همه چیز درباره مصرف صحیح داروهای مسکن

داروهای مسکن از محبوب ترین داروهایی هستند که بیشتر افراد در مواقعی برای تسکین دردهای خود به آن ها پناه می برند. مسکن ها با تمام فوایدی که دارند اگر به درستی مصرف نشوند، ممکن است مشکلاتی را برای شما بوجود آورند. در این مقاله تلاش نموده ایم تا شما را با نحوه صحیح مصرف داروهای مسکن آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره مصرف صحیح داروهای مسکن

مقدمه

اگر پزشک برای شما داروی مسکن تجویز کرده است، باید اطمینان داشته باشید که این داروها برای مشکل کنونی شما تجویز شده و مصرف آن هیچ تهدیدی برای سلامتی شما نخواهد داشت. داروهای ضد درد یا همان مسکن ها می توانند به تسکین دردها و ناراحتی های شما کمک کنند. اما در عین حال، به دلایل مختلف همین داروها ممکن است خطرناک باشند.
 
همانطور که احتمالاً شما نیز به خوبی می دانید، ممکن است برخی افراد به این داروها وابسته و یا معتاد شوند. دیگر عوارض جانجی مصرف ناصحیح داروهای مسکن عبارت است از ناراحتی معده، گیجی، تاری دید و آسیب های کبدی. لازم به ذکر است که استفاده نادرست از داروهای ضد درد، حتی ممکن است به مرگ شخص منجر شود.
 
در ادامه به باید و نبایدهای مصرف مسکن ها و روش های پیشگیری از عوارض جانبی آن ها می پردازیم.
 
بایدها
- برچسب روی محصول را به خوبی مطالعه کنید
- دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید
- از عوارض جانبی دارو مطلع شوید
 
نبایدها
- نباید فراموش کنید که پزشک را درباره داروهایی دیگری که مصرف می کنید، آگاه کنید
- نباید بیش از مقدار تجویز شده دارو بخورید
- نباید مسکن ها را با هم بخورید
 

مشکلات شایع مرتبط با مسکن ها

حتی اگر از با دقت دستورالعمل ها و توصیه های مرتبط با داروی پیروی کنید، باز هم ممکن است به دلایل زیر با مشکلاتی روبرو شوید:
 
تداخل با دیگر داروها
مسکن جدید که برای شما تجویز شده است، ممکن است با داروی کنونی شما تداخل داشته باشد. ممکن است فراموش کنید نام داروهایی را که می خورید به پزشک خود بگویید و یا حتی امکان دارد پزشک از تداخل های دارویی مرتبط با مسکن تجویزی، مطلع نباشد.
 
واکنش آلرژیک
ممکن است به برخی مواد و ترکیبات موجود در داروهای مسکن، حساسیت داشته باشید و پس از مصرف متوجه آن شوید. پس اگر برای اولین بار است که می خواهید یک داروی مسکن خاص را مصرف کنید، بهتر است این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید.
 
میزان تحمل شما به داروهای مسکن
ممکن است بدن شما توانایی تحمل مخدرها را نداشته باشد. از آن جا که اکثر داروهای مسکن از مخدرها تهیه می شوند، بنابراین اگر بدن شما چنین خاصیتی دارد، با داروهای مسکن نیز مشکل خواهید داشت.
 
اشتباه داروخانه
در برخی موارد ممکن است داروخانه به صورت تصادفی داروی اشتباهی به شما بدهد و یا اینکه دوز مصرفی را که پزشک در نسخه نوشته، به درستی تشخیص نداده و آن را اشتباه بر روی داروها بنویسد. در این صورت نیز احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهید شد.
 

اشتباهات رایج در مصرف مسکن ها

مهم است که همیشه از دستورات مرتبط با مصرف داروهای مسکن به دقت پیروی کنید.
 
اشتباهات می توانند به برخی مشکلات جدی بیانجامند. برخی از این مشکلات ممکن است موقتی بوده و برخی نیز می توانند موجب آسیب های دائمی شوند. مصرف نادرست داروهای مسکن ممکن است به اعتیاد، وابستگی و حتی مرگ منجر شود.
 
در ادامه به برخی نکات مرتبط با مصرف ناصحیح مسکن ها اشاره می کنیم:
 
1.  مصرف ناصحیح دارو یعنی مصرف زیاد و یا حتی کم دارو.

2.  مصرف برخی داروها با برخی دیگر می تواند به تداخل دارویی منجر شود.

3. لازم است برخی داروها را همراه با غذا و برخی از آن ها را با شکم خالی مصرف کنیم، بنابراین عدم رعایت دستور مصرف، می تواند منجر به مشکلاتی شود.

4. مصرف زودتر از موعد دوز بعدی می تواند موجب اُوردوز شود. از سویی مصرف زیادتر از مقدار تجویز شده می تواند موجب وابستگی و یا اعتیاد شود.

5. مصرف دیرتر دوز بعدی می تواند موجب بروز درد و بازگشت علائم بیمار شود.

6. مصرف برخی نوشیدنی ها و یا خوردن برخی غذاها ممکن است با اثر داروهای مسکن تداخل داشته باشد. در این موارد ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی شود. مصرف همزمان داروهای مسکن و نوشیدنی های الکی به شدت خطرناک است. حتی برخی آب میوه ها مانند آب گریپ فروت می توانند با برخی داروهای مسکن تداخل داشته باشند.

7. قطع ناگهانی داروهای مسکن (مخدر) می تواند مشکلاتی همچون ضربان قلب نامنظم، تعریق زیاد و یا اضطراب را به همراه داشته باشد.
 

نحوه مصرف صحیح مسکن ها

اگر پزشک برای شما مسکنی تجویز می کند و یا خودتان بدون نسخه از داروخانه مسکن تهیه می کنید، قبل از مصرف اطمینان یابید که مصرف آن مسکن برای شما مشکلی ندارد. اگر بتوانید گام های زیر را مسئولانه رعایت کنید، قطعاً با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد:
  
1.  وقتی داروهای بدون نیاز به نسخه را از داروخانه تهیه می کنید، برچسب روی آن را به دقت مطالعه کنید. در برچسب ها و بروشورهای داروها تمام اطلاعات لازم در مورد دارو نوشته شده است. اگر مسکنی که تهیه می کنید تازه به بازار دارو آمده، حتماً نحوه صحیح استفاده از آن را  از پزشک و یا داروساز، جویا شوید.
 
2. اگر دارویی مصرف می کنید، حتماً پزشک را مطلع کنید. اگر پزشک برای شما مسکن تجویز کرده و در عین حال به خاطر مشکلی دیگر دارو مصرف می کنید، موضوع را به پزشک بگویید. هرگز تنها به بروشور دارو تکیه نکنید، چرا که ممکن است اطلاعات آن کامل نباشد.
 
3. بهتر است از پزشک در مورد مسکن تجویز شده، این سؤالات را بپرسید: آیا پس از خوردن این دارو می توانم رانندگی کنم؟ من مبتلا به پرفشاری خون هستم، آیا این مسکن می تواند فشارم را بالا ببرد؟ چه کارهایی می توانم بکنم تا به این دارو وابسته و یا معتاد نشوم؟
 
4. در مورد عوارض جانبی دارو اطلاعات کسب کنید. وقتی می خواهید دارویی مصرف کنید، بهتر است قبل از هر چیز درباره عوارض احتمالی آن پرس و جو و یا مطالعه کنید. مثلاً ممکن است خشکی دهان، حالت تهوع و یا موارد دیگر از عوارض جانبی شایع برخی مسکن ها باشند. اگر سابقه مصرف مسکن و یا یک مسکن خاص را ندارید، توجه به عوارض جانبی آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
5. هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف مسکن ها را ترک نکنید. ترک مصرف مسکن باید در یک پروسه آرام و آهسته انجام شود. اگر دوز دارو را به مرور زمان کم کنید، ترک آن برای بدن راحت تر خواهد بود. اگر احساس می کنید دیگر به مسکن نیاز ندارید، بهتر است پیش از قطع مصرف، موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و فرآیند کنار گذاشتن دارو را با مشورت پزشک انجام دهید.
 
6. هرگز دارویی را که برای دیگر تجویز شده را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید. ممکن است مسکنی که برای دوستتان تجویز شده با توجه به شرایط او توصیه شده و برای وضعیت کنونی شما مناسب نباشد.
 
منبع: سایت وری ول مایند


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما