درمان خانگی موثر برای کمر درد (بخش سوم)

بی خوابی یا خواب ناکافی درد مزمن کمر را بدتر می‌کند. بنابراین، بسیار مهم است که خواب درست و کافی داشته باشید. اگر شما از اختلالات خواب رنج می‌برید، از تکنیک های آرامش استفاده کنید، غذاهای مناسبی مصرف کنید، و مصرف کافئین را قطع کنید. در این مطلب به درمان خانگی کمر درد که بسیار موثر هستند، پرداخته ایم.
سه‌شنبه، 26 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان خانگی موثر برای کمر درد (بخش سوم)
میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، کیوی، آناناس، بلوبری، تمشک و توت فرنگی را به صورت منظم مصرف کنید.
 

درمان خانگی کمر درد

1. یوگا
برخی از حالت‌های یوگا مانند حرکت ملخ، حرکت جسد، حرکت گاوآهن، حرکت کبرا، و حرکت بالا بردن پا تسکین دهنده‌های درد بسیار سودمندی هستند.
 
۲. نرمش های کششی
– به پشت دراز بکشید در حالی که دست‌هایتان تا حدودی دور از بد‌ن‌تان قرار دارد. پای خود را چسبیده به هم نگه دارید. با تمرکز بر منطقه‌ی کمرتان یک نفس عمیق بکشید. پاهای‌تان را به سمت راست ببرید. در همان زمان، سرتان را به سمت چپ بچرخانید. تنفس عمیق بکشید و این حالت را برای مدتی نگه دارید. دوباره به موقعیت اولیه برشد. حالا این کار را با طرف دیگر بد‌ن‌تان انجام بدهید. اگر احساس درد داشتید، بلافاصله تمرین را متوقف کنید. در غیر این صورت، به مدت ده دقیقه این حرکت را در هر طرف بدن‌تان انجام بدهید.

– نیمه دراز نشست، حرکت وال سیت، حرکت کششی همسترینگ و حرکت پل لگن نشسته برخی از تمرینات خوب برای کمر هستند.

– شما همچنین می‌توانید شنا را انتخاب کنید. این ورزش عضلات پشت و شکم‌تان را ورزیده می‌کند، و باعث می‌شود کم‌تر در معرض فشار باشند. در حالی که شما شنا می‌نید، شناور بودن میزان فشار روی بدن را کم می‌کند، و از این رو، درد را کاهش می‌دهد.

– توجه داشته باشید که اگر کمر درد به علت اسپاسم ایجاد شده باشد، نباید تمرینات کششی انجام بدهید.
 
3. داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسند.
شما می‌توانید ژل موضعی و کرم‌هایی مانند زوستریکس، بن‌گای و آسپرکریم را استفاده کنید. این محصولات شامل منتول، کافور، کپسایسین، اکالیپتوس و سالیسیلات هستند که درد پشت را تسکین می‌دهند. داروهای ضد درد مانند ناپروکسن و ایبوپروفن نیز به همان اندازه موثر هستند.

– توجه داشته باشید که توصیه می‌شود با داروساز یا پزشک‌تان قبل از مصرف هر گونه دارویی مشورت کنید.
 
4. مغزتان را به کار بگیرید.
مطالعات نشان داده‌اند که اجتماعی بودن، خوردن شکلات تلخ و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود، هورمون‌هایی که سیگنال‌های درد را مسدود می‌کنند، افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند، و در نتیجه درد پشت را کاهش می‌دهند. طب سوزنی، مدیتیشن (مراقبه)، تنفس عمیق، ماساژ درمانی و ورزش‌های هوازی برخی از دیگر روش‌ها برای تحریک تولید اندورفین هستند.
 
5. به اندازه‌ی کافی بخوابید.
بی‌خوابی یا خواب ناکافی درد مزمن کمر را بدتر می‌کند. بنابراین، بسیار مهم است که خواب درست و کافی داشته باشید. اگر شما از اختلالات خواب رنج می‌برید، از تکنیک‌های آرامش استفاده کنید، غذاهای مناسبی مصرف کنید، و مصرف کافئین را قطع کنید.
 

داروهای گیاهی برای درمان خانگی کمر درد

1. گیاه بلسان‌الماء و بداغ جنگلی
مقادیر مساوی از تنتور گیاه بلسان الماء و بداغ جنگلی را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را هر ۳ تا ۴ ساعت به مدت ۳ روز متوالی بخورید. ترکیب این دو گیاه درد را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
 
2. هلیله‌ی سیاه
یک قطعه‌ی کوچک از هلیله‌ی سیاه را پس از صرف غذای‌تان میل کنید. این یکی از ساده‌ترین داروهای خانگی برای درمان درد کمر است.
 
3. چای بابونه
استرس عضلات پشت را سفت می‌کند و در نتیجه، باعث بروز درد می‌شود. گفته می‌شود که بابونه به شدت استرس را از بین می‌برد و عضلات را آرام می‌کند. ۱ فنجان آب جوش بردارید و ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه به آن اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. شما همچنین می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه استفاده کنید. ۱ تا ۳ فنجان از این چای را هر روز بنوشید.
 
4. ریشه‌ی زنجبیل
ترکیبات ضد التهابی زنجبیل درد را کاهش می‌دهد. وقتی کمر درد دارید، چای زنجبیل بنوشید. ریشه‌ی تازه‌ی زنجبیل را برش بدهید این برش‌ها را در ۱ لیتر آب جوش بریزید. اجازه بدهید روی حرارت کم به مدت نیم ساعت دم بکشد. صبر کنید تا خنک شود و کمی عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود. این چای را دو بار در روز بنوشید.
 
5. جوشانده‌ی برگ ریحان
مدت‌ها است که برگ ریحان مقدس به عنوان مرهمی برای شفای روح، بدن و ذهن استفاده می‌شود. یک فنجان آب بردارید و آن را بجوشانید. ۱۰ برگ ریحان به آن اضافه کنید. آن‌قدر ترکیب را بجوشانید تا تبدیل به شیره شود. زمانی که در حال جوشیدن است کمی نمک به آن اضافه کنید. این جوشانده را دو تا سه بار در روز مصرف کنید تا به سرعت از درد کمر خلاص شوید.
 
6. گیاه پنجه‌ی شیطان
مطالعات پژوهشی نشان داده‌اند که یک دوز درمانی از این گیاه اهل افریقای جنوبی برای کوتاه مدت درد کمر را کاهش می‌دهد.

– توجه داشته باشید که افراد مبتلا به زخم روده یا معده و زنان باردار باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.
 

بایدها برای درمان خانگی کمر درد

– سبزیجات کم پخته شده و بخار پز را مانند گل کلم، هویج، کلم برگ و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سالاد تهیه شده از جوانه‌ها، کاهو، تربچه، گوجه‌فرنگی و خیار نیز سودمند در نظر گرفته می‌شوند.
– میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، کیوی، آناناس، بلوبری، تمشک و توت فرنگی را به صورت منظم مصرف کنید.
– در حالی که چای آماده می‌کنید، دانه‌های فلفل سیاه، ۵ میخک و ۱ گرم پودر زنجبیل خشک به آن اضافه کنید.
– وزن مناسب بدن‌تان را حفظ کنید.
– سیگار را ترک کنید.
– روی پهلو یا پشت‌تان بخوابید در حالی که زانوی‌تان به زاویه‌ی ۹۰ درجه خم شده است. زانو‌ها را با قرار دادن یک بالش بین آنها بالا نگه دارید.
– به جای خوابیدن روی تشک نرم، روی یک تشک سفت بخوابید.
– خود را درگیر سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان کنید. این کار سطح استرس را کاهش می‌دهد و به روند بهبودی‌تان کمک می‌کند.
– اگر باید به مدت طولانی به حالت ایستاده باشید، گاهی یک پای‌تان را بالا بگیرید. پس از ۱۵ دقیقه پای دیگرتان را بالا بگیرید.
 

نبایدها برای درمان خانگی کمر درد

– ساعت‌های طولانی را در یک موقعیت بدنی ثابت ننشینید.
– از پوشیدن کفش پاشنه بلند اجتناب کنید.
– مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای چرب و فرآوری شده را کاهش دهید.
– اجسام سنگین را بلند نکنید. به جای کشیدن یک جسم سنگین، برای حرکت دادن‌اش آن را هل بدهید.
– به مدت طولانی دراز نکشید. در عوض، ماهیچه‌های خود را در حال حرکت نگه دارید.
– از برخی ورزش‌ها از قبیل حرکت بلند کردن پا، دراز و نشست کامل و لمس انگشتان پا در حالت ایستاده پرهیز کنید. این تمرینات به جای این‌که دردتان را درمان کند، بر شدت آن اضافه می‌کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.