عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی کودکان

بچه هایی که پدر و مادرشان به نوعی در زندگی تحصیلی آنها نقش داشته و دارند به دستاوردهای بیشتری می رسند، تا کسانی که والدین شان هیچ نقشی در تحصیل آنها ندارند. مشارکت والدین در موفقیت های تحصیلی بچه ها ، یک عامل محافظتی نیز به شمار می آید و ترک تحصیل یا رفتارهای خشونت آمیز را در بچه ها کاهش می دهد .
چهارشنبه، 19 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی کودکان
بچه هایی که والدین شان در موفقیت های تحصیلی شان نقش دارند، در بزرگسالی از سلامتی بیشتری برخوردار هستند.
 
چکیده : بچه هایی که پدر و مادرشان به نوعی در زندگی تحصیلی آنها نقش داشته و دارند به دستاوردهای بیشتری می رسند، تا کسانی که والدین شان هیچ نقشی در تحصیل آنها ندارند. مشارکت والدین در موفقیت های تحصیلی بچه ها ، یک عامل محافظتی نیز به شمار می آید و ترک تحصیل یا رفتارهای خشونت آمیز را در بچه ها کاهش می دهد.

تعداد کلمات 839 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی کودکان 

نقش پدر و مادر بر موفقیت تحصیلی کودکان چیست ؟

افزایش موفقیت تحصیلی کودکان

مشارکت والدین در زندگی تحصیلی بچه ها، سطح موفقیت آنها را افزایش می دهد. انتظار والدین از فرزند خود ، خانواده ساختار یافته ، احترام و قدردانی مشترک نسبت به یادگیری ، به دستاوردهای مثبت بچه ها منتهی می شود. علاوه بر این تامین منابع برای پیشرفت تحصیلی بچه ها وقتی به عهده ی مدارس است هزینه ی بیشتری را در بر می گیرد تا زمانی که خود والدین در خانه با فرزندان شان کار می کنند .
 

عزت نفس بالا در موفقیت تحصیلی کودکان

مشارکت والدین و قدردانی آنها از موفقیت های فرزندان شان این پیام را به همراه دارد که همه ی دستاوردها اهمیت دارند. این امر تاثیر مثبتی بر حس ارزشمندی بچه ها دارد . علاوه بر این عزت نفس والدین هم با مشارکت شان در موفقیت تحصیلی کودکان شان بیشتر می شود.
 

نتایج رفتاری بهتر در موفقیت تحصیلی کودکان

دانش آموزان ابتدائی که والدین شان فعالانه در زندگی تحصیلی آنان شرکت دارند ، مشکلات رفتاری کمتری در مدرسه از خود بروز می دهند. همچنین بچه ها از فعالیت های درسی لذت بیشتری می برند. که این امر می تواند به نتایج رفتاری بهتری منتهی بشود. دانش آموزان هم با دانستن این نکته که اگر رفتار بدی داشته باشند، والدین شان را به مدرسه فرا می خوانند ، سعی می کنند رفتار بهتری از خود نشان بدهند .

 

مزایای موفقیت تحصیلی کودکان در طولانی مدت

بچه هایی که والدین شان در موفقیت های تحصیلی شان نقش دارند، در بزرگسالی از سلامتی بیشتری برخوردار هستند، تمایل بیشتری به ادامه تحصیل دارند و در آینده پدر یا مادر بهتری می شوند . پدر و مادرهایی که در زندگی تحصیلی فرزندشان شرکت دارند ، رفتار خود را الگوی فرزندشان قرار می دهند و به آنها می آموزند برای تحصیلات و یادگیری ارزش قائل باشند . بچه ها نیز به نوبه ی خود در آینده چنین الگویی برای فرزندان خود خواهند بود.
 

دوست داشتن فرزندان و موفقیت تحصیلی آنها

دوست داشتن فرزند به این مفهوم نیست که به تک تک خواسته هایش پاسخ مثبت دهید و او را لوس کنید . بلکه تربیت فردی شایسته که به مهارت های درست زندگی و مقابله با مشکلات معمول زندگی مجهز باشد ، نهایت عشق و علاقه ایاست که می توانید نثار فرزندان تان کنید.
 

در ادامه ی مطلب تاثیر پدر و مادر بر موفقیت تحصیلی کودکان ، به چند مورد اشاره می کنیم :

تشویق برای کودکان لازم است اما بی مورد و بیش از حد از او تعریف نکنید زیرا ستایش بیش از حد ، او را از خود راضی بار می آورد .
در کنار آموزش جنسی به کودکان ، دستیابی به اهداف و موفقیت تحصیلی ، آداب اجتماعی و احترام به دیگران را نیز به او بیاموزید .
تنبیه بدنی را کنار بگذارید زیرا او را سرخورده می کند و نتیجه ای ندارد . تحقیر کردن ، بستن دستان او با جوراب زنانه ، ترساندن و مدام نهی کردن و فریاد زدن ، از تاثیر کلام شما در او می کاهد … بنابراین با صبر و حوصله ، از خطاها و اشتباهات او بگذرید و چیزهای خوب و بد را با تمثیل برایش شرح دهیددر یک عبارت ، با او دوست شوید !
اجازه دهید برخی مشکلات کوچک را خودش حل کند . با این کار به تدریج مهارت های حل مشکل را می آموزد . اگر او با ناکامی مواجه نشود ، هرگز با پیدا کردن راه حل منطقی آشنا نخواهد شد.
 

سخن پایانی

برخی والدین ، برای موفقیت تحصیلی کودکان خود از روش های غلطی بهره می گیرند که در طول زمان باعث ایجاد استرس و اضطراب در آنها می شود. والدینی که از روی چشم و هم چشمی و یا رسیدن به آرزوها و آمال خود ، به کودک فشار بیجا می آورند تا مثلا در کلاس زبان انگلیسی از همه بهتر باشد، در آموختن ساز ویولن که اصلا علاقه ای به آن ندارد بهترین باشد ، و درس های مدرسه را بدون لحظه ای استراحت و تفریح نمره ی۲۰ بگیردسخت در اشتباهند. با این تفکر ، اعتماد به نفس او را می گیرند و از نظر روحی به او صدمه می زنند . این والدین ، گاهی فراموش می کنند که موفقیت تحصیلی کودکان ، تنها یکی از ارکان موفقیت آنها در زندگی فردی و اجتماعی ست!

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
راه کارهای موفقیت تحصیلی فرزندمان
دانش آموزان، سبک زندگی سالم و موفقیت تحصیلی
مهمترین عوامل موفقیت تحصیلی
قدم نخست در موفقیت تحصیلی
نکاتی مهم درباره رمز موفقیت دانش آموزان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.