ناراحتی های روحی پس از تعطیلات عید (بخش اول)

برخی از مردم دچار افسردگی پس از تعطیلات شده و بازگشت به روال عادی زندگی برای شان بسیار مشکل می‌شود. اگر شما از این نوع افراد هستید با یک برنامه‌ریزی مختصر می‌توانید پس از روزهای آرام تعطیلات، زندگی معمول تان را دوباره از سر بگیرید. راهکارهای ارائه شده در این مطلب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر از پس افسردگی پس از تعطیلات برآیید.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ناراحتی های روحی پس از تعطیلات عید (بخش اول)
یک دوره تعطیلات به نوعی آرامش واقعی است و می‌تواند فرد را براحتی گرفتار اضطراب پس از تعطیلات کند.
 

مقدمه

بسیاری از مردم به تعطیلات مانند سفر به فضا می‌نگرند! از هفته‌ها قبل برای پرواز دشوار به فضا به دقت برنامه‌ریزی کرده و پس از پرتاب و ورود به فضا آرامش و سکون بی‌نظیری را تجربه می‌کنند، اما هنگام بازگشت دوباره به زمین دچار اضطراب و آشفتگی می‌شوند.

آنها ممکن است زندگی روزمره قبلی‌شان را مانند نیروی شدید جاذبه زمین پس از روزها بی‌وزنی احساس کنند. بار و وزن آشنایی که ناگهان تحمل آن بسیار سخت‌تر از قبل می‌شود. در واقع برخی از مردم دچار افسردگی پس از تعطیلات شده و بازگشت به روال عادی زندگی برای شان بسیار مشکل می‌شود. اگر شما از این نوع افراد هستید با یک برنامه‌ریزی مختصر می‌توانید پس از روزهای آرام تعطیلات، زندگی معمول‌تان را دوباره از سر بگیرید. راهکارهای ارائه شده در این مطلب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر از پس افسردگی پس از تعطیلات برآیید.
 

ناراحتی های روحی پس از عید نوروز

1- بازگشت ملایم
یک دوره تعطیلات به نوعی آرامش واقعی است و می‌تواند فرد را براحتی گرفتار اضطراب پس از تعطیلات کند. بنابراین برنامه‌ریزی دقیق برای بازگشت به زندگی عادی بسیار ضروری است. در این خصوص ترفند ساده‌ای می‌توان به کار بست به این صورت که روز پس از تعطیلات را به کار کردن مشغول نشوید و اندکی وقت‌تان را آزاد بگذارید. مثلا می‌توانید در این روز اگر باید سرکار بروید، کمتر از معمول کار کنید و بیشتر استراحت کنید و حتی با همکاران تان از خاطرات تعطیلات و احتمالا سفرتان صحبت کنید و تجربه‌های آنها را نیز بشنوید. با این روش خود را آرام‌آرام برای از سر گرفتن زندگی روزمره آماده می‌کنید.
 
2– تجربه‌های گذشته
فصل تعطیلات در عین حال که شادی بخش است، اضطراب‌آور نیز محسوب می‌شود. در این روزها اعضای خانواده کنار هم هستند، برای یکدیگر هدیه می‌خرند، دوست و آشنا به دیدن یکدیگر می‌روند و غذاهای متنوع مصرف می‌کنند، خرید و مهمانی‌های لذتبخش وجود دارد و بالاتر از همه هیجان شب سال نو، که همه اعضای خانواده دور هم جمع شده‌اند، آدرنالین خون را به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

همین موضوعات بازگشت به شرایط عادی و بدون هیجان و خانه خالی از مهمان و محل کار کسل‌کننده را سخت کرده تا جایی که می‌تواند روحیه‌تان را تخریب کرده و شما را ناامید و افسرده کند و کامتان را از تصور ورود دوباره به زندگی همیشگی تلخ کند. حتی اگر تعطیلات بسیار شادی را نگذرانده باشید باز هم بازگشت به روال عادی زندگی که نظم بسیار می‌طلبد مشکل است. اما برای این‌که این افسردگی را زودتر از سر بگذرانید به خودتان بگویید که این احساس عادی است و ممکن است چند روز بیشتر طول نکشد و اوضاع روحی‌تان روبه‌راه خواهد شد. در این باره می‌توانید به تجربه‌های گذشته‌تان نگاهی بیندازید.

مثلا آیا همیشه پس از تعطیلات گرفتار یکسری دوره رکود و رخوت می‌شوید؟ یعنی اگر پس از دو دوره تعطیلات گذشته دچار ناامیدی شده بودید پس احتمال این‌که در این دوره هم چنین احساسی را تجربه کنید بسیار بالاست. بنابراین با دقت بررسی کنید چه چیزی باعث شد که از افسردگی رها شوید و اکنون باید چکار کنید تا دچار این چرخه از افسردگی نشوید و بسرعت به جنگ آن بروید.
 
3- پس از تعطیلات
در تعطیلات شما به اندازه کافی فرصت استراحت و آرامش داشته‌اید و از زندگی پر از وقت آزاد و حتی تنبلی روزهای آغازین سال نو بسیار لذت برده‌اید. اکنون که تعطیلات تمام شده و به زندگی و کارتان بازگشته‌اید باید به خودتان امیدوار باشید که می‌توانید کارهایی انجام دهید تا از زندگی روزمره پیشین تان ـ حتی اندکی ـ متفاوت باشد. در حقیقت هر نوع تغییر در روزمرگی برای روحیه‌تان خوب است و جانتان را تازه می‌کند.

هرگاه قرار است به برنامه‌های قبلی‌تان بازگردید به خودتان بیش از حد فشار نیاورید و همه چیز را آسان بگیرید. به خودتان یادآور شوید که تعطیلات برای تان بسیار خوب بوده و فرصتی فراهم کرده که بتوانید با شادابی بیشتر به کار و زندگی‌تان برگردید و همه چیز را از سر بگیرید.

گاهی اوقات هم ممکن است استراحت و تفریح توانسته ذهن تان را بخوبی فعال کند و شما نسبت به زندگی، حرفه، روابط و… دید تازه‌ای پیدا کرده باشید. بنابراین بعد از تعطیلات که باانرژی کافی به کار و زندگی‌تان برمی‌گردید، بهترین زمان برای اعمال این تغییرات است. با این کار نه تنها اوضاع تان را نسبت به پیش از تعطیلات بهتر می‌کنید، بلکه بی‌جهت گرفتار افسردگی پس از تعطیلات نمی‌شوید.

ادامه دارد...

منبع: جام جم آنلاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.