درمان سریع سرماخوردگی (بخش سوم)

یکی از بیماری های شایع و آزار دهنده که همه ما در طول زندگی مان بارها و بارها با آن مواجه شده ایم، سرماخوردگی است. سرماخوردگی در عین سادگی و بی خطر بودن، در برخی موارد بسیار آزار دهنده خواهد بود. در بخش اول و دوم این مقاله به برخی راهکارها برای درمان سریع تر سرماخوردگی اشاره کردیم، در بخش سوم مقاله نیز برخی راهکارهای دیگر را ذکر خواهیم کرد.
يکشنبه، 9 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
درمان سریع سرماخوردگی (بخش سوم)
با استراحت دوره سرماخوردگی خود را کوتاه کنید. 
 
چکیده: یکی از بیماری های شایع و آزار دهنده که همه ما در طول زندگی مان بارها و بارها با آن مواجه شده ایم، سرماخوردگی است. سرماخوردگی در عین سادگی و بی خطر بودن، در برخی موارد بسیار آزار دهنده خواهد بود. در بخش اول و دوم این مقاله به برخی راهکارها برای درمان سریع تر سرماخوردگی اشاره کردیم، در بخش سوم مقاله نیز برخی راهکارهای دیگر را ذکر خواهیم کرد.

تعداد کلمات 1100 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

درمان سریع سرماخوردگی (بخش سوم)

3. به بدتان کمک کنید تا سریع تر از این وضعیت خارج شود.

الف. با آب نمک گرم غرغره کنید. غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به تسکین درد گلو کمک کند. بین یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده شده و گرم ریخته و حل کنید.
محلول آب نمک را به مدت حدود یک دقیقه در دهان خود چرخانده و سپس آن را بیرون بریزید. در صورت لزوم می توانید این کار را هر 5 ساعت یک بار تکرار کنید.
از بچه های خردسال نخواهید که غرغره کنند، زیرا ممکن است به صورت تصادفی محلول آب نمک را قورت دهند.
 
ب. ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. توجه داشته باشید که ویتامین C نمی تواند سرماخوردگی شما را درمان کند اما می تواند به بدنتان کمک کند تا بهتر و سریعتر سرماخوردگی را شکست دهد. بیشتر افراد بالغ به مصرف 65 تا 90 میلی گرم ویتامین C در طول روز نیاز دارند و البته این میزان نباید از 2000 میلی گرم در روز فراتر رود.
مرکبات، فلقل قرمز و سبز، کیوی، اسفناج و دیگر میوه ها و سبزیجات تازه و خام، منبعی غنی برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن محسوب می شوند.
هرگز بیش از اندازه ویتامین C مصرف نکنید، چرا که علاوه بر احتمال اوردوز کردن، بدن شما نمی تواند مقدار اضافه ویتامین C را ذخیره کند. بنابراین میزان ویتامین C اضافی از طریق ادرار دفع خواهد شد.
 
ج. به میزان کافی مایعات بنوشید. تأمین آب کافی به تسکین گلودرد کمک می کند. وقتی سرما می خورید سعی کنید به میزان زیادی آب، آب میوه و غذاهای آبکی مانند سوپ رقیق، میل کنید. اگر سرماخوردگی موجب شده که استفراغ کنید، یک نوشیدنی حاوی الکترولیت مصرف کنید تا توازن الکترولیت در بدنتان حاصل شود.
نوشیدن شربت لیمو و عسل نیز می تواند به کاهش احتقان کمک کند. برای تهیه این نوشیدنی نصف یک لیمو را در یک فنجان آب گرم بریزید، سپس عسل را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.
آب سیب گرم نیز به تسکین درد گلو کمک می کند. برای گرم کردن آب سیب می توانید آن را درون مایکروویو قرار دهید.
زنان در وضعیت سلامت به نوشیدن حداقل 9 لیوان (2.2 لیتر) مایعات در طول روز نیاز دارند. و مردان سالم نیز باید در طول یک شبانه روز حداقل 13 لیوان (3 لیتر) مایعات بنوشند. فرد بیمار لازم است بیش از این میزان مایعات مصرف کند.
از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید. الکل می تواند التهاب را بدتر کند. همچنین الکل و کافئین، هر دو به کاهش آب بدن کمک می کنند.
 
د.زیاد استراحت کنید. بدن شما برای بهبود سریعتر به  استراحت نیاز دارد، بنابراین وقتی بیمار می شوید در خانه مانده واستراحت کنید (احتمالاً همکاران شما نیز تمایلی به مریض شدن نداشته باشند!). فشار آردن به خود، می تواند موجب ضعف سیستم ایمنی تان شده و این بدان معنی است که بهبود شما زمان بیشتری خواهد برد.
وقتی سرما می خورید، سعی کنید بیشتر روز را بخوابید، تا انرژی شما صرف مبارزه با بیماری تان شود.
اگر در هنگام خوابیدن مشکل تنفس پیدا می کنید، بالش بلندی زیر سرتان گذاشته تا سرتان بالاتر رفته و راحت تر نفس بکشید. 
 
ه. استرس خود را مدیریت کنید. چندین مطالعه نشان داده اند که انجام تکنیک های ریلکسیشن می تواند به کاهش دوره سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. برخی از تکنیک های ریلکسیشن عبارتند از تمرین های تنفسی، یوگا و تای چی.
برای نفس عمیق، یک دست خود را بر روی سینه و دست دیگر را در ناحیه بالای شکمتان قرار دهید. سپس با بینی خود یک نفس عمیق بکشید. توجه کنید که تنفس شما باید به نحوی باشد که دست روی شکمتان بالا رود و نه دست روی سینه. نفس خود را حبس کنید و سپس عمل بازدم را انجام دهید. توجه نمایید که هر کدام از مراحل دم، نگهداری هوا در سینه و بازدم باید 4 شماره به طول انجامند.
یوگا درمانی است که به بهبود تناسب اندام، پایین آوردن فشار خون، آرامش بیشتر و اعتماد به نفس کمک کرده و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. در یوگا از حرکت های بدنی، تمرینات تنفسی و مدیتیشن برای بهبود بهزیستی عمومی، استفاده می شود. هاتا یوگا (یوگای حرکتی) یکی از مشهورترین انواع یوگا محسوب می شود. در این نوع یوگا بر حرکات و تمرین های بدنی تمرکز می شود و هدف آن متوازن نمودن تضاد ها در زندگی فرد است.
تای چی یک برنامه ورزشی آرام و بخشی از درمان های سنتی چین محسوب می شود. تای چی از حرکاتی آرام همراه با توجه ،مراقبه و نفس عمیق تشکیل شده و سلامت روان و بهزیستی هیجانی را تقویت می کند. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند تمرینات تای چی را به مدت 15 تا 20 دقیقه و دو بار در روز، در خانه انجام دهید، چرا که برای یادگیری کامل و کسب نتایج مطلوب، تمرینات مدام ضروری است.
 
و. رایحه درمانی (آروماتراپی) را امتحان کنید. رایحه درمانی به افزایش آرامش شما کمک خواهد کرد. برای این کار لازم است در دستگاه رطوبت ساز خود، مقداری اسانس بریزید و یا یک دمنوش گیاهی تهیه کنید.
بادرنجبویه یکی از گیاهان خانواده نعناع محسوب می شود و غالباً برای آرامش و کاهش اضطراب استفاده می شود. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه می توانید حدود 2 تا 4 گرم بادرنجبویه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
اسطوخودوس نیز می تواند به آرامش شما کمک کند. همچنین این گیاه دارویی در کاهش خستگی مؤثر است. می توانید عصاره اسطوخودوس را به بدن خود مالیده و یا در دستگاه رطوبت ساز بریزید. همچنین می توانید دمنوش اسطوخودوس را تهیه کرده و میل کنید.
یکی دیگر از گیاهان دارویی مشهور آرامبخش، بابونه است. بابونه علاوه بر آرام بخشی در درمان سرماخوردگی سینه هم مفید است. برای تهیه دمنوش بابونه، 2 تا چهار گرئم بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید. بخور کردن با اسانس بابونه می تواند به درمان سرفه کمک کند.
 
ز. چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ در بسیاری از مواقع پزشک به شما همین توصیه های ذکر شده در این مقاله را ارائه خواهد کرد. با این حال اگر علائم بیماریتان شدید شد و یا در صورت داشتن سابقه بیماری های تنفسی، لازم است درمان خود را تحت نظر پزشک پیگیری نمایید. در صورت داشتن هر کدام از علائم زید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
تب بالا (بالای 38.9)
عفونت سینوس و یا گوش
خروج اخلاط به رنگ سبز، قهوه ای و یا خونی از بینی
سرفه به همراه خلط سبز
سرفه ای که خوب نمی شود
مشاهده راش های پوستی
تنگی نفس

منبع: سایت ویکی ها
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
درمان سریع سرماخوردگی (بخش اول)
درمان سریع سرماخوردگی (بخش دوم)
مدت زمان بهبودی از سرماخوردگی چقدر است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما