راه های درمان بیماری سرماخوردگی (بخش اول)

اگر احساس سوزش در حلق خود دارید، کرخت و بی حالی شده اید، به سرماخوردگی دچار شده اید. که می توانید با رعایت یک سری از نکات و انجام نکات دیگر آن را در زمان کمی درمان نمایید. با ما همراه باشید.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راه های درمان بیماری سرماخوردگی (بخش اول)
استفاده از روی باعث می شود سرماخوردگی شما تا حد زیادی کاهش یافته و در طول یک یا دو روز آینده علائم آن قطع شود.
 

مقدمه

ممکن است برای هر فردی در زندگی بیماری سرماخوردگی به وجود بیاید اگر هر چقدر هم قوی شجاع و محافظه خود باشند، باز هم ممکن است که این ویروس سرماخوردگی با علائمی همچون سرفه و عطسه به سراغ شان بیاید. سرماخوردگی نوعی عفونت بینی و حلق به شمار می رود.  هر چقدر رفت و آمد شما در محیط های عمومی و هوای سرد در فصول سرد سال بیشتر باشد، امکان ابتلای شما به این بیماری نیز بیشتر می باشد. سرماخوردگی ممکن است به دو صورت خفیف، بدون علائم خاص به وجود بیاید و یا شدید، با علائم بیشتر وجود داشته باشد. که او از علائم مهم آن را می‌توان به گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، گاهی تب و لرز و کسالت بدن اشاره کرد. 
 

راه های درمان سرماخوردگی

استفاده ویتامین c
اثرات شگفت انگیز ویتامین c را زمانی می توان درک کرد که این ویتامین در بدن نقش سم زدایی را دارد و سرماخوردگی را از هفت روز به دو تا سه روز می رساند. ویتامین c در بدن، هر ویروس ناشناخته را از بین می‌برد و باعث می‌شود که عطسه، سرفه و دیگر علائم شما به صورت کامل کاهش بیاید و قطع شود. میوه هایی همچون پرتقال، زغال اخته و لیمو منبع ویتامین سی هستند که می توانید با استفاده از این میوه ها یا آب میوه آن از ویتامین های درون آن بهره ببرید.
 
از جمع دوری کنید
هنگامی که در دوره سرماخوردگی شما شروع شده، سعی کنید از هر نوع مهمانی یا دورهمی دوری کنید. چرا که این برنامه ها شما را از نظر جسمی خسته می‌کند و سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازند و در نتیجه سرماخوردگی طولانی تری را تجربه می کنید. از طرفی حضور شما در جمعیت باعث می شود که دیگران نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند.
 
بیشتر استراحت کنید
استراحت و خواب کافی باعث می شود انرژی شما برای بهبودی ذخیره شود و همچنین از مبتلا شدن به عفونت ریوی جلوگیری می شود. اگر نوع شدید بیماری را دارید از کار خود چند روز مرخصی گرفته و در خانه استراحت نمایید و تاحد ممکن از فعالیت‌های خود بکاهید و در موقعیت های متشنج و خسته کننده قرار نگیرید. زیرا با آمدن این بیماری در بدن شما احساس خستگی و عصبانیت بیشتری را حس می کنید و به دلیل پایین آمدن تمرکزتان نمی توانید در برابر واکنش تان اختیار داشته باشید. 
 
مصرف روی خود را بالا ببریم
استفاده از روی باعث می شود سرماخوردگی شما تا حد زیادی کاهش یافته و در طول یک یا دو روز آینده علائم آن قطع شود. برای مصرف قرص حاوی روی باید با پزشک مشورت شود. 
 
غذای سبک بخورید
ممکن است با خود فکر کنید که غذاهای پر حجم و سنگین برای بهبودی حال تان بهتر است و غذاهای گوشتی و چرب می تواند از نظر جسمی شما را تقویت کند. اما باید گفت که در این یک مورد اشتباه است، چرا که در دوران سرماخوردگی دستگاه گوارش توان هضم غذاهای سنگین را ندارد و شما برای استراحت دادن به بدن خود و جلوگیری از آوردن فشار برای سوخت و ساز بدن باید از غذاهای سبک و راحت استفاده کرد، مانند سوپ یا فرنی و انواع حلواهای نرم استفاده نمایید. که همراه با مواد مغذی زیادی که به همراه دارند بسیار روان و سبک می باشد. 

توجه داشته باشیم که در این دوران تا حد زیادی از غذاهای چرب، گوشتی و محصولات شیرینی کمتر استفاده نمایید. شلغم، لبو، چغندر پخته شده، لیمو ترش و شیرین، پرتقال، نارنج، عصاره گوشت تازه، نعنا، عسل و... برای فرد بیمار بسیار مفید می باشد. [1] 
 
خود را در آب داغ قرار دهید
کنت پیترز می گوید : گرفتن دوش بخار می تواند به کاهش پرخونی کمک کند. در حالی که یک حوله روی سرتان گذاشته اید، بخار آب جوش را تنفس کنید این کار همچنین با مرطوب کردن گلوی خشک، سرفه را آرام می کند. [2] 
 
داروهای خود را شبانگاه مصرف کنید
در هنگام شب و آرام شدن بدن، تازه دردهای شما خود را نمایان می کنند. به طور بیشتر و حادتر شما را مورد آزار قرار می دهند و باعث ناآرامی در خوابیدن می شوند. شما می توانید داروهایی که بدون نسخه در دسترس شما می باشد و دارای اثرات جانبی زیادی مانند تهوع و خواب آلودگی هستند و تاثیر زیادی در درمان سرماخوردگی دارند را در شب مصرف نمایید تا اثرات آن را در خواب احساس نکنید و همچنین به خاطر داشتن مسکن‌های همراه با دارو خواب آرام تری داشته باشید.  امام رضا (علیه السلام) در این موضوع می فرمایند: « هرکس می‌خواهد در همه زمستان ها از زکام (سرماخوردگی_گلودرد) ایمن باشد هر روز سه لقمه عسل با موم بخورد، گل نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می دهد.» [3] 

ادامه دارد...

پی نوشت:
[1] بیماری های کودکان ، سید هادی فاطمی ، نشر شهید کاظمی ، قم 1396، صفحه 228.
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/ پدرام مصطفایی، قم : آیینه دانش، 1388، صفحه 197.
[3] مکارم الاخلاق، حسن بن فضلطبرسی، قم: شریف الرضی، 1370، صفحه 175.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما