روش های درمان سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی در بارداری یکی از مشکلات این دوران محسوب می گردد و ما در این مطلب قصد داریم در مورد درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری صحبت کنیم. سرماخوردگی در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ روش درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری چیست؟ با استفاده از چه روش هایی می توانیم سرماخوردگی در حاملگی را با روش های خانگی و به صورت طبیعی درمان کنیم؟ با ما همراه باشید.
شنبه، 5 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های درمان سرماخوردگی در بارداری
تب بالا در زمان سرماخوردگی عموما از عفونت موجود در بدن ناشی می شود و زمانی که عفونت بدن از بین برود ، تب نیز به طور طبیعی پائین می آید.
 

مقدمه

سرماخوردگی زنان باردار یکی از مشکلات دوران بارداری محسوب می گردد که مخصوصا در فصول سرد سال می تواند برای آن ها پیش بیاید. درمان سرماخوردگی زن در زمان بارداری با درمان آن در زمان غیر بارداری تفاوت هایی دارد. شاید سؤال شود که علت این تفاوت در چیست و چه عاملی در زمان حاملگی زن باعث می شود که درمان سرماخوردگی با حالت غیر بارداری متفاوت باشد؟

پاسخ این پرسش بسیار ساده و واضح است و آن شرایط بارداری زن باردار و مخصوصا وجود جنین در رحم زن باردار می باشد. هر غذایی که یک زن باردار می خورد و هر دارویی که یک زن حامله مصرف می کند مستقیما بر روی جنین تاثیر دارد. از این روست که گفته می شود روش درمان سرماخوردگی در حاملگی با روش درمان آن در زمان های غیر آبستنی فرق دارد. در زمان بارداری به دلیل مساله سلامت جنین و شرایط بارداری ، زنان باردار نمی توانند از هر روشی به منظور درمان سرماخوردگی خود استفاده کنند. اگر یک زن در زمان غیر بارداری به راحتی می توانست انواع آنتی بیوتیک ها را برای درمان سرماخوردگی مصرف کند ، در زمان بارداری چنین بی محابا نمی تواند عمل کند زیرا باید سلامت جنین را علاوه بر سلامت خود در نظر بگیرد.

حال که در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری محدودیت وجود دارد و از طرفی نمی توان سرماخوردگی را نیز بدون درمان رها کرد پس چاره چیست؟ چاره آن در درمان خانگی سرماخوردگی است. ما در این مطلب به برخی از شیوه های خانگی سرماخوردگی اشاره می کنیم که زنان باردار به راحتی و بدون نگرانی می توانند از این روش ها استفاده کرده و سرماخوردگی خود را درمان کنند بدون اینکه آسیبی به جنین وارد شده یا بارداری آنها تهدید شود.
 

روش های درمان سرماخوردگی در بارداری

اصولا برای درمان سرماخوردگی سه کار اصلی لازم است که انجام شود:
- گرم کردن بدن
- رفع عفونت
- پایین آوردن تب

اگر سه عمل بالا به شیوه منظم و خوب انجام شوند ، سرماخوردگی به طور طبیعی درمان می شود. اما ببینیم برای سه عمل بالا چه کارهای طبیعی می توانیم در خانه انجام دهیم.
 
گرم کردن بدن :
گرم کردن بدن از اقدامات لازم جهت درمان سرماخوردگی می باشد. منظور از گرم کردن بدن ، مصرف برخی مواد غذایی یا داروئی است که سبب گرم شدن بدن می شود. در حالت معمول و در زمان های غیر بارداری ، زنان می توانند از برخی داروهای شیمیایی یا گیاهی که بدن را گرم می کنند استفاده نمایند. اما در زمان بارداری و به دلیل مساله سلامت جنین ، موضوع فرق می کند و زنان حامله مجاز نیستند که از هر ماده داروئی یا غذایی جهت گرم کردن بدن خود استفاده کنند. پس ، از آن جایی که زنان باردار نمی توانند از هر ماده غذایی یا دارویی جهت گرم کردن بدن خود استفاده کنند ، بهترین ر اه گرم کردن بدن در زنان حامله استفاده از عسل طبیعی (عسل ناب) می باشد.

مصرف مقداری عسل در روز می تواند به گرم کردن بدن زنان باردار به منظور مقابله با سرماخوردگی کمک زیادی بکند. میزان مصرف عسل به شرایط زنان باردار بستگی دارد و معمولا خوردن یک الی دو قاشق غذاخوری از عسل طبیعی در روز و در زمان سرماخوردگی ، کافی است. زنان باردار می توانند عسل را به تنهایی یا به صورت عسل آب یا همراه با سایر مواد  طبیعی که در بخش های بعدی ذکر خواهد شد مصرف نمایند. عسل طبیعی علاوه بر گرم کردن بدن ، عامل مهمی در جهت رفع عفونت بدن است. لازم به ذکر است که در اینجا منظور از عسل ، عسل طبیعی است که خاصیت درمانی دارد و عسل های تصنعی مد نظر این مطلب نیست.
 
رفع عفونت :
دومین قدم مهم در جهت درمان سرماخوردگی ، مبارزه با عفونت و جلوگیری از گسترش آن می باشد. در اینجا هم مساله مهمی که وجود دارد نحوه مبارزه با عفونت سرماخوردگی در زمان حاملگی است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد از هر ماده غذایی یا دارویی نمی توان جهت درمان عفونت در زمان بارداری استفاده کرد و بایستی از داروها یا مواد غذایی استفاده شود که ضرر یا خطری را متوجه جنین و بارداری نکند.

سه ماده ضد عفونت قوی که می توان در زمان حاملگی از آنها برای رفع عفونت سرماخوردگی استفاده کرد عبارتند از: شلغم ، پیاز و عسل طبیعی. این سه ماده ارزشمند نقش بسیار مهمی در درمان عفونت زنان در دوران بارداری دارند در عین حالی که هیچ خطری نیز برای جنین ندارند. البته طبیعی است که حتی در مصرف این مواد نیز باید رعایت اعتدال را نمود و مصرف بیش از اندازه آنها می تواند خطر آفرین باشد. اما در حالت معمول ، مصرف شلغم ، پیاز و عسل طبیعی ضرری برای جنین ندارد.

این سه ماده ضد عفونت را می توان به صورت جداگانه یا به صورت ترکیب با یکدیگر مصرف کرد. مثلا می توان از معجون شلغم و عسل ، معجون عسل و آب پیاز ، معجون شلغم و عسل به همراه آب پیاز استفاده کرد. مداومت بر مصرف این سه ماده ارزشمند می تواند عفونت سرماخوردگی در زمان بارداری را از بین برده و به درمان سرماخوردگی در حاملگی کمک زیادی بکند. کلا مصرف پیاز پخته توسط زنان حامله یکی از روش های عالی جهت درمان عفونت های مختلف در زمان بارداری می باشد. در این زمینه مطالعه مطلب درمان عفونت بارداری با پیاز توصیه می شود.
 
پایین آوردن تب :
مساله سومی که در زمان سرماخوردگی بایستی به آن اهمیت داد بحث تب و پائین آوردن آن می باشد. تب بالا در زمان سرماخوردگی عموما از عفونت موجود در بدن ناشی می شود و زمانی که عفونت بدن از بین برود ، تب نیز به طور طبیعی پائین آمده و قطع می شود. اما برای پایین آوردن تب نبایستی فقط منتظر درمان عفونت بود چرا که درمان عفونت مدتی طول می کشد و اگر با استفاده از روش های دیگر به پایین آمدن تب کمک نکنیم ممکن است خدای ناکرده سبب بروز مشکلات دیگر گردد. از این رو در کنار درمان عفونت سرماخوردگی بایستی تب را نیز با استفاده از روش های سالم پایین آورد.

اما با چه روشی می توانیم تب را پایین نگه داریم؟ بهترین و سالمترین راه آن ، پاشویه با آب نمک است. پاشویه با آب ولرم که کمی نیز نمک دریا یا سنگ نمک طبیعی در آن حل شده باشد ، بهترین راه پایین آوردن تب می باشد. پاشویه با آب نمک طبیعی علاوه بر کاهش تب به کم کردن درد بدن که در اثر سرماخوردگی به وجود می آید کمک زیادی می کند.

منبع: سایت 2 زندگی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.