عوارض جانبی همراه با داروهای مسکن

داروهای مسکن به منظور تسکین درد استفاده می‌شوند. اما چند مورد عوارض جانبی همراه با این داروها است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله پیش رو را مطالعه کنید
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی همراه با داروهای مسکن
عوارض جانبی همراه با داروهای مسکن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
داروهای مسکن به منظور تسکین درد استفاده می‌شوند. اما چند مورد عوارض جانبی همراه با این داروها است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله پیش رو را مطالعه کنید. اشکال در تنفس و سفت شدن قفسه سینه به طور معمول در نتیجه عوارض جانبی داروهای مسکن مشاهده می‌شود. این داروها همچنین می‌توانند موجب کاهش یا افزایش در میزان ضربان قلب شوند. داروهای مسکن جهت از بین بردن سردرد، درد عضلانی، دردهای بدنی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بعضی موارد، درد شدید ما را برآن می‌دارد که مصرف داروهای مسکن را برگزینیم. اما برخی عوارض جانبی همراه با این داروها است. گاهی اوقات بعضی افراد تا آنجا پیش می‌روند که حتی اگر درد شدید هم نباشد از مسکن استفاده می‌کنند. این کار همچنین می‌تواند منجر به بروز اعتیاد به مسکن در فرد شود. از اینرو، اطمینان حاصل کنید که تنها در صورتی که دردتان شدید است از این داروها استفاده نمایید. همچنین بهتر است ابتدا با یک پزشک مشورت نموده و سپس از مسکن تجویز شده ایشان مصرف کنید به این دلیل که مطمئن‌تر خواهد بود.

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مسکن

1. مشکلات سوء هاضمه

شایع‌ترین مشکلات مربوط به مسکن‌ها آن است که موجب بروز مشکلات مرتبط با معده می‌شوند. این داروها موجب ایجاد سوء هاضمه، درد معده، تهوع، یبوست و اسهال می‌شوند. در برخی موارد، همچنین می‌توانند اختلالاتی مانند استفراغ و اشکال در ادرار را بوجود آورند.

2. مشکلات پوستی

داروهای مسکن همچنین می‌توانند موجب خارش پوست شوند. حساس شدن پوست در سرتاسر بدن نیز در برخی موارد مشاهده خواهد شد. بروز کهیر نیز در بعضی افراد دیده می‌شود.

3. مشکلات بینایی

این داروها ممکن است مشکل تاری دید را بوجود آورند. بعضی افراد همچنین ممکن است خطوط شبیه به تار عنکبوت را در گوشه نقطه دید خود تجربه کنند. چنین مشکلاتی تنها در صورت شدید بودن عوارض جانبی رخ می‌دهند.

4. مشکلات تنفسی

اشکال در تنفس و سفت شدن قفسه سینه به طور معمول در نتیجه عوارض جانبی داروهای مسکن مشاهده می‌شود. این داروها همچنین می‌توانند موجب کاهش یا افزایش در میزان ضربان قلب شوند.

5. مشکلات روانی

داروهای مسکن در موارد نادر، همچنین می‌توانند موجب بروز اختلالات روانی شوند. این داروها می‌توانند توهم و سردرگمی را ایجاد نمایند. در برخی موارد، فرد همچنین ممکن است احساس اضطراب و هیجان نماید. بعضی افراد دیدن رؤیا یا خوابهای به طور غیر معمول واضح را نیز تجربه خواهند کرد.

6. مشکلات مرتبط با درد

داروی مسکنی که به هدف تسکین دردی خاص مصرف شده باشد، ممکن است که آن درد را فرونشاند. اما در عین حال می‌تواند در ناحیه‌ی دیگری از بدن موجب بروز درد شود. این درد، شامل سردرد، کمردرد، گردن درد و غیره می‌شود.

7. سایر مشکلات

داروهای مسکن همچنین می‌توانند موجب بروز سرگیجه، خواب آلودگی و ضعف شوند. بعضی افراد همچنین ممکن است دچار تب، سرفه و سرماخوردگی شود. در برخی موارد، فرد ممکن است، افزایش یا کاهش در اشتها را به طور ناگهانی تجربه کند. حتی می‌تواند به خشکی دهان منجر شود. تعداد کمی از افراد دچار اشکال در خوابیدن شده در حالی بعضی دیگر ممکن است بیش از حد به خواب روند.

بیشتر بخوانید: ایبوپروفن در مقابل استامینوفن: مراقب عوارض جانبی آنها باشید


چنانچه از جمله کسانی هستید که دچار عوارض جانبی این داروها شده‌اید، با یک پزشک حاذق در این خصوص مشورت نمایید. علاوه بر آن، حتماً مقدار زیادی مایعات مصرف کرده و همچنین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهید. به منظور انجام این کار، بایستی سبزیجات سبز، میوه و انواع غلات را مصرف نمایید. همچنین مراقب باشید که به طور منظم ورزش کرده اما در این کار زیاده روی نکنید. پس از اطلاع از خطرات همراه با داروهای مسکن، مرتبه بعد که خواستید از این داروها مصرف کنید، مجدداً به این کار فکر کرده و تا آنجا که امکان داشته باشد از مصرف این داروها خودداری کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.