آشنایی با فواید ورزش های هوازی

فعالیت هوازی منظم، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا، می‌تواند به شما کمک کند طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنید. کافی است ببینید ورزش هوازی چگونه بر قلب، ریه‌ها و جریان‌ خون‌تان تاثیر می‌گذارد. آن وقت به تکاپو می‌افتید و خیلی زود نتایج رضایت بخش این تحرک را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به بهترین فواید ورزش های هوازی برای سلامتی و لاغری اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید ورزش های هوازی
ورزش هوازی کلسترول خوب را تقویت می‌کند و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود پلاک‌های کمتری در شریان‌های‌تان شکل بگیرند.
 

بدن چگونه نسبت به ورزش هوازی واکنش نشان می‌دهد

در حین ورزش هوازی، مرتبا عضلات بزرگ دست‌ها، پاها، و باسن‌تان را تکان می‌دهید. و خیلی زود متوجه واکنش‌های بدن‌تان خواهید شد. سریع‌تر و عمیق‌تر تنفس خواهید کرد. این مقدار اکسیژن خون‌تان را به بیشترین حد می‌رساند. قلب‌تان سریع‌تر خواهد تپید، که جریان خون به سمت عضلات و بازگشت آن به ریه‌ها را افزایش می‌دهد. رگ‌های خونی کوچک‌تان عریض خواهند شد تا اکسیژن بیشتری را به عضلات‌تان برسانند و محصولات اضافی – مانند دی‌اکسید کربن و اسید لاکتیک – را بیرون برانند. حتی بدن‌تان اندورفین ترشح خواهد کرد، ضد دردی طبیعی که احساس سلامتی را افزایش و ارتقاء می‌دهد.
 

فواید ورزش های هوازی

فارغ از سن و سال، وزن یا توانایی ورزشی، فعالیت هوازی برای شما خوب است. فعالیت هوازی – بدون توجه به سن – فایده‌های بسیاری برای سلامتی دارد. همینکه بدن‌تان خودش را با ورزش هوازی منظم تطبیق می‌دهد، شما قدرتمندتر و متناسب‌تر خواهید شد.
 
۱. از اضافه وزن به دور بمانید
در کنار یک رژیم غذایی سالم، ورزش هوازی به شما کمک می‌کند وزن کم کنید و متناسب بمانید.
 
۲. بنیه، تناسب اندام و قدرت‌تان را افزایش دهید
ممکن است وقتی برای اولین بار تمرین‌های هوازی معمول را آغاز می‌کنید احساس خستگی کنید. اما در دراز مدت، از اینکه بنیه‌ی بدنی‌تان افزایش می‌یابد و خستگی‌تان کم می‌شود لذت خواهید برد. همچنین می‌توانید از سلامت بیشتر قلب و ریه و قدرت استخوان‌ها و عضلات در گذر زمان بهره مند شوید.
 
3. از بیماری‌های ویروسی به دور بمانید
ورزش هوازی سیستم ایمنی بدن‌تان را به طریقی مثبت فعال می‌کند. این امر ممکن است باعث شود نسبت به بیماری‌ّهای ویروسی جزیی مانند سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا آسیب پذیری کمتری داشته باشید.
 
۴. خطراتی را که متوجه سلامتی‌تان است کاهش دهید
ورزش هوازی خطر ناراحتی‌های بسیاری من جمله چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، سکته و انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد. ورزش‌های هوازی مبتنی بر وزن مانند پیاده روی، به کاهش خطر پوکی استخوان کمک می‌کنند.
 
۵. ناراحتی‌های مزمن را کنترل کنید
ورزش هوازی به پایین آوردن فشار خون و کنترل قند خون کمک می‌کند. این فعالیت می‌تواند درد را کاهش دهد و قدرت عملکرد بدنی را در افراد مبتلا به آرتروز بهبود ببخشد. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی و تناسب اندام را در کسانی که سرطان داشته‌اند افزایش دهد. اگر بیماری عروق کرونر دارید، ورزش هوازی کمک می‌کند بتوانید این ناراحتی‌ را کنترل کنید.
 
6. قلب‌تان را تقویت کنید
قلب قدرتمندتر به تپیدن چندان سریع نیازی ندارد. همچنین قلب قوی خون را بهتر پمپاژ می‌کند، که همین امر جریان خون به سمت تمام اعضا و قسمت‌های بدن را بهبود می‌بخشد.
 
۷. شریان‌های‌تان را پاک نگه دارید
ورزش هوازی کلسترول خوب را تقویت می‌کند و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود پلاک‌های کمتری در شریان‌های‌تان شکل بگیرند.
 
۸. روحیه‌تان را تقویت کنید
ورزش هوازی ممکن است از غم و اندوه افسردگی بکاهد، تنش مربوط به اضطراب را کاهش و آرامش خاطر را افزایش دهد. همچنین کیفیت خواب‌تان را بهبود می‌بخشد.
 
۹. با پا به سن گذاشتن فعال و مستقل بمانید
ورزش هوازی عضلات‌تان را قوی نگه می‌دارد، که این به حفظ تحرک بدن حتی با پا به سن گذاشتن کمک می‌کند. ورزش می‌تواند خطر زمین خوردن و آسیب‌ها و صدمه‌های ناشی از آن را در افراد مسن کاهش دهد. و می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.
 
۱۰. بیشتر عمر کنید
مطالعات نشان می‌دهند کسانی که در ورزش‌های هوازی منظم شرکت دارند نسبت به کسانی که منظم ورزش نمی‌کنند بیشتر عمر می‌کنند. همچنین ممکن است خطر مرگ آن‌ها بر اثر هر عاملی کاهش پیدا کند من جمله بیماری قلبی و سرطان‌های بخصوص.
 

اولین قدم را بردارید

آمادگی دارید بیشتر فعالیت کنید؟ عالی است! فقط یادتان باشد در آغاز قدم‌های کوچک بردارید. اگر مدت زیادی بی تحرک بوده‌اید یا بیماری مزمنی داشته‌اید، پیش از شروع فعالیت از پزشک‌تان اجازه این کار را بگیرید. وقتی برای شروع ورزش آماده شدید، این کار را به آرامی انجام دهید. می‌توانید پنج دقیقه صبح‌ها راه بروید و پنج دقیقه عصرها. به هر حال هر فعالیت فیزیکی از این که حرکتی انجام ندهید بهتر است.

روز بعد، به زمان هر جلسه‌ی تمرینی چند دقیقه اضافه کنید. کمی هم سرعت‌تان را افزایش دهید. به زودی، خواهید توانست حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در روز به چابکی راه بروید و از تمام مزایای فعالیت‌های هوازی بهره‌مند شوید. اگر بیشتر ورزش کنید حتی می‌توانید بیشتر هم بهره ببرید. گزینه‌های دیگر برای ورزش هوازی می‌توانند شامل اسکی، رقص هوازی، شنا، پله‌نوردی، دوچرخه سواری، آهسته دویدن، اسکی‌واره یا پارو زدن بشوند. اگر ناراحتی دارید که توانایی انجام فعالیت‌های هوازی را محدود می‌کند، درباره‌ی گزینه‌های جایگزین آن با پزشک مشورت کنید. مثلا، اگر آرتروز دارید، ورزش‌های آبی بدون فشار آوردن بر مفاصل‌تان می‌تواند به شما همان فایده‌های فعالیت هوازی را ببخشد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.