نکاتی در رابطه خرید عید نوروز (بخش دوم)

نباید همه ی خریدهای عید را به لباس و پوشاک اختصاص داد. فرزندتان را مأمور کنید تا خودش بنشیند، فکر کند و یک فهرست از وسایلی که برای سال جدید نیاز دارد بنویسد. از او بخواهید تمام جوانب زندگی‌اش را در نظر بگیرد و البته اولویت‌بندی کند. بعد می‌توانید با هم فهرست پیشنهادی نوجوان را تحلیل کنید. در این مطلب به نکاتی در رابطه خرید عید نوروز اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در رابطه خرید عید نوروز (بخش دوم)
آینده‌نگری و پس‌اندازکردن را به فرزندتان یاد بدهید. قرار نیست تا آخرین پولی که در جیب داریم را خرج کنیم.
 

نکاتی در رابطه خرید عید نوروز

پشت صحنه‌ تبلیغات
گفتیم که عصر، عصر تبلیغات است. در بزنگاه‌های خرید، مثل اسفند، اوضاع رقابتی‌تر هم می‌شود چون همه می‌خواهند محصولات‌شان فروش بیشتری داشته باشد. مواجهه نوجوان با این حجم از تبلیغات باعث می‌شود که احساس نیاز کاذب در او شکل بگیرد. یعنی آنقدر تحت‌تأثیر تبلیغات متفاوت و رنگارنگ قرار می‌گیرد که باورش می‌شود این محصولات نیازهای واقعی‌اش هستند و بدون اینها زندگی و کار و تحصیل و برقراری ارتباطات اجتماعی و موفق‌شدن، غیرممکن است. درباره پشت صحنه‌ تبلیغات و بزرگ‌نمایی‌هایی که جزء اصول تبلیغات است با فرزندتان صحبت کنید. روشن‌اش کنید تا به دام هر نوع تبلیغی نیفتد. بگویید همه کسانی که می‌خواهند محصول شان به فروش برسد تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز و بزرگ‌نمایی‌های عجیب از آن ارائه می‌دهند و او نباید همه را چشم و گوش بسته قبول کند.
 
این به جای آن
حتما که نباید خریدهای عید را به لباس و پوشاک اختصاص داد. فرزندتان را مأمور کنید تا خودش بنشیند، فکر کند و یک فهرست از وسایلی که برای سال جدید نیاز دارد بنویسد. از او بخواهید تمام جوانب زندگی‌اش را درنظر بگیرد و البته اولویت‌بندی کند. بعد می‌توانید با هم فهرست پیشنهادی نوجوان را تحلیل کنید. او برای هر کدام از لوازمی که به‌عنوان محصول ضروری پیشنهاد خریدش را داده، باید دلیلی واقعی و منطقی داشته باشد. حتما هم نیازی نیست با تمام پیشنهادهای او مخالفت کنید. در عوض می‌توانید پیشنهادهای جایگزین بدهید که به تربیت و تفکر منتج می‌شود، مثلا: «تو که همین یک‌ماه پیش لباس خریدی، پیشنهاد من اینه که مانتوی جدید نخریم و به جای اون یه سفر یه روزه به جایی که تو پیشنهاد می‌دی بریم» یا «می‌تونی به جای کفشی که نوشتی و هفتمین کفشی می‌شه که داری و قابل استفاده است، چندتا کتاب، فیلم، مجله و…بخری».
 
خرید‌کردن مهارت می‌خواهد
از یک سن و سالی که معمولا اواسط دوره بلوغ است، نوجوان دیگر زیر بار انتخاب‌های شما نخواهد رفت. او برای خودش نظر و سلیقه شخصی پیدا می‌کند و دیگر هر آنچه شما بخرید را بی‌حرف و سخن قبول نمی‌کند. علاقه و تمایل ویژه‌ای دارد که با دوستان‌اش خرید کند و طبق نظر و سلیقه خودش پیش برود. اگر نوجوان مهارت خریدکردن نداشته باشد، هم در دام مصرف‌گرایی می‌افتد، هم هرگز از خریدی که انجام داده احساس رضایت نمی‌کند. خاصه این روزها که خریدهای اینترنتی حسابی بازارشان گرم است، نوجوان باید راه و رسم آن را بلد باشد تا تحت‌تأثیر تبلیغات تقلبی، دل به خریدهای متفاوت و تقلبی ندهد.
 
چه کنیم؟
شاید فراموش کرده‌ایم که دین ما سراسر مدح ساده‌زیستی است. شاید یادمان رفته که هر چه سبکبارتر، آرامش بیشتر. شاید به خاطرمان نمانده که شخصیت‌های ماندگار تاریخی که توانسته‌اند ردی پاک و خوب از خودشان به جا بگذارند سراسر زندگی‌شان ساده‌زیستی و پرهیز از اسراف بوده است. از این الگوها برای فرزندتان بگویید. از قبح اسراف. از اینکه آدم‌هایی که تمام زندگی‌شان منوط به تجملات می‌شود چقدر سطحی هستند. تقویت باورهای دینی نوجوان، شما را از افتادن به دام مصرف‌گرایی نجات می‌دهد.

آنقدر نوجوان را بابت شخصیت، رفتارهای خوب، موفقیت‌های تحصیلی و… تشویق کنید تا اعتماد به نفسش تقویت شود و سعی نکند آن را در لباس و گوشی موبایل و دیگر ظواهر جست‌وجو کند.

آینده‌نگری و پس‌اندازکردن را به فرزندتان یاد بدهید. قرار نیست تا آخرین پولی که در جیب داریم را خرج کنیم. نوجوان باید بتواند برای خرج‌های یک‌ماه بعدش هم برنامه‌ریزی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر قرار است در فصل بهار با مدرسه به سفری تفریحی برود، به او یادآوری کنید که در آن زمان هم نیاز به پول پیدا می‌کند و بد نیست اولویت‌بندی کند و برای آن زمان هم پول‌هایش را نگه دارد.

در عین حال که مراقبید به خساست و سختگیری متمایل نشوید، حواستان باشد در مقابل خواسته‌های نامعقول نوجوان و گریه‌و زاری‌ها و کج‌خلقی‌هایش کوتاه نیایید. او باید یاد بگیرد که طبق نیاز واقعی‌اش خرید کند نه براساس هوس و تبلیغات.

منبع: بهداشت نیوز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.