخی از این گزینه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 
داروها: 
در ابتدا ممکن است ایبوپروفن یا استامینوفن را به صورت موقتی برای تان تجویز کند. بیشتر از مقدار تجویز‌شده از این قرص‌ها مصرف نکنید و اگر حس کردید به مقدار بیشتری نیاز دارید یا دردتان را تسکین نداد، دوباره با پزشک تان صحبت کنید. شاید برای تسکین موقتی درد، داروی دیگری نیز برای تان تجویز کند، در صورت شیردهی حتماً این موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.
 
فیزیوتراپی: 
پزشک ممکن است شما را به یک متخصص یا فیزیوتراپ ارجاع بدهد. بعضی از کمردرد‌ها به فیزیوتراپی واکنش خوبی نشان می‌دهد. به علاوه، فیزیوتراپ می‌تواند ورزش‌هایی را به شما آموزش دهد که با انجام آنها جلوی مراحل بعدی کمردرد را بگیرید.
 
درمان‌های کایروپراکتیک: 
برخی پزشکان ممکن است شما را برای انجام این درمان‌ها ارجاع بدهند. کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن است. در این نوع درمان‌ها از دارو استفاده نمی‌شود، بلکه با انجام حرکاتی روی بدن و آموزش نرمش‌هایی، به شما یاد می‌دهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندام‌های خود به درستی استفاده کنید تا از بروز مشکلاتی مثل کمردرد پیشگیری شود. لازم است برای انجام این درمان‌ها، اول با پزشک تان مشورت کنید.
 
طب سوزنی: 
در برخی مواقع ممکن است برخی پزشکان شما را برای انجام طب سوزنی ارجاع بدهند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه طب سوزنی هم به تسکین کمردرد کمک می‌کند. در این مورد نیز حتماً لازم و ضروری است که با پزشکتان مشورت کنید.
 

پیشگیری از کمردرد

برای جلوگیری از کمردرد تازه‌مادرانی که زایمان طبیعی داشته‌اند، نکاتی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید. برخی از این روش‌‌ها شامل موارد زیر است:
 
ورزش کردن: 
مدت کوتاهی بعد از زایمان شروع به ورزش کنید تا قدرت ماهیچه‌های شکم و کمر را بازگردانید. با انجام ۱۰ دقیقه انجام حرکات کششی روزانه روی زمین، انعطاف‌پذیری لگن و کمر شما بازمی‌گردد. همچنین می‌توانید وقتی فرزندتان خواب است این کار را انجام دهید. اما زنانی که سزارین کرده‌اند، باید بعد از اجازۀ پزشک ورزش‌های مناسب بدن شان را شروع کنند.
 
بغل کردن نوزاد:

برای بغل کردن فرزندتان، بازو‌های تان را به سمت او دراز نکنید و از بدن تان فاصله ندهید، بلکه قبل از برداشتنش، او را نزدیک سینۀ خود بیاورید و سپس بغلش کنید و بدن تان را نپیچانید.
 

بلند کردن کودک: 
برای بلند کردن فرزندتان از روی زمین، به جای دولا شدن و فشار به کمر، زانوهای تان را خم کنید و بنشینید، سپس عضلات شکم تان را جمع کنید و با کمک عضلات پاهای تان، نوزاد را بلند کنید. همچنین وقتی کودک را از تختش بلند می‌کنید، کنارۀ تخت را پایین بدهید و او را به سمت خودتان بکشید و از بلند کردن او به سمت بالا خودداری کنید.
 
گذاشتن کودک در صندلی: 
وقتی می‌خواهید کودک تان را درون صندلی مخصوص کودک بگذارید یا بیرون بیاورید، اول سینی جلویی صندلی را باز کنید و بعد او را بلند کنید.
 
قرار دادن کودک در صندلی ماشین: 
صندلی ماشین کودک را وسط صندلی پشتی ماشین قرار دهید. هنگام گذاشتن کودک روی صندلی ماشین، بیرون ماشین نایستید تا مجبور شوید به اندازۀ طول بازوهای خود داخل بروید و بچه را در صندلی‌اش بگذارید. به جای این کار، روی صندلی پشتی ماشین زانو بزنید و کودک را در صندلی بگذارید.
 
استفاده از آغوشی: 
بهتر است سعی کنید موقع راه رفتن همراه کودک تان، به جای بغل کردن او از آغوشی‌‌های استاندارد و مناسب نوزادان استفاده کنید.
 
پرهیز از حمل کودک به پهلو: 
کودک را به پهلوها و روی استخوان لگن تان حمل نکنید، این کار فشار زیادی به ماهیچه‌های کمرتان وارد می‌کند.
 
شیردهی به روش صحیح: 
برای جلوگیری از درد بالای کمر در اثر شیر دادن، فرزندتان را به سمت سینۀ خود بیاورید و از خم شدن به سمت او خودداری کنید. هنگام شیردهی نیز به جای مبل‌های راحتی خیلی نرم، روی یک سطح صاف و مناسب مثل تخت با یک پشتی بنشینید.
 

موارد نیازمند مراجعه به پزشک

برخی موارد هنگام درد کمر نیاز به پیگیری پزشکی دارد. در صورت مشاهدۀ موارد و شرایط زیر، لازم است بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید:
اگر درد کمرتان شدید یا مداوم بود یا به تدریج تشدید شد یا اگر همراه با تب بود.
اگر یکی از پا‌ها یا هر دو پایتان بی‌حس شد یا ناگهان احساس گیجی یا ضعف کردید.
اگر باسن، کشالۀ ران، ناحیۀ تناسلی، مثانه یا مقعدتان بی‌حس شد و در نتیجه دفع ادرار یا مدفوع برای تان سخت شد.
اگر دچار بی‌اختیاری ادرار یا بی‌اختیاری مدفوع شده‌اید.

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما